Često viđamo dostavljače po ulicama kako jure na biciklima sa ciljem da što pre dostave porudžbine do velikog broja korisnika. U toku vožnje često krše propise u saobraćaju tako što voze van biciklističkih i pešačkih staza zbog čega često dolaze u konflikt sa pešacima, piše Nova ekonomija.
Najčešće ne poštuju semafor, pravilo vožnje metar od ivice kolovoza, ali i nošenje kacige i zaštitne opreme, kako je propisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja.
Jedan od dostavljača kompanije Glovo (ime poznato redakciji) je u razgovoru za Novu ekonomiju rekao da ih na brzu vožnju i prečice navodi aplikacija putem koje rade.
Naime, prema njegovim rečima, dostavljači su „primorani“ da krše Zakon o bezbednosti saobraćaja ne bi li uspeli da isporuče dovoljan broj dostava.
Aplikacija putem koje rade, pokazuje im najkraći put do restorana ili kupca, pa tako, umesto da pokazuje putanju kojom se kreću automobili ili biciklisti, u vreme ručka kada je velika gužva ili kada se ljudi vraćaju sa posla, aplikacija pokazuje putanju kojom bi se kretao pešak– odnosno najkraću putanju.
„Ne vozim brzo i trudim se da isporučim narudžbinu na najbezbedniji način za sebe i za okolinu. Nije teško zaključiti da je kretanje biciklista po neuređenim zonama vrlo rizično za njih kao i za ostale učesnike u saobraćaju, pogotovo što aplikacija ne razlikuje ni ulice ni putanje kojima se krećeš i često nije moguće izbeći neke dostave koje su nezgodne za vožnju“, kazao je dostavljač u razgovoru za Novu ekonomiju.
Rekao je i da je posao baš iz tog razloga naporan, jer su dostavljači konstantno izloženi saobraćajnom stresu i rizicima od nezgode.
Na pitanje koliko su dostavljači “opasni” po druge učesnike u saobraćaju, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu Boris Antić rekao je da su dostavljači izuzetno opasni zbog brzine kojom voze.
“Meni kao profesoru bezbednosti saobraćaja ne odgovara to što nigde nije ograničena brzina kretanja bicikala na putevima. To znači da u nekoj ulici gde je ograničenje 50 kilometara na sat, možete voziti bicikl brzinom od 50 kilometara na sat. Dozvoljeno vam je”, rekao je on u razgovoru za Novu ekonomiju.
Kako je istakao, upravo takav način vožnje nije nimalo bezbedan.
“Doktorirao sam na polju biciklista, ali mene je najviše strah od dostavljača koji izleću sa svih strana žureći da zarade što više”, rekao je Antić.
Na pitanje da li postoji uređaj koji bi mogao da izmeri takvu brzinu kretanja biciklista, odgovorio je potvrdno.
Nedavni izveštaj, pokazao je da dostavljači, odnosno platformski radnici nemaju i često ne znaju svoja radna prava.
Dostavljačima u Srbiji često nedostaju osnovna radna prava kao što su pristup nadoknadi za nezaposlenost, plaćeno bolovanje, godišnji odmor i porodiljski/očevski dopust.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.