Crni petak, Sajber ponedeljak, Nova godina i Božić… Ovi praznici su najprometniji kada je u pitanju kupovina, kako onlajn tako i oflajn. Svi vole popuste, ali u žurbi da kupe jeftin proizvod, postavlja se pitanje da li kupci preduzimaju dovoljno mera da se zaštite od sajber kriminala?
U periodu od oktobra do decembra onlajn prodaja će zabeležiti vrednost veću od 4.000 milijardi dolara na globalnom nivou, ali skoro svaki peti kupac i dalje nije zaštićen od sajber pretnji, kažu rezultati studije koju je kompanija Kasperski sprovela u 14 zemalja među 10.000 ispitanika.
Pored toga, godišnji IT Security Economics izveštaj kompanije Kaspersky otkriva da kada je u pitanju onlajn kupovina, 60 odsto potrošača obavlja finansijske transakcije samo na pouzdanim uređajima, preko pouzdane internet konekcije. Iako većina kupaca (79 odsto) koristi IT rešenja koja sveobuhvatno štite njihove uređaje, podatke i digitalni identitet, gotovo svaki peti onlajn kupac, tj. 21 odsto, i dalje se izlaže sajber pretnjama.
„Tokom velike sezone rasprodaja, nepažnja potrošača može ih koštati pravo bogatstvo: dok kupci love najbolje ponude, sajberkriminalci love novac i lične podatke kupaca, kreirajući potpuno nove načine da do njih dođu. Broj sajberpretnji u vezi sa maloprodajom porastao je za 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu“, podseća Marina Titova, potpredsednica za marketing potrošačkih proizvoda u kompaniji Kaspersky.
Shodno tome, stručnjaci ove kompanije podelili su nekoliko saveta kako da se zaštitite u vreme šoping groznice:
1. Proverite izvor. Pre nego što se odlučite za bilo koju specijalnu ponudu, proverite verodostojnost izvora. Ako se radi o poznatom brendu ili organizaciji, proverite njihov zvanični veb-sajt ili društvene mreže kako biste potvrdili da je kampanja darivanja (poznata kao giveaway) prava.
2. Ukucajte URL u adresnu traku. Nemojte otvarati link iz imejla jer to može biti fišing link. Kada god postoji potreba da otvorite veb-sajt, uvek je bolje da unesete URL u adresnu traku i izbegavate bilo kakve linkove u imejlu.
3. Potražite „crvene zastavice“ u ponudi. Budite oprezni sa ponudama koje izgledaju predobro da bi bile istinite, poput dobijanja velike svote novca ili skupih nagrada uz malo ili nimalo truda. Ovo je posebno riskantno kada su u pitanju transakcije kriptovalutama: prevaranti će učiniti sve što mogu da ponuda izgleda legitimno.
4. I na kraju ono najvažnije: Nikako ne delite lične podatke. Legitimne nagradne igre retko traže osetljive lične podatke unapred. Budite oprezni sa bilo kojim zahtevima za davanje podataka kao što su bankovni računi, lozinke ili brojevi socijalnog osiguranja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.