Osim komercijalnih i vozilo za prve borbene redove 1

Poslovodstvo Zastave i nadležni u Ministarstvu privrede nedavno su, daleko od očiju javnosti, potpisali Sporazum „o zameni za ispunjenje i prenosu imovine Zastave kamioni i Republike Srbije“.

Sporazumom je precizirano da država preuzima hale, deo mašina i ostale opreme Zastavine fabrike kamiona, u kojoj će se, prema šturoj informaciji objavljenoj na sajtu Ministarstva odbrane, „nakon određenih aktivnosti, formirati novo preduzeće koje će proizvoditi komercijalna i vojna terenska vozila, kao i kupole za borbena vozila“. U tom preduzeću bi, na početku rada, trebalo da bude angažovano do 170 radnika. Prema nezvaničnim informacijama, u pogonima ove kragujevačke fabrike uveliko traje popis pokretne imovine, koju čini oko 4.000 pozicija, odnosno mašina i opreme, na kojoj će se proizvoditi komercijalna, terenska (neborbena) vojna vozila, ali i oklopna kupola za borbena vojna vozila.

Potpisivanjem sporazuma o podržavljenju Zastave kamioni praktično je, smatraju upućeni, počelo formiranje konzorcijuma za proizvodnju novog vojnog borbenog vozila, koji će, osim Kamiona, činiti FAP iz Priboja i Prva petoletka iz Trstenika. Podsetimo da je prototip novog domaćeg borbenog vozila za Vojsku Srbije, ali i za izvoz, koji su zajednički pripremili pribojski FAP, Zastava kamioni i Prva petoletka – Namenska najširoj domaćoj javnosti predstavljen na vojnoj paradi, organizovanoj 22. oktobra u Novom Sadu. Prototip vojnog borbenog vozila, čiji je radni naziv FAP 2026 PS/AV 6X6 (pogon na šest točkova), sklopljen je na platformi FAP-a, Zastavini stručnjaci bili su zaduženi za proizvodnju oklopne kabine, što će biti posao i novog preduzeća, dok je trstenička Prva petoletka proizvela sistem BOFORS, odnosno protivavionski top. Novo vojno borbeno vozilo pokreće Mercedesov motor od 260 KS. Opremljeno je protivavionskim topom 40mm, kojim će moći da se gađaju i ciljevi na zemlji. „Pravimo vozilo za prve borbene redove“, rekli su za Danas, sredinom oktobra, uoči novosadske promocije prototipa, neki od „glavnih krivaca“ za realizaciju tog projekta. Pored učešća u zajedničkom poslu sa FAP-om i Prvom petoletkom, u Zastava kamionima, odnosno u novoformiranom preduzeću, će se proizvoditi i terensko (neborbeno) vojno vozilo, čiji je prototip, pre nekoliko godina predstavljen nadležnima u Vojci Srbije i Ministarstvu odbrane.

Kako bilo, podržavljenje Zastave kamiona moglo bi da se protumači kao pokušaj, nadamo se uspešan, očuvanja proizvodnje teretnih vozila u Kragujevcu, za sada za vojne potrebe. Koincidencija, ili ne, tek proizvodnja vozila u Srbiji startovala je na gotovo istovetan način, daleke 1939. kada je u kragujevačkom Vojnotehničkom zavodu, za potrebe ondašnje jugoslovenske vojske, sklopljeno 300 kamiona marke „ševrolet“. Nije naodmet ukazati i na to da je Ministarstvo odbrane, početkom septembra, obavestilo Privredni sud u Kragujevcu, u kojem se odlučivalo o pokretanju stečajnog postupka u Zastavi kamionima, da je ta fabrika registrovana i za proizvodnju naoružanja i vojne opreme. Ta činjenica je i te kako važna imajući u vidu da u preduzećima, koja su registrovana i za tu vrstu proizvodnje, stečajni postupak (prema Zakonu o stečaju) ne može da bude pokrenut bez saglasnosti Ministarstva odbrane. Pošto je to Ministarstvo u Zastavi kamionima već bilo izdvojilo deo opreme namenjen vojnoj proizvodnji, te proizvodne linije bile su sačuvane od plenidbe i rasprodaje. Nasuprot tome, ostala pokretna imovina Zastavine fabrike nije mogla da izbegne takav scenario – rasprodata je kako bi se izmirila potraživanja bivših radnika, koji su to pravo ostvarili u sudskom postupku.

Samostalno ili udruženi sa strancima

Kako je sporazumom o podržavljenju fabrike predviđena i proizvodnja komercijalnih vozila, ostaje da se vidi da li će kragujevačke „kamiondžije“ u taj posao da uđu samostalno, ili udruženi sa nekim od potencijalnih inostranih partnera. Podsetimo da su za saradnju sa Zastavinom fabrikom kamiona, svojevremeno, bile zainteresovane najznačajnije kineske kompanije za proizvodnju teretnih i terenskih vozila – JAK motors (u državnom vlasništvu) i privatna firma Huang hai. Istovremeno je najavljivana i mogućnost saradnje sa ruskim GAZ-o, kao i sa još nekim inostranim kompanijama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari