Ako je suditi prema najnovijim informacijama, potpisivanje ugovora o strateškom partnerstvu Zastave i Fijata je pitanje dana. Pripreme za formiranje zajedničke firme biće okončane sredinom juna, posle čega će uslediti usaglašavanje detalja ugovora o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave, koji će, kako je najavljeno, biti potpisan krajem juna.
Ako je suditi prema najnovijim informacijama, potpisivanje ugovora o strateškom partnerstvu Zastave i Fijata je pitanje dana. Pripreme za formiranje zajedničke firme biće okončane sredinom juna, posle čega će uslediti usaglašavanje detalja ugovora o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave, koji će, kako je najavljeno, biti potpisan krajem juna. Realizacija ugovora, pored ostalog, podrazumeva i ubrzanu modernizaciju pogona i opreme Fabrike automobila, kako bi tokom sledeće godine mogla da startuje proizvodnja prvog od dva Fijatova modela.
Nova fabrika Dženeral motorsa u Kragujevcu?
– Ako Dženeral motors, odnosno Opel, želi da u jugoistočnoj Evropi organizuje poizvodnju svojih automobila, onda bi mogla da u Kragujevcu podigne novu fabriku. I to ne bi bilo nelogično. U Slovačkoj, na primer, koja je manja od Srbije, rade tri inostrane auto-kompanije, koje godišnje proizvode oko 900.000 automobila. Ako Fijat planira da u Zastavi proizvodi 300.000 vozila godišnje, to znači da u Srbiji ima mesta i za druge svetske auto-kompanije – procenjuju u Zastavi.
Takav razvoj događaja nametnuo je dilemu da li će saradnja sa Italijanima dovesti u pitanje ugovor o poslovnoj saradnji Zastave i Dženeral motorsa, odnosno Opela, koji posluje u sastavu DŽM. Zastava i Dženeral motors su sredinom prošle godine potpisali ugovor o saradnji, kojim je predviđeno sklapanje Opelovih modela automobila u Kragujevcu. U Zastavi je, u međuvremenu, osnovana nova firma – Zastava AGM, koja bi trebalo da se bavi proizvodnjom i plasmanom Opelovih automobila. Sklapanje jednog od Opelovih automobila („astra klasik 2“), u pogonima Zastavine Fabrike automobila trebalo je da startuje krajem ove godine, ali posle potpisivanja Memoranduma o strateškom partnerstvu sa Fijatom, ta italijanska firma je praktično „kaparisala“ prostor u Fabrici automobila. Zato je logično pitanje da li aranžman sa Fijatom ugrožava saradnju sa Dženeral motorsom. Fijat i Dženeral motors se još uvek ne izjašnjavaju o novonastaloj situaciji, a precizan odgovor nemaju ni u Zastavi. U poslovodstvu Grupe Zastava vozila kažu za Danas da će konačnu odluku o sudbini ugovora Zastave i Dženeral motorsa doneti Fijat.
– Planirani posao sa Dženeral motorsom trenutno je na stend baju, a u prvom planu su prikupljanje i analiza podataka o svim aspektima ugovora o strateškom partnerstvu sa Fijatom. Teško je, međutim, pretpostaviti da će Fijat prihvatiti da se u pogonima njegove buduće firme u Zastavi, u čiju modernizaciju namerava da investira oko 700 miliona evra, proizvode automobili neke druge svetske kompanije. To je, s jedne strane, tehnički-tehnološki gotovo neizvodljivo, a, s druge, poslovno neracionalno – kažu u Zastavi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.