Uprkos krizi Korporacija Tigar beleži dobre poslovne rezultate i rast izvoza od oko 70 odsto. Da li to znači da je svetsko tržište uvek otvoreno za kvalitetne i cenovno konkurentne proizvode, ili je, možda, ključ uspeha u dobrim poslovnim potezima koji su povučeni u pravom trenutku, u razgovoru za Danas otkriva Dragan Nikolić, predsednik Korporacije Tigar.


– Svetsko tržište uvek pruža ogromne mogućnosti za plasman proizvoda ukoliko su ti proizvodi po asortimanu, dizajnu, kvalitetu i ceni sposobni da se izbore sa konkurencijom. Zato smo sav novac stečen transakcijom sa Mišlenom, čemu treba dodati i finansijsku podršku nemačkog DEG-a i Hipo banke, investirali u razvoj. I rezultati nisu izostali. U 2010. ostvarili smo rast izvoza od gotovo 70 odsto, a ove godine očekujemo rast od oko 100 odsto, što garantuje izvoz vredan minimum 30 miliona evra. Ugovori sa kupcima, kao i godišnje količine koje su već potvrđene, pokazuju da imamo tržište, što omogućava rast izvoza i posle 2011. Koliko ćemo uspeti u tome da Tigar korporacija i dalje bude među vodećim izvoznicima, to pre svega zavisi od naše sposobnosti da ulažemo u razvoj, ali jedan od preduslova za dugoročniji opstanak na tržištu svakako su investicije u visini 10 odsto prihoda od prodaje, ne računajući nove projekte. Tigar korporacija je akcionarsko društvo i nema mogućnost kvalitetnog interkompanijskog finansiranja od matice iz inostranstva, već za sve mora da se izbori sama, i to u nepovoljnijim uslovima od onih u kojima radi konkurencija. Zato je veoma važno da smo naišli na razumevanje predstavnika bankarskog sektora i države, koji su prepoznali kvalitet, inače teško stečene pozicije Tigra na međunarodnom tržištu i omogućili nam da sačuvamo i unapredimo tu poziciju. Broj firmi koje su uspele da se dobro međunarodno pozicioniraju, a koji nije veliki, pokazuje koliko je to težak poduhvat. Razvijene zemlje i te kako vode računa o tome da da sačuvaju i unaprede svoje kompanije.

Jedan od dobrih poslovnih poteza svakako je i odluka da se sa proizvodnje pneumatika pređe na program gumene obuće. Da je reč o dobroj proceni govori i podatak da je Tigar danas jedan od najvećih proizvođača gumene obuće u Evropi. Koji je sledeći poslovni poduhvat?

– Odluka o izlasku iz programa proizvodnje guma koji je, inače, preuzeo francuski Mišlen, doneta je isključivo na osnovu analize trendova na svetskom tržištu pneumatika. Stav da se može biti izuzetak u odnosu na svetske trendove je iluzija. Naša prva procena bila je da u programu auto-guma ne možemo da opstanemo kao nezavisna fabrika i da bismo čak, bez kvalitetnog strateškog partnerstva, mogli da bankrotiramo. Druga procena, zasnovana na pretpostavci da ostvarimo uspešnu transakciju u programu guma, bila je da se u prvoj fazi, na osnovu analize stanja na tržištu Evrope, stvore preduslovi da postanemo evropski lider u programu gumene obuće, da u drugoj fazi razvijemo Tehničku gumu sa reciklažom, a da se u trećoj fazi orijentišemo na ekološke projekte, čime bi bila stvorena osnova za održivi razvoj kompanije. Činjenica da je Tigar Tajers jedna od najuspešnijih kompanija i da je Tigar korporacija za manje od dve godine zamenila osnovni program, kao i da je za tri godine uspela da napravi najveću fabriku gumene obuće u Evropi, zatim da razvije stotine najsofisticiranijih proizvoda i da izrađuje primijum proizvode za primijum kupce, uz dvocifrene i trocifrene stope rasta, pokazuju da nismo pogrešili u procenama. Koliko ćemo i u narednom periodu biti uspešni, to će zavisiti od mnogo faktora, pre svega od cene kapitala i inflacije. Dodatni problem i, možda najveću opasnost, predstavlja i to što se mali broj ljudi opredeljuje da svoju profesionalnu karijeru veže za industriju, što znači da bismo mogli da se suočimo s nedostatkom kvalitetnog kadra. U tom kontekstu, zanimljiv je podatak da je krizu u Evropi najlakše prebrodila Nemačka, dakle zemlja s najrazvijenijom industrijom.

Izgradnja pogona za izradu proizvoda od gumenog reciklata, čime je zaokružen proces proizvodnje, trebalo bi da omogući preradu oko 10.000 tona gumenog reciklata. Kada će taj plan biti ostvaren?

– Kupovinom danske firme Bilgutex i izgradnjom fabrike za proizvodnju gotovih proizvoda od gumenog reciklata pokrenuli smo programom koji je nov na našem tržištu, ali ima široku primenu, posebno u zemljama Severne Evrope i u Nemačkoj. Gumeni granulat koji se dobija preradom guma osnovni je materijal za ovu vrstu proizvodnje. S druge strane, Tigar ima mrežu prodajnih objekata preko koje distribuira gume, gde u toku procesa zamene ostaju određene količine pneumatika. U Pirotu imamo dve gumarske fabrike koje, takođe, generišu gumeni otpad, tako da smo zaključili da nam je potrebna međujedinica, inače ne bismo ulazili u ovakav projekat. Sama reciklaža je jednostavan industrijski projekat, ali je formiranje sistema kolekcije ključna stvar i zato smo krenuli da paralelno pripremamo i ovaj projekat kako bismo obezbeđivali granulat najvećeg kvaliteta, kakav je potreban zbog strukture gotovih proizvoda koje izrađujemo.

Zanimljiv je i podatak da Akcijski i Penzijski fond raspolažu sa oko 34 odsto kapitala Korporacije Tigar, kao i to da se akcije ove kompanije nalaze na A listingu Beogradske berze. Imajući to u vidu, građani bi sigurno bili zainteresovani da se i hartije od vrednosti Tigra nađu u paketu besplatnih akcija. Da li je to realno?

– Poslovanje i razvoj kompanije i promene vlasničke strukture dva su paralelna procesa, ali značajno utiču jedan na drugi. Stabilna vlasnička struktura je uvek najbolja osnova za stabilan rast. Mi kao profesionalni menadžeri, koji nisu vlasnici kompanije, imamo visok nivo odgovornosti za poslovanje i razvoj kompanije, ali ne i apsolutnu odgovornost. Veliki deo odgovornosti je i na strani vlasnika, tako da i država, kao najveći akcionar, ima odgovornost u pogledu raspolaganja svojim vlasništvom. Kad povlačite važne poteze u poslovanju nikad ne gledate trenutni efekat, nego se pitate šta će to proizvesti na srednjoročnom i dugoročnom planu i na osnovu toga odlučujete. Da li bi više hiljada novih vlasnika besplatnih akcija doprinelo da kompanija bolje i uspešnije posluje stvar je procene onih koji su ovlašćeni da donesu takvu odluku i prevazilazi okvir ovlašćenja menadžmenta.

Osluškivanje tržišta

Analiza stanja na svetskom tržištu pokazala je da jeftina proizvodnja nema perspektivu. To znači da bi veći deo proizvodnje trebalo da usmerimo ka vrhunskim kupcima, izrađujući proizvode najvišeg kvaliteta, koji nose oznake vodećih svetskih brendova i prodaju se na najzahtevnijim tržištima, ali i da istovremeno razvijamo sopstvene brendove ili ih stičemo akvizicijom poznatih stranih kompanija. Da bismo u tome uspeli, formirali smo kvalitetne projekte, uložili milione evra u infrastrukturalne investicije, razvoj proizvoda i tržišta, ali i u ljude.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari