Kada je u julu prošle godine Fijat odlučio da ukine treću smenu u fabrici u Kragujevcu i zbog toga otpusti oko 700 ljudi, zbog čega su i kooperanti otpustili još oko 600, premijer Vučić je poručio da će dovesti investitora u Kragujevac koji će zaposliti između 1.000 i 1.500 ljudi.
Mesec dana kasnije u medijima se pojavila vest da bi kompanija „BAE sistems“ mogla početi proizvodnju oklopljenog amfibijskog vozila za američku vojsku i tako iskoristiti višak kapaciteta kragujevačke fabrike, ali ni od jedne ni od druge najave ništa nije bilo. Kragujevački radnici su pokupili otpremnine zajedno sa svojim stvarima u fabrici i otisnuli se na tržište rada koje u Kragujevcu baš i ne cveta, sudeći prema rečima Jugoslava Ristića, predsednika Samostalnog sindikata u Kragujevcu.
„Rekli su da će doći neki kooperant u Kragujevac koji bi zaposlio ljude otpuštene iz Fijata, ali to je ostalo još jedno iznevereno obećanje. Nigde nije povećan broj zaposlenih, naprotiv“, kaže Ristić.
Prema njegovim rečima, ovo je bio veliki udarac za Kragujevac u kome prema njegovoj oceni ima oko 6.000 do 7.000 industrijskih radnika, a više od 22.000 nezaposlenih.
„Ti ljudi gube zarade, ali se suočavaju i sa besperspektivnošću jer u Kragujevcu posla nema, koliko god se trudili i tražili. U ovom gradu ostali su još samo Zastava oružje sa oko 2.000 radnika i FCA Srbija sa oko 2.400 ljudi, a kod kooperanata radi stotinak ljudi po fabrici. Nekad je na desnoj strani Lepenice bila industrijska zona, a sad je industrijsko groblje“, ističe Ristić dodajući da svi u gradu strepe šta će biti posle 2018. godine kada istekne ugovor države sa Fijatom. Inače ovaj ugovor je poznat po tome što je posle dugotrajnih napora Savet za borbu protiv korupcije od tadašnjeg ministra Dinkića dobio na uvid ugovor potpuno zacrnjen, tako da ni posle „objavljivanja“ javnost nema pojma ko se na šta u tom projektu obavezao.
„Ovakvo stanje bez novog modela automobila nije baš povoljna situacija“, opominje Ristić dodaje da je bilo obećanja da će se u Zastavinoj fabrici kamiona proizvoditi neborbeno vojno vozilo, ali da su svi znali da od toga nema ništa, pošto je ta fabrika bila tehnički najzaostalija od svih Zastavinih fabrika.
I mada još niko od komponentaša nije došao, a iz Ministarstva privrede nisu mogli da nam potvrde da je neki investitor pokazao interesovanje, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu LJubodrag Savić smatra da su velike šanse da neki komponentaš dođe u Srbiju jer ovde imaju kvalifikovanu, a jeftinu radnu snagu, imaju subvencije države, a blizu im je i tržište EU. Ipak, prema njegovim rečima, ovaj nivo industrijske proizvodnje nas ne svrstava u industrijske zemlje jer se radi o poslovima sa najnižom zaradom, bez transfera tehnologije i bez zapošljavanja naših obrazovanih ljudi.
„Iako auto-industrija ima veliki multiplikativni efekat, mi nismo dobro iskoristili Fijat. Nema naših ljudi inženjera, najveći deo delova se uvozi. Takođe i ugovor sa Fijatom ističe 2018. godine, a kako stvari sada stoje, sa ovim trendom smanjivanja proizvodnje deluje kao da Fijat pakuje kofere ili ostaje uz skroman obim proizvodnje. Naravno to se može promeniti jer tek predstoje pregovori, pa i zadržati proizvodnja ako država odluči da otvori kesu“, smatra Savić.
Najveća investicija u Kragujevcu je svakako Fijat koji su 2008. zajednički finansirali država Srbija kao vlasnik 33,33 odsto fabrike i Fijat Krajsler automobili, sa 66,67 odsto investicije. Pored toga u kragujevačku automobilsku industriju ušlo je još 12 investicija vrednih nešto više od 100 miliona evra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.