Italijansko – američki proizvođač Fijat Krajsler automobili (FCA) potvrdio je danas da razgovara sa francuskom grupacijom Pežo Sitroen automobili (PSA) o povezivanju i formiranju jednog od najvećih, ako ne i najvećeg proizvođača automobila na svetu.
U saopštenju FCA, preneli su mediji, ne navodi se da li se razgovara o potpunom spajanju ili o labavijem savezu, a nisu dati nikakvi drugi detalji. Fijat Krajsler već dugo, inače – ranije na inicijativu počivšeg izvršnog direktora te grupacije počivšeg Serđa Markionea – traga za partrtnerom, sa kojim bi formirao jednu od vodećih automobilskih kompanija na svetu.
Fijat Krajsler je, s tim u vezi, ranije ove godine pregovarao i sa drugim francuskim proizvođačem automobila Renoom, a ti pregovori nisu uspeli zbog zabrinutosti francuske vlade oko uloge Renoovog japanskog partnera Nisana.
Francuska Grupa PSA grupacija takođe je danas potvrdila da se vode pregovori, prenosi Frans pres. Posle nedavnih informacija u štampi o mogućem približavanju Grupe PSA sa FCA Grupom, Grupa PSA potvrđuje, navodi se u saoštenju francuske grupacije, da su u toku razgovori “sa namerom da se formira jedna od vodećih svetskih automobilskih grupa“.
Poznavaoci automobilske industrije napominju da se, u stvari, radi o obnavljanju, u martu ove godine obustavljenih pregovora između FCA i PCA o mogućem spajanju u mega automobilsku kompaniju,koja bi, gotovo izvesno, postalal vodeći globalni proizvođač komercijalnih vozila. Svetski mediji, među njima i čuveni Vol strit džornal, krajem marta javili su, naime, da su ( još u Markioneovo vreme započeti – prim. Z.R.) pregovori FCA i PCA prekinuti, jer su u Fijat Krajsleru procenili da im to spajanje u tom trenutku “ne bi bilo u interesu”. Nedugo potom objavljeno je da FCA pregovara sa Reno Nisan grupom o formiranju zajedničke grupacije.
Odlučujući glas protiv spajanja FCA i PCA dala je porodica Anjeli koja i dalje ima većinski paket akcija u Fijatu i grupaciji sa Krajslerom. Tokom pregovora, u menadžmentu Fijat Krajslera navodili su da bi saradnja sa PCA obezbedila brži i efikasniji razvoj proizvodnje komercijalnih vozila, od čega bi koristi imale obe strane. Grupaciji PCA bi se, s druge strane, omogućio povratak na tržište SAD i jače prisustvo u Kini. Pežo koji decenijama unazad nije prisutan na američkom tržištu, planira da se, prenose mediji, do 2026. vrati u SAD, u čemu bi mu Fijat Krajsler, u slučaju spajanja, pomogao u velikoj meri, pošto FCA u Americi ima razvijenu prodajnu mrežu.
Moguće spajanje Fija Krajslera sa Pežoom pozitivno bi se, smatraju predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fijatu, drazilo na sve fabrike obeju grupacija, a time i na onu u Kragujevcu koja bi, najverovatnije, brže došla do novog modela. Podsećaju da je Pežo svojevremno bio zainteresovan za partnerstvo sa Zastavom, ali da je izgledni poslovni aranžman srpskog i francuskog proizvođača, u jesen 1998. osujetila najava NATO bombardovanja Miloševićeve SR Jugoslavije (i Srbije), zbog rata na Kosovu. Pežo i Zastava su sredinom 1998., u Parizu, bili potpisali posmo o namerama,kojim je bilo predviđeno formiranje zajedničke fabrike u Kragujevcu. U oktobru te godine, NATO je, međutim, najavio bombardovanje SRJ i Srbije i Pežo se povukao iz pregovora sa Zastavom. NATO je u proleće 1999. gotovo do temelja porušio Zastavinu fabriku automobila, a Pežo, uprkos kasnijim pokušajima Zastave, nije nastavio pregovore o dolasku u Kragujevac. Možda dođe sada, posredstvom Fijat Krajslera.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.