Očekuju se puni avioni, prevoznici u borbi za svakog putnika 1Foto: Beta/AD Aerodrom Nikola Tesla Beograd

Najverovatnije od 1. jula, a moguće je i od polovine sledećeg meseca ako evropske zemlje na dve nedelje odlože otvaranje aerodroma, krenuće gotovo sve aviokompanije na svoje linije, odnosno na one destinacije na kojima zdravstvene vlasti dozvoljavaju aviosaobraćaj.

Prvi je povratak svojih letova za Hamburg, Keln, Fridrihshafen, Brisel, Milano, Lisabon, Barselonu i Oslo najavio prošle nedelje Viz er, a pre dva dana mu se pridružila i Er Srbija saopštenjem da će od 1. jula poleteti iz Beograda za Milano, a potom i za Rim i Veneciju.

Prema rečima Petra Vojinovića, urednika portala Tango Six, sve aviokompanije krenuće nakon otvaranja aerodroma, jer je to pitanje konkurentnosti i one ne žele da izgube putnike sa svojih linija.

– Svim kompanijama je to ekonomski interes, sve su u istoj situaciji i sve će se boriti za letove. Istovremeno, sve će striktno poštovati pravila Evropske unije o zabrani služenja hrane, dezinfekciji, socijalnoj distanci – kaže za Danas Vojinović.

Drugo je pitanje da li će svi avioprevoznici moći da planiraju ranije utvrđene letove, jer nemaju sve zemlje istu epidemiološku situaciju i moguće je da će, prema trenutnoj slici, iz nekih biti zaustavljeni polasci ili strože definisani uslovi za put.

Moguće je da će se od putnika iz država koje imaju više zaraženih prema broju stanovnika, ili gde broj inficiranih raste, zahtevati da po sletanju ostanu 14 dana u karantinu, ili će vlasti na određenim aerodromima od putnika tražiti negativan test na koronu, moguće je i da se na neko vreme zabrani poletanje sa nekih lokacija.

Ali, i pored toga, očekuje se da će avioni biti puni, tim pre što je već najavljeno da će se karte prodavati za sva sedišta, ali i da će biti u primeni sve ostale propisane mere.

Koliko je rizično krenuti u ovim uslovima više je pitanja stanja u državama iz kojih se prevoze putnici nego što postoji opasnost da se oni inficiraju tokom leta.

– U avionima može da bude mnogo bezbednije nego na drugim mestima, ako putnici i posada obavezno sve vreme nose maske, bez obzira na dužinu leta, ako se dezinfikuju rukohvati o čemu će kabinsko osoblje verovatno voditi računa. Važno je i ako u avionu postoji sistem koji omogućava da se kroz ventilaciju filtrira i prečišćava vazduh, onda i to doprinosi bezbednosti. Potrebno je i da se eliminišu kritične tačke koje se javljaju pri ulasku i kod izlaska iz aviona, ali to je sve moguće uraditi. Drugo je pitanje koliko ćemo se svi pridržavati toga, a problem je i to što su ljudi sa Balkana puni sebe, oni ne veruju u neprijatelja ako mu ne vide lice, a virus nije vidljiv – kaže za Danas epidemiolog i virusolog Radmilo Petrović.

Petrović: Virus će preživeti leto

– Vidite stalno ljude koji drže masku ispod brade, ispod nosa. To je besmisleno. Virus u naš organizam ulazi preko nosa, a ako smo zaraženi izlazi preko usta. O tome se ne vodi računa, potvrda je i to koliko je sportista samo zaraženo u poslednjih nekoliko dana ili nedelja, jer su ne samo oni na terenu u kontaktu, nego i je publika problem. Kada čovek sa tribina navija, on širi virus na deset metara oko sebe. Takva nedisciplina je i doprinela da se virus raširi u ovolikoj meri. Nije reč sada o drugom talasu, ovo je prolongirani kraj prvog naleta koji će omogućiti virusu da preživi leto preko lanca koji se širi iz asimptomnih, blagih infekcija, a onda će drugi talas da bukne tokom oktobra ili novembra – kaže Petrović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari