Preliminarna odluka o definitivnom spajanju Grupe Fijat Krajsler automobili (FCA) sa Grupom Pežo – Sitroen automobili (PCA) u zajedničku kompaniju pod nazivom „Stellantis“, zvanično treba da bude saopštena na sastanku akcionara i menadžmenata dveju kompanija, zakazanom za 4. januar naredne godine.
U zajedničkom saopštenju FCA i PCA nije navedeno mesto sastanka, te nije nemoguće da skup bude organizovan onlajn.
Kako god, spajanje FCA i PCA u kompaniju Stellantis je, kao što je naš list već najavljivao, privedeno kraju.
Nakon saopštavanja odluke o spajanju, potrebno je da nadležna komisija Evropske unije utvrdi da Stellantis neće da bude monopolista na evropskim tržištima.
Ali, ako Folksvagen, kao najveći evropski i svetski proizvođač automobnila nema status monopoliste na tržištima evropskih zemalja, onda nema opasnosti da će to da postane novoformirani Stellantes.
Zajednička kompanija FCA i PCA pod nazivom Stellantis (“Obasjan zvezdama”), sa projektovanom proizvodnjom od oko 8,7 miliona vozila godišnje, postaće, po obimu proizvodnje, četvrti proizvođač automobila na svetu – iza Folksavegan, Tojote i grupacije Reno-Nisan-Micubiši, a ispred Dženeral Motorsa, Forda i drugih svetskih automobilskih megakompanija.
Kompanija Stellantis će, podsetimo, pored ostalih, obuhvatiti brendove Abart, Alfa Romeo, Fijat, Fijat professional, Krajsler, Džip (Jeep), Lančia, Rem, Maserati, Pežo, Sitroen, Opel i druge.
Poznavaoci automobilske industrije tvrde da će, nakon saopštavanje odluke o formiranju kompanije Stellantis, između FCA i PCA, zarad smanjenja troškova poslovanja, da usledi početak objedinjavanja proizvodnje agregata (motora, menjača…) i drugih pozicija, a uporedo s time i raspodela svetskih tržišta.
Fijat je, recimo, poznat po proizvodnji dobrih dizel motora i menječa, Pežo, Sitroen i Opel, opet po proizvodnji motora, ali i drugih pozicija.
S druge strane, Fijat Krajsler se, zbog Krajslera, naravno, doboro kotira na američkom tržištu, na koje Pežo nikada nije uspeo da se probije u meri značaja i veličine te kompanije.
Ušešće u zajedničkoj kompaniji sa Fijat Krajslerom najverovatnije će Pežou konačno da otvori vrata još uvek najprestižnijeg svetskog automobilskog tržišta – onog američkog.
Istovremeno, Pežo ima dobre pozicije na tržištima Afrike i Azije, gde Fijat Krajsler nije mnogo prisutan.
U okviru Stelantisa poslovaće i kragujevački Fijat Krajsler, u kojem početkom naredne sedmice završavaju ovogodišnju proizvodnju od nekih 20-tak hiljada automobila.
To je ubedljivo najmanja godišnja proizvodnja od leta 2012, kad je iz pogona kragujevačke fabrike, sa kapacitetima za proizvodnju od blizu 200.000 vozila, počeo da izlazi u to vreme najnoviji Fijatov model “500L”.
Otuda u FIjat Krajsleru u Kragujevcu, koji je i dalje najmodernija fabrika FCA grupacije, očekuju da će u zajedničkoj kompaniji brže i jednostavnije da dođu do novog modela, koji treba da obezbedi punu upošljenost, možda i povećanje kapaciteta.
Za sada se, kako naš list saznaje, u tom kontekstu pominje hibridni “500L”, što, međutim, smatraju zaposleni u kragujevačkom Fijat Krajsleru, nije ni iole dugoročnije rešenje za kragujevačku fabriku.
Hibridni “500”, name, podrazume ugradnju elekto motora između SUS motora i menjača, eventualno još neke izmene, čime plasman tog modela, ističu u Kragujevcu, nikako neće značajnije da bude uvećan.
Naprotiv, kragujevačkom Fijat Krajsleru je, poručuju predstavnici šumadijskih trudbenika, potreban novi model svejedno da li Fijatov, Pežoov, Sitroenov ili Opelov.
Taj novi model u Kragujevcu bi trebalo da počne da se proizvodi sredinom 2022. godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.