Vozačku dozvolu za kategoriju C i C1 (kamione) i D i D1 (autobuse) moći će da dobiju i oni vozači koji imaju samo probnu dozvolu za vožnju automobila (kategorija B), predviđeno je izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja koje je Vlada Srbije usvojila, piše Nova ekonomija.
Do sada su dozvolu za upravljenje autobusima mogli da dobiju samo vozači koji su imali dozvolu za C1 (kamioni od 3,5 do 7,5 tona) najmanje dve godine.
To znači da su vozači morali prvo da polože za kategoriju B (automobili), da im prođe period probne dozvole (godinu dana za srednjoškolce koji se školuju za vozače i dve ili više godina za ostale), da onda polažu za kategoriju C i da tek nakon dve godine dobiju mogućnost da voze autobus.
Probnu vozačku dozvolu dobijaju svi koji su prvi put položili vozački ispit za A i B kategorije. Probna vozačka dozvola važi dve godine sa one koji su položili vozački ispit sa navršenih 19 godina, a za one koji su položili ranije, probna dozvola važi do njihove 21. godine.
Izuzetak su jedino učenici srednjih škola koji se školuju za vozače i koji su položili vozački ispit za kamione (C i CE kategorija) i njima probna vozačka dozvola traje jednu godinu.
Izmenama zakona je predviđeno i da ograničenja koja se odnose na vozače sa probnom dozvolom ne važe za vozače Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srije i službi bezbednosti.
Vozači koji imaju probnu dozvolu ne smeju da voze između 23.00 i 6.00 , ne smeju da upravljaju vozilom čiji je motor jači od 80kW (108 konjskih snaga), moraju da se kreću brzinom koja je 90 odsto od dozvoljene brzine i najviše 110 kilometara na čas na autoputu i 90 kilometara na čas na motoputu.
Vozači sa probnom dozvolom osim što ne smeju da razgovaraju telefonom za vreme vožnje, ne smeju ni da koriste druge uređaje za komunikaciju koji ne zahtevaju korišćenje ruku, kao što je blutut povezivanje automobila i telefona.
Ono što važi za sve vozače sa probnom dozvolom, uključujući i vozače MUP-a, Vojske i bezbednosnih službi je da ne smeju da imaju ni malo alkohola ili psihoaktivnih supstanci u organizmu u toku vožnje.
Razlog za olakšane uslove za dobijanje dozvola za kamione i autobuse je što postoji konstantan nedostatak kvalifikovanih kadrova, piše u obrazloženju zakona.
Takođe, prosečna starost vozača je blizu 55 godina jer se veliki broj mladih profesionalnih vozača opredeljuje za rad u drugim zemljama, gde takođe postoji potreba za ovim kadrom, a uslovi su znatno povoljniji, navela je Nova ekonomija.
Problem postoji i u prevozu putnika i u prevozu robe, a naročito je postao značajan od početka 2019. godine kada je postalo izvesno da će vozači moći lakše da odlaze u zemlje u EU.
U obrzaloženju predloženog zakona se navodi da je potpuno izvesno otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje građana Srbije u Nemačkoj, a da je razlog tome upravo potreba Evropske unije za vozačima kamiona i autobusa.
Zbog nedostatka ovih vozača, ugrožena je i bezbednost saobraćaja, jer, kako selekcija nije moguća, angažuju se svi raspoloživi vozači i dovoljno je samo da imaju dozvolu za D kategoriju, piše u obrazloženju.
Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja Vlada je usvojila na prošlonedeljnoj sednici i predlog je poslat Skupštini na razmatranje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.