Muškarac iz Osijeka je preko društvenih mreža kupio mobilni telefon od 1.500 kuna, ali kad je paket stigao poštom, u njemu se nalazila samo cigla, piše zagrebački portal index.hr, pozivajući se na Glas Slavonije.
„Smatram se prilično internetski pismenim. Na pametnom telefonu i laptopu po nekoliko sam sati dnevno i poslednjih sam godina najmanje 50 puta kupovao, ali i prodavao stvari dogovorom preko društvenih mreža. Bilo je tu raznih mobitela, delova za kola, tehničke robe od nekoliko hiljada kuna. Sve je funkcioniralo dobro do marta, kada sam nekoliko puta sam sebi naglas rekao – koji si ti kreten i budaletina. Veselo sam otvorio paket koji mi je stigao, no umesto mobitela koji sam platio 1.500 kuna ugledao sam ciglu“, rekao je za Glas Slavonije 52-godišnjak iz osječke Retfale.
Svu svoju pažnju potom je usmerio prema komunikaciji s „prodavačem“, no profil na društvenoj mreži preko kojeg su komunicirali bio je zatvoren.
Osoba s kojom je dogovorio kupovinu, kako mu je rekla, bila je s područja Samobora, a paket je stigao iz Stobreča pokraj Splita. Policiju nije zvao.
Naručio deo za kompjutor, stigao mu miš na navijanje
Drugom prilikom šteta nije bila toliko velika, naručio je za 80 kuna deo za kompjutor, a stigao mu je, takođe u paketu – plastični miš na navijanje.
„Svestan sam da je krivica isključivo moja jer se trgovina preko društvenih mreža uglavnom odvija – na poverenje. Druga greška bila je što smo informacije izmenjivali porukama, a ne direktnim telefonskim pozivom, iako ni to nije sigurno. Htie bih ovim putem upozoriti ljude da budu oprezni prilikom kupovine preko društvenih mreža, kao i da vrednije stvari, osim ako dobro ne poznaju osobu, kupuju isključivo preko specijaliziranih internetskih stranica“, rekao je on.
Ciglu i miša na navijanje ostavio je kao suvenire u kafiću, ciglu je ukrasio rečju „budaletina“, a na miša je dopisao „kreten“.
Kaže kako se svi dobro nasmiju kada to ugledaju na polici iza šanka. Zbog paketa od ožujka opravdano od prijatelja dobiva nadimak – Cigla.
Sedam vrsta prevara
Policija je klasifikovala sedam najčešće korišćenih prevara, uz savete kako ih izbjeći.
Prva je CEO ili direktorska prevara gde se varalice pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni i navode vas da uplatite novac na lažni račun ili neovlašćeno doznačite novac s poslovnog računa.
Drugi je prevara kada se varalice pretvaraju da su vaši klijenti ili dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
Treći način prevare je krađa identiteta, a kriminalci se koristi „vishingom“ – u kojoj vas zovu telefonom i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, finansijske ili bezbednosne podatke ili da im uplatite novac. „Phihing“ je mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte, a „smishing“ krađa identiteta SMS-om.
Četvrti način je preko krivotvorenih mrežnih stranica banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših finansijskih i ličnih podataka.
Kod romantičnih prevara varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
Šesti način prevare je krađa ličnih podataka, a prevaranti vaše lične podatke prikupljaju kroz kanale društvenih medija.
I poslednja je investiciona prevara i prevara u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja… ili vam daju izvrsnu, ali lažnu ponudu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.