Papreni "Osmeh Vojvodine": Koliko će da nas košta brza saobraćajnica od Sombora do Kikinde? 1foto Miroslav Dragojević Danas

Brza drumska saobraćajnica “Osmeh Vojvodine”, koja bi trebalo da skrati dužinu putovanja između Sombora i Kikinde, je basnoslovno skup projekat, u prvom redu zbog kreditnog finansiranja i stranih izvođača radova, a sve to daje “vetar u leđa” bojazni da su u tom procesu prisutne i koruptivne radnje, smatra domaća stručna javnost.

Kao i sve druge ambiciozne projekte u zemlji, i izgradnju ove brze saobraćajnice kroz Vojvodinu, nedavno je najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, u okviru predstavljanja plana “Skok u budućnost, Srbija 2027”, inače vezanog za održavanje međunarodne izložbe Ekspo koja bi u Beogradu trebalo da se održi za tri godine.

Ono što je važno naglasiti u vezi sa ovim projektom je to da bi, opet prema najavi predsednika Vučića, izgradnja novog puta Bački Breg-Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Bečej-Kikinda-Nakovo, što je inače zvaničan naziv “Osmeha Vojvodine”, trebalo da košta skoro dve milijarde evra, za trasu ukupno dugačku 162 kilometara.

Stručnjaci smatraju da je reč o papreno visokoj ceni jer “Osmeh Vojvodine” nije predviđen da bude izgrađen kao auto-put već brza saobraćajnica, međutim cena je kao da se radi o auto-putu. Naime, ispostavlja se da je cena kilometra brzog puta “Osmeh Vojvodine” oko 12 miliona evra dok primera radi kilometar auto-puta “Fruškogorskog koridora” košta 12,7 miliona evra.

Cena je gotovo identična iako je u slučaju drugog reč o znatno izazovnijojoj deonici za izgradnju što automatski povećava i njenu cenu, zbog toga što će “Fruškogorski koridor” imati i najduži tunel u Srbiji kroz planinu Fruška gora.

Sumnju da je “Osmeh Vojvodine” preplaćen podgrevaju i tvrdnje predstavnika struke da je čak i cena “Fruškogorskog koridora” po kilometru veća i to duplo.

Papreni "Osmeh Vojvodine": Koliko će da nas košta brza saobraćajnica od Sombora do Kikinde? 2
foto (BETAPHOTO/PREDSEDNISTVO SRBIJE/DIMITRIJE GOLL)

Da je cena drumske saobraćajnice od Sombora do Kikinde zaista visoka može da se sagleda i ako se uporedi sa cenom velikih infrastrukturnih projekata poput “Moravskog koridora”, Koridora 10 i Koridora 11.

Tako auto-put od Pojata do Preljine u ukupnoj dužini od 112 kilometara, koji uključuje i izmeštanje toka Velike Morave, košta ukupno 1,5 milijardi evra.

Gradnja Panevropskog koridora (Koridora 10) kroz Srbiju pak, čija dužina iznosi više od 300 kilometara, a kako je procenjeno, košta od 1,4 do 1,9 milijardi evra dok je cena izgradnje Koridora 11, dugačkog 269 kilometara, oko 2,6 milijardi evra.

Kada se sve navedeno uzme u obzir tvrdnje da je cena puta od Sombora do Kikinde naduvana se nikako ne mogu olako shvatiti i odbaciti.

Ekonomista Milan R. Kovačević kaže za Danas da se može konstatovati da je cena drumske saobraćajnice Bački Breg-Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Bečej-Kikinda-Nakovo prilično visoka, odnosno da ne postoji realna osnova da zaista i bude tolika kako je najavljeno.

– Izgradnja se odvija po ravnici, što znači da nema teških deonica. Zbog toga cena ne bi trebalo da bude visoka. Dovoljno je da se postavi podloga i preko prevuče asfalt. Ako se to zna čudno je svakako da toliko košta. Problem u Srbiji, kada je inače reč o izgradnji puteva, je da se ti projekti ne sprovode na transparentan način i cena je ta da su daleko skuplji nego što bi zaista trebalo da budu – navodi naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, osnovna dva problema su što se ta izgradnja realizuje putem stranih kredita i što u izgradnji ne učestvuju domaća građevinska preduzeća.

– Nije dobro što se dosta toga u vezi izgradnje putne infrastrukture u Srbiji realizuje iz stranih kredita. S obzirom na to da nema transparentnog načina izbora izvođača, odnosno da nema više ponuđača za realizaciju posla cena koja se postiže biva veća nego što bi trebalo. Ono što je poseban problem je što nema domaćih građevinskih preduzeća koje bi dobila šansu da učestvuju u sprovođenju tih infrastrukturnih projekata. Logično je pretpostaviti da bi da kojim slučajem konkurišu za dobijanje posla ta preduzeća mogla da odgovore zadatku sa jedne, ali i da ponude nižu cenu izgradnje sa druge – objašnjava Kovačević i dodaje da aktuelni način na koji se dodeljuju poslovi u izgradnji infrastrukture izaziva sumnju da su prisutne i koruptivne radnje.

Inače, izvođač radova na brzoj drumskoj saobraćajnici “Osmeh Vojvodine” je firma China Construction Eighth Engineering Division.

Posao bi navodno trebalo da bude završen do 2027. godine. Kompanije iz Kine inače često dobijaju poslove izgradnje saobraćajne infrastrukture u Srbiji a koji se finansiraju iz stranih kredita.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari