Vlada Srbija odlučila je da plasman „punta“ na domaćem tržišu organizuje i po modelu zamene automobila po sistemu „staro za novo“, pri čemu će država finansiratri kamate pri kupovini automobila na kredit i lizing. To upućuje na zaključak da će plan proizvodnje od 15.000 automobila najverovatnije biti nadmašen. Čak se procenjuje da će sa proizvodnih i montažnih traka u 2009. godini, sići i do 50.000 „punta“.
I mada još nije poznat kompletan projekat prodaje automobila po principu „staro za novo“, saznajemo se da će vlasnici starih automobila, većtokom narednog meseca, svoja vozila moći da predaju jednom od osam reciklažnih centara u Srbiji. Prilikom predaje, vlasnik starog automobila dobiće potvrdu na osnovu koje će ostvariti popust od 1.000 evra, pa će tako „punto“ proizveden u Zastavi, umesto 6.999 evra, platiti 5.999 evra. U Srbiji je, inače, registrovano oko 1,5 miliona vozila, a procenjuje se da čak dve trećine njih ne ispunjava evropske ekološke i bezbednosne standarde. Otuda će ponuđeni model prodaje (kupovine) „punta“ najviše odgovarati vlasnicima automobila starijih od deset ili 15 godina. Osim te pogodnosti, potencijalnim kupcima „punta“ se nudi i mogućnost kupovine na kredit, sa kamatom od 4,5 odsto, dok će država finansirati razliku do standardne kamate koja sada iznosi od 14 do 18 odsto.
Ovo, međutim, ne znači da nove automobile neće moći da kupe i vlasnici nešto mlađih vozila. Naprotiv, vlasnici takvih automobila, svoja vozila neće predavati reciklažnim centrima, većće ih, po ceni od oko 2.000 evra, prodati na tržištu. Oni će novi „punto“ formalno, pošto nemaju potvrdu iz reciklažnih centara, kupovati po punoj ceni od 6.999 evra, a faktički će ih, nakon uplate 2.000 evra dobijenih od prodaje starog automobila, koštati 4.999 evra.
Procenjuje se da će prodaja automobila po modelu „staro za novo“, ne samo podići ovogodišnju proizvodnju „punta“, veći podmladiti vozni park u Srbiji, čija se prosečna starost kreće oko 18 godina.
Podsetimo, takođe, da delegacija Fijata stiže danas u Zastavu, gde će narednih dana početi pripreme za proizvodnju „punta“. To podrazumeva i sređivanje prostora kraj automatizovanih i robotizovanih proizvodnih linija za izradu karoserijskih delova u pogonu Karoserija, koja bi trebalo da počne 23. februara. Planirano je i uklanjanje stare opreme i taj posao bi trebalo da bude okončan za mesec i po dana, tako da bi sredinom aprila, hale Fabrike automobila trebalo da budu spremne za instaliranje nove tehnologije. Rečje o savremenoj opremi (automatizovane i robotizovane proizvodne linije za izradu karoserijskih delova, završno sklapanje i bojenje vozila), na kojoj će, u drugoj polovini naredne godine, početi proizvodnja prvog novog Fijatovog modela. Proizvodnja „punta“ startovaće većkrajem marta, a planirano je da automobili budu plasirani na domaćem i tržištima zemalja potpisnica CEFTA sporazuma, ali i državama severne Afrike (najverovatnije i u Rusiji i Belorusiji), a prodavaće se posredstvom Fijatove prodajne mreže.
Bescarinska zona
Gradska uprava i kompanija Fijat automobili Srbija formiraće do kraja februara preduzeće za upravljanje bescarinskom zonom, odnosno sobodnom carinskom zonom u Kragujevcu. Ta zona će, u prvoj fazi, obuhvatati fabrički krug kompanije Fijat automobili Srbija, a naknadno će se proširiti na Kormansko polje, gde će biti lociran najveći broj italijanskih firmi iz Fijatove prateće industrije.
Danas kraj prvog kruga testiranja radnika
Danas se završava prvi krug testiranja oko 3.100 kragujevačkih radnika, prema standardima i kriterijumima koje Fijat primenjuje u svim svojim kompanijama kako u Italiji tako i u drugim zemljama. Prvih 1.000 Zastavinih radnika trebalo bi da bude angažovano u kompaniji Fijat automobili Srbija sredinom marta, kada će biti okončan i drugi krug testiranja. U drugom krugu neće biti anketirani svi Zastavini radnici, većsamo oni koji su položili prvi test.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.