O(p)staju jedino pogoni INPRO? 1

Ministar privrede Željko Sertić izjavio je na upravo okončanom Biznis forumu na Kopaoniku da je 556 neprivatizovanih domaćih preduzeća, kojima je njegovo ministarstvo, od 2008. do 2013,“dalo više od 500 miliona evra, „odavno izgubilo tržište“, te je do sada 90 odsto njih otišlo u stečaj. Mada ministar to nije rekao, ništa bolja sudbina ne čeka ni većinu preostalih sa te liste, tim pre što su sve, osim onih desetak „od strateškog značaja za državu“ (RTB Bor, Rudnici Resavica, Galenika, Kablovi…), ostale bez zaštite od potraživanja poverilaca.

Ipak, osim većine firmi koje su zaista ostale bez kupaca i proizvodnje, u stečaj i bankrot su minulih meseci i nedelja otišle i brojne fabrike koje su i te kako imale tržište, ali su im dugovi, mahom prema državi i njenim institucijama, premašivali vrednost imovine, što ih je oteralo „pod led”. Jedan od primera je bankrot kragujevačke fabrike Metal sistemi, dok se po istom modelu očekuje da će stečaj biti pokrenut i u nekada najvećem industrijskom kompleksu u Srbiji, Grupi Zastava vozila. Zaposleni u celinama koje čine Grupu, upravo su se ovih dana poslednji put izjašnjavali da li prihvataju dobrovoljni odlazak iz firme uz jednu od opcija iz ponuđenog socijalnog programa. Kako je i radnicima u potpunosti jasno da ovo izjašnjavanje o socijalnom programu prethodi pokretanju stečaja, najveći broj njih se izjasnio za napuštanje kompanije, iako dobijene otpremnine ne obezbeđuju nikakvu perspektivu.

Izjašnjavanje jedino nije okončano u Zastavi INPRO, koja će, po svemu sudeći, morati „u paketu“ sa ostalim celinama Grupe Zastava da završi u stečaju. Međutim, ta fabrika ima toliko posla i sklopljenih ugovora sa dugogodišnjim poslovnim partnerom, francuskom kompanijom Trigano, da je rad organizovan i vikendima, pa i praznicima. Zastava INPRO je samo u prvom ovogodišnjem kvartalu Francuzima isporučila priključna vozila (automobilske prikolice) u vrednosti od 2,2 miliona evra, što ipak neće odložiti pokretanje stečaja.

U INPRU su, međutim, sigurni da će biti jedna od retkih firmi koja je uspela da preživi taj postupak. U ovoj fabrici za naš list kažu da Trigano „nikako ne odustaje od namere da privatizuje INPRO“, te da ga od te namere ne odvraća ni činjenica da to preduzeće, od dolaska Fijata u Zastavu, posluje u iznajmljenom pogonu zastave oružju „Sivi dom“ koji oružari neće da prodaju Francuzima. Predstavnici Triganoa već merkaju druge proizvodne celine po Kragujevcu i okolini, a u poslednje vreme najozbiljnije su zainteresovani za kupovinu hale Fabrike lanaca bankrotiranih Metal sistema, u čiju rekonstrukciju jepre nekoliko godina uloženo više od deset miliona evra, dobijenih od republičkogFonda za razvoj. Procena vrednosti celokupne imovine Metal sistema je upravo u toku i posao bi trebalo da bude okončan do 22. marta.

Šansu za opstanak ima i deo Zastave specijalni automobili u Somboru, ali ne sa tim proizvodnim programom. Pojedine pogone te fabrike još ranije je zakupila grčka kompanija Spakder koja u Somboru proizvodi kontejnere za održavanje javne higijene i izvozi ih širom sveta. Grci su, kako se najavljuje, spremni da kupe te pogone somborske fabrike.

Kako bilo, Grupa Zastava vozila odlazi u istoriju, a Srbija definitivno ostaje bez proizvođača specijalnih automobila, lakih i srednjih kamiona. Ostaće, po svemu sudeći, i bez proizvodnje teških kamiona (do 41 tonu nosivosti) u FAP-u, pošto će ta pribojska fabrika, ukoliko nekim čudom izbegne stečaj, promeniti proizvodni program.

Grupa

Grupu Zastava vozila čini skup više fabrika, od kojih sada rade i pokušavaju da nađu kupce Zastava INPRO, Zastava kamioni i Zastava specijalni automobili u Somboru. Na papiru još postoje Fabrika automobila, Rezervni delovi i Hortikultura.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari