Fijat mnogo veruje u ovaj projekat i čini sve da on ide napred i onako kako je Bog zapovedio, izjavio je juče za našem listu generalni direktor kompanije Fijat automobili Srbija Antonio Ćezare Ferara, govoreći o zajedničkom poslovnom poduhvatu kompanije iz Torina i Vlade Srbije. U prvom intervjuu koji je dat nekom od domaćih štampanih medija, Ferara govori o početku proizvodnje novog Fijatovog modela za tržište u kragujevačkoj fabrici automobila, o njenim ovogodišnjim i planovima za narednu godinu, o vrednosti i strukturi investicije, ali komentariše i poluistine i dezinformacije koje su povremeno pratile ovaj poslovni aranžman.

Razgovor počinjemo pitanjem da li je i kada u kragujevačkoj fabrici zvanično počela proizvodnja najnovijeg Fijatovog modela „fijat 500 L“?

– Neki ljudi nisu shvatili, ili nisu verovali da je proizvodnja „fijata 500L“ u našoj fabrici zaista počela. Mi smo prvu fazu iskoristili za proizvodnju probnih vozila, drugu za proizvodnju vozila za različite manifestacije i servisne službe, da bi ljudi u njima videli kako je napravljeno to vozilo, a tek u trećoj fazi, početkom ovog meseca, preciznije 4. jula, počeli smo proizvodnju za finalnog klijenta. U ovom trenutku proizvodimo 50 vozila dnevno i kako budu prolazile nedelje i meseci, proizvodnja će se povećavati. Tako dajemo mogućnost, pre svega spoljnim dobavljačima da se pripreme za kontinuirano snabdevanje proizvodnje. Naši kapaciteti su 550 vozila dnevno, ali ne polazimo odmah sa tim brojem kako bi se uhodavali i naši snabdevači iz Industrijske zone „Grošnica“, iz fabričkog kruga naše kompanije, kao i iz Srbije i inostranstva, koji treba da uspostave sistem kontinuiranog snabdevanja. Planiramo da do optimalne proizvodnje od 550 automobila dnevno dođemo krajem oktobra i početkom novembra.

  • Kakvi su proizvodni planovi FAS-a u narednoj godini ?

– U 2013, u zavisnosti od situacije na tržištu, planiramo godišnju proizvodnju od 120.000 do 180.000 automobila, s tim što smo spremni da dostignemo i kapacitet od 200.000 vozila, ukoliko tržište to bude zahtevalo. U prvoj polovini naredne godine počeće i proizvodnja verzije modela „500L“ sa sedam sedišta.

  • U proizvodnim pogonima FAS-a nedavno je uvedena četvorodnevna nedelja, sa desetočasovnim radnim vremenom u jednoj smeni. Šta je cilj ovako organizovanog radnog ciklusa?

– Četvorodnevna radna nedelja uvedena je kako bi se obezbedila maksimalna iskorišćenost instalirane opreme. U svetu postoje dva modela organizovanja posla: u turnusima od osam sati, ili četvorodnevna nedelja sa desetočasovnim radnim vremenom. Desetočasovno radno vreme u Srbiji do sada nikada nije primenjivano, iako se na taj način obezbeđuje bolja produktivnost zaposlenih i znatno bolja fleksibilnost organizacije posla. Pokušaćemo da sa povećanjem proizvodnje do kraja ove godine naučimo radnike na novo radno vreme.

  • Koliko ljudi trenutno radi u FAS-u, i koliko će radnika kompanija da zaposli do kraja godine? Da li vam je poznato koliko će radnika biti angažovano u kooperantskim firmama, koje su ovde izgradile svoje pogone?

– U FAS-u trenutno radi 1.700 radnika, a kompanija će do kraja godine imati 2.500 zaposlenih, dok će u Industrijskoj zoni „Grošnica“, kod naših kooperanata posao dobiti još 1.000 radnika. U „Grošnici“ su do sada izgrađene četiri fabrike – Sidžit, Džonson kontrol, Manjeti mareli i HT, koji će se uskoro proširiti firmom Kauteks, koja proizvodi rezervoare za benzin i radijatore za automobile, i koja će biti operativna za tri meseca, kao i kompanijom Drekslmajer, koja izrađuje kablovske setove. Džonson kontrola i Manjeti mareli imaju pogone za proizvodnju instrument tabli, obloga za vrata, branika i izduvnih sistema i na matičnoj lokaciji, odnosno u fabričkom krugu FAS-a. Manjeti mareli i Džonson kontrol već su otpočeli proizvodnju delova za „fijat 500L“.

  • Da li su srpske firme spremne za saradnju sa FAS-om?

– U ovom trenutku počinjemo saradnju i sa prvim firmama iz Srbije, a kako se bude povećavala proizvodnja, ta će se saradnja proširivati.

  • Model „fijat 500L“ privukao je veliku pažnju svetske javnosti kako na ovogodišnjem salonu automobila u Ženevi, tako i na nedavnoj međunarodnoj promociji tog automobila u Torinu. Srpskoj javnosti taj model još uvek nije dovoljno poznat, te biste mogli da nam kažete nešto više o performansama „fijata 500L“?

– Automobil „fijat 500L“ je, prema ocenama stručne javnosti, veoma kvalitetan, komforan i udoban i može biti drugi automobil za dobrostojeće porodice ili prvi automobil za srednju klasu. Osim toga, to je automobil koji je, zbog svojih karakteristika, vrlo prijemčiv za mlade.

  • Gde će se sve prodavati ovaj model?

– Novi automobil će se prodavati u više od 100 zemalja u svetu. Sigurno startujemo u Evropi, gde ćemo prvo lansirati model sa pet sedišta, a potom krećemo na američko, kao i na tržišta zemalja Pacifika.

  • Zašto je Fijat za prekomorski i prekookeanski transport automobila izabrao luku Bar, a ne luke u Kopru i Konstanci?

– Luku Bar smo odabrali jer je najbliža Kragujevcu, sa kojim je povezana železničkom prugom. Infrastruktura koju ima luka Bar omogućava brz i efikasan utovar vozila. I naravno, troškovi transporta odavde do Crne Gore su znatno manji.

  • U pogonima i poslovnom prostoru nekadašnje Zastavine Fabrike automobila izgrađena je potpuno nova automobilska kompanija, koja već na prvi pogled deluje svetski. Možete li detaljnije da nam pojasnite vrednost i strukturu te investicije?

– U kragujevačku fabriku investirano je milijardu i 50 miliona evra. Od toga je 350 miliona evra utrošeno za potpunu rekonstrukciju fabrike i izgradnju novih postrojenja, a 700 miliona za nabavku najsavremenije opreme. Zbog toga ova fabrika ima tehnologiju poslednje generacije u svetu. Na primer, u sektoru presa instalirane su tehnološki najnapredniji modeli „Komacu“, koji imaju kapacitet od 15 otpresaka u minutu. Alat na njima menja se za dva minuta, dok je na presama u staroj fabrici za to bilo potrebno osam do 12 sati. Isto je i sa ostalim sektorima. Karoserija, Lakirnica, Montaža… svuda je montirana najsavremenija oprema sa vrhunskom tehnologijom. Fabrika je potpuno završena i tehnološki kompletirana. Sve njene celine su povezane i stavljene u funkciju, jer bez toga ne bismo mogli da startujemo proizvodnju za tržište.

  • Koliko ste zadovoljni srpskim radnicima angažovanim u FAS-u?

– Zadovoljni smo radnicima koje smo primili. Za sada daju dobre rezultate, ali naravno prava provera će uslediti kada dođe do povećanja proizvodnje. Mi smo ih na specifičan način i ciljano edukovali za rad na različitim pozicijama i nivoima. Slali smo ih u Fijatove fabrike u Italiji i Poljskoj, da se tamo obučavaju i upoznaju sa novim tehnologijama koje smo sada instalirali u Kragujevcu. Smatramo da je ta vrsta treninga veoma važna, jer je praktično znanje stečeno u radu na različitim mašinama mnogo funkcionalnije od onog stečenog u učionici. Pored njih, oko 100 tim lidera prošlo je višemesečne treninge u Italiji i Poljskoj. Za obuku zaposlenih do sada je utrošeno 1,1 milion sati, ali smatramo da je to bilo veoma važno kako bi oni spremno dočekali predstojeće izazove. Nikada u Fijatu nije toliko napora uloženo u trening radnika i njihovu obuku za proizvodnju.

  • Da li ste zadovoljni partnerima u poslovnom poduhvatu Fijata u Srbiji – republičkom Vladom i gradskom upravom u Kragujevcu?

– Hteo bih, pre svega, da se zahvalim gradonačelniku Kragujevca Veroljubu Stevanoviću, za napore koje je učinio na izgradnji lokalne infrastrukture. Početkom ove godine mi smo bili vrlo zabrinuti za pristupne saobraćajnice, ali je njegovim zalaganjem taj problem veoma brzo razrešen. Vlada Srbije poštuje svoj deo ugovornih obaveza. Nadam se da će u planiranom roku biti završen i auto-put do Koridora 10. Izbori su malo usporili taj posao, ali se mi nadamo da će on biti uspešno priveden kraju.

Obnavlja se proizvodnja „punta“

– Planiramo da nastavimo proizvodnju automobila „punto klasik“. Očekujemo da vidimo kako će se razvijati tržište i kako će reagovati kupci. Ponovna proizvodnja „punta“ počeće u januaru naredne godine. Taj posao već se realizuje i trošimo dva do tri miliona evra za pripreme – rekao je generalni direktor kompanije Fijat automobili Srbija Antonio Čezare Ferara u intervjuu našem listu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari