U kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS), početkom minule sedmice privremeno je, (prema zvaničnim najavama na sedam meseci), obustavljena proizvodnja „punta“, nakon čega je počelo izmeštanje opreme za sklapanje tog modela u pogon Mehanička obrada. U proizvodnim halama FAS-a, od marta 2009, sklopljeno je 41.000 „punta“, od čega je oko 3.000 izvezeno – najviše u Egipat (1.000) i Tursku (890). Ostatak automobila isporučen je kupcima u zemljama severne Afrike i Cefta regiona, dok je jedan manji kontingent plasiran na tržište Ukrajine.

 Sklapanje „punta“ trebalo bi da bude obnovljeno u novembru, i taj model će se u kragujevačkoj fabrici proizvoditi do kraja 2013, pošto u Fijatu procenjuju da na domaćem, ali i stranim tržištima, još uvek vlada interesovanje za tu marku automobila. Da li će tako i biti, imajući u vidu zalihe od oko 6.000 automobila i situaciju u severnoj Africi, ali i sve otvorenije domaće tržište, preciznije će se znati za godinu dana. Ono što je, međutim, gotovo izvesno jeste da će Fijat, krajem 2011, obnoviti sklapanje „punta“, čijom će prodajom finansirati zarade radnika do početka serijske proizvodnja novih automobila, koja bi trebalo da startuje krajem prvog kvartala 2012. Dve trećine od oko 1.200 zaposlenih u FAS-u radiće narednih dana na izmeštanju proizvodnih linija i traka za sklapanje „punta“, a potom će biti angažovani na instaliranju savremene proizvodne opreme. Taj proces bi trebalo da bude okončan za sedam meseci posle čega će stručnjaci iz inostranih kompanija krenuti sa obukom zaposlenih za rad na savremenoj opremi.

Sudeći prema najavama, u aprilu bi trebalo da bude privedena kraju rekonstrukcija oko 400.000 kvadratnih metara proizvodnih pogona i poslovnog prostora nekadašnje Zastavine Fabrike automobila. Ostaće nedovršeni samo oni poslovi koji se odnose na ugradnju savremene opreme u pogonima Lakirnica i Preseraj. Obustavljanjem sklapanja „punta“ i privođenjem kraju rekonstrukcije proizvodnih pogona okončana je prva faza pripreme fabrike za početak proizvodnje 200.000 do 300.000 novih tipova automobila godišnje. Druga faza će startovati u prvoj polovini aprila, kada će, kako se najavljuje, iz inostranstva početi da pristiže savremena oprema. Najpre će iz Nemačke stići oprema za novu Lakirnicu, a iz Japana stižu prese marke „komacu“. Najsavremenija oprema za Lakirnicu će iz Nemačke biti dopremljena sa više od 700 kamiona i šlepera. U FAS će narednih sedmica iz Italije i drugih zemalja stizati automatizovane karoserijske linije i montažne trake, kao i alati i druga oprema. U nabavku savremene opreme za proizvodnju automobila, koja će kragujevačkoj fabrici obezbediti status najmodernije Fijatove kompanije, Italijani su investirali oko 400 miliona evra. Instaliranje opreme, na kojoj će moći da se izrađuju svi automobili „B“ klase, biće okončano u novembru, kada će početi proizvodnja tzv. nulta serije (probna proizvodnja) novih modela automobila. Sledi „štimovanje“ i utezanje proizvodnih linija, montažnih traka i ostale opreme, što podrazumeva i otklanjanje svih eventualnih propusta u proizvodnom postupku. To uhodavanje proizvodnog procesa trajaće do početka serijske izrade novih automobila, planirane za kraj prvog tromesečja 2012. godine. Istovremeno će biti organizovana marketinška promocija novih tipova Fijatovih automobila koji će izaći iz pogona kragujevačke fabrike, i koji će svetskoj javnosti biti predstavljeni na predstrojećim zimskim sajmovima u Detroitu i Ženevi. U Kragujevcu će se proizvoditi dva tipa novih Fijatovih vozila – gradski automobil sa pet i porodično vozilo za sedam sedišta. Više od 95 odsto automobila proizvedenih u kragujevačkoj fabrici Fijat će ponuditi kupcima u inostranstvu, a planiran je i povratak na američko tržište.

Intenzivirane su i pripreme za početak gradnje pogona Fijatovih kooperanata koji će, nakon odustajanja od Korman polja, biti locirani u bivšoj vojnoj kasarni u Grošnici. Na oko 30 hektara građevinskog zemljišta biće smeštene fabrike pet najznačajnijih Fijatovih kooperanata. Reč je o multinacionalnim kompanijama Džonston kontrol (proizvodnja enterijera i sklapanje sedišta), Manjeti Mareli (mehanički sklopovi, izduvni sistemi, delovi od plastike), Promo manjeto ( izrada kostura sedišta), kao i nemačkoj firmi za sklapanje hidraulike HTL i francuskom proizvođaču automobilskih delova od plastike Siži. Manjeti Mareli će jedan pogon imati u fabričkom krugu FAS-a, gde će biti lociran još jedan od Fijatovih dobavljača. U kragujevačkoj gradskoj upravi tvrde da se dokumentacija neophodna za početak gradnje fabrika Fijatovih komponentaša u Grošnici obezbeđuje prema utvrđenoj dinamici. Tako je, recimo, do 21. marta završen urbanistički projekat grošničke kasarne, za 15. april je predviđeno izdavanje lokacijskih, a za 5. maj i građevinskih dozvola. Izgradnja fabrika pet najznačajnijih Fijatovih dobavljača u Grošnici startovaće 12. maja.

Da pripreme za početak serijske proizvodnje u FAS-u ulaze u finalnu fazu pokazuje i veliko interesovanje mladih i školovanih Kragujevčana za posao u FAS-a. Na prošlonedeljnom Sajmu zapošljavanja, već u prvom satu te manifestacije, za 200 radnih mesta u FAS-u koja bi do kraja godine trebalo da zaposli oko 1.300 radnika, konkurisalo je više od 600 žitelja Šumadije.

Kad radovi kasne

Radovi na izgradnji saobraćajne infrastrukture koja će Fijatovoj kompaniji u Kragujevcu obezbediti kontinuitet u snabdevanju delovima i pozicijama, kao i isporuku gotovih automobila, ozbiljno kasne. Auto-put do Koridora X bi, doduše, trebalo da bude završen do sredine naredne godine, ali prilično se kasni sa nastavkom radova na izgradnju Južne zaobilaznice, na kojoj treba probiti tunel dužine 1,5 kilometara. Bez te saobraćajnice kojom će prolaziti više stotina šlepera dnevno, teško je zamisliti ozbiljniju proizvodnju u FAS-u. Iz Vlade Srbije, koja se ugovorom sa Fijatom obavezala da izgradi Južnu obilaznicu, poručuju da će saobraćajnica, koja je trebalo da bude gotova do proleća 2012. biti završena 2014. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari