Četvrta regionalna konferencija o robi široke potrošnje i maloprodaji okupila je u Beogradu vodeće stručnjake i privrednike koji su pokušali da daju odgovore na pitanja s kojima se susreću direktori i rukovodioci lanca nabavke.

Svoj doprinos radu konferencije dali su i stručnjaci konsultantske kuće A.T. Karni, koji su predstavili globalne trendove u oblasti upravljanja lancem nabavke i metodologiju koju koriste za kreiranje modernog i efikasnog lanca nabavke. Oni su ukazali na činjenicu da ne postoji „najbolja praksa“ i da su najveći problemi u sprovođenju strategije upravljanja lancem nabavke organizaciona struktura i usklađivanje uloga, odgovornosti i sposobnosti učesnika u tom lancu. „Različiti su pristupi transformaciji lanca nabavke, ali je, reklo bi se očekivano, glavni trend u godinama krize fokus na budžete. Tu se pre svega misli na smanjenje operativnih troškova i broja ljudi, kao i odlaganje investicija u nove projekte, odnosno u izgradnju logističkih centara, fabrika … U prethodnih nekoliko godina registrovano je izdvajanje logistike iz većih firmi i brži razvoj ovog dela lanca nabavke“, kažu stručnjaci Karnija, koji očekuju nastavak tog trenda.

Oni ističu i činjenicu da uspešne kompanije razmišljaju unapred nastojeći da se, prilagođavajući lanac nabavke potrebama potrošača, približe njihovima novim navikama i time povećaju prodaju. To dalje znači da je u odnosu na postavljene ciljeve neophodno stvoriti snažne, ali i fleksibilne lance nabavke koji brzo mogu da odreaguju na sve promene na tržištu.

– Jedan od glavnih izazova, kad je reč o lancu nabavke, predstavlja hipersegmentacija potrošača. Ne treba zanemariti ni rizike koje nastavak ekonomske krize u regionu, ali i u EU, donosi. Na spisku izazova su i korišćenje inovacija i novih tehnologija, uz ograničena sredstva za investicije, kao i upravljanje kompleksnim lancem nabavke u koji su uključeni dobavljači, proizvođači i distribucija sa svim svojim specifičnim problemima – objašnjava Zlatko Bazianec, direktor u kompaniji A.T. Karni zadužen za Jugoistočnu Evropu.

Analitičari Karnija ukazuju i na to da su se lanci nabavke značajno promenili u prethodnih nekoliko godina. Od jednostavnih, postali su složeni sistemi, sa velikim brojem partnera koji uspešno, ili manje uspešno, sarađuju na sve zahtevnijem tržištu. Lanci nabavke i dalje se mere prema troškovima i nivou usluga, a samo najbolje kompanije primenjuju sistem merenja prema sposobnostima koji garantuje rast prodaje i profitabilnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari