Iako je odlučeno da proizvodnja Zastavinih modela „koral“ („jugo“), „skala“ („101“) i „florida“ bude ugašena do 30. oktobra, ispostavilo se da na zalihama u kragujevačkoj Fabrici automobila ima još delova i komponenti, pa je od Fijata zatraženo da se proizvodnja produži za još 15-ak dana, odnosno do polovine novembra.

Kad proces proizvodnje u Zastavinim pogonima bude zaustavljen, oprema će biti izmeštena iz pogona Fabrike automobila, a da li će, kako se najavljuje, biti prodata ili pretopljena u Železari Ju es Stil u Smederevu, još uvek je neizvesno, pošto su se nameri nadležnih za iseljenje mašina i proizvodno-montažnih traka iz Zastave, žestoko usprotivili Zastavini sindikalci.

Kako Danas saznaje, iz pogona Fabrike automobila biće izmeštena sva oprema, osim osavremenjene montažne trake i automatizovane linije za proizvodnju „punta“, kao i nekih velikih presa u pogonu Preseraj. Konkretno, iz Montaže će biti izmeštene montažne trake za završno sklapanje Zastavinih modela (ostaće samo traka za montažu „punta“), dok će iz pogona Karoserija biti dislocirana sva oprema, osim automatizovane linije za proizvodnju karoserijskih delova za „punto“. Fijat je najavio i modernizaciju i „izdvajanje“ Lakirnica iz Fabrike automobila, što znači i da će oprema za bojenje automobila kompletno biti zamenjena. Biće izmešten i mašinski park u Mehaničkoj obradi, koji se prostire na osam hektara i raspolaže sa više od 1.000 alatnih mašina za produkciju mehaničkih sklopova (menjači i vešanja i delovi za ugradnju u te sklopove). U Mehaničkoj obradi će ubuduće biti locirani najznačajniji Fijatovi dobavljači. Iz pogona Presereja biće izmeštene sve male i srednje, kao i deo velikih presa, a ispražnjeni prostor Fijat će popuniti novom preserskom opremom.

Pojedini mediji juče su, reklo bi se, ishitreno preneli neproverenu informaciju da će Zastavina proizvodna oprema biti prodata ili pretopljena u smederevskoj Železari. Za kupovinu Zastavine proizvodne opreme navodno je zainteresovano desetak domaćih i inostranih kompanija. Slovenci su, prema tim najavama, zainteresovani za kupovinu linije za proizvodnju zupčanika (u Mehaničkoj obradi).

Najavu prodaje i pretapanja Zastavine proizvodne opreme, kao što se i moglo očekivati, Sindikat Fabrike automobila „dočekao je na nož“. Sindikalci se s pravom pitaju kako to da je Zastavina proizvodna oprema dobra slovenačkim i drugim inostranim kompanijama, a nama nije.

Od 1954. godine kada je Zastava kupila od Fijata licencu za proizvodnju automobila, u pogonima kragujevačke fabrike proizvedeno je blizu 4,2 miliona automobila, od čega je više od 700.000 vozila izvezeno na tržišta širom sveta. U Americi je od sredine 80-ih do kraja 90-ih prodato oko 142.000 „juga“ i taj model je na najprestižnijem svetskom tržištu trebalo da zameni „floridu“. Poslovni aranžman s Amerikancima nije imao srećan ishod, zato što Zastava nije uspela da kvalitetom „juga“ ispuni zahteve američkih kupaca, odnosno izgubila je utakmicu sa japanskim proizvođačima malih automobila. Posle potpisivanja ugovora sa Fijatom, Zastavini modeli odlaze u istoriju, a u novoj automobilskoj kompaniji u Kragujevcu uskoro će se proizvoditi novi Fijatovi modeli „A“ i „B“ klase.

 

Sindikalci prete blokadom fabrike

Ko to i u čije ime prodaje i pretapa Zastavinu proizvodnu opremu. Zar nije bolje da se ta oprema izmesti na neku drugu lokaciju u Srbiji. Samo na linijiji za proizvodnju zupčanika može da bude uposleno između 300 i 500 radnika – izjavio je za Danas predsednik Sindikata Zastavine Fabrike automobila Zoran Mihajlovići dodao da će ukoliko počne prodaja Zastavine proizvodne opreme, radnici blokirati fabriku, i „ako treba, dovesti u pitanje i realizaciju ugovora sa Fijatom“.

 

Danas pregovori sa Austrijancima

Na inicijativu Ambasade Austrije u Beogradu, predstavici Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza (SIEPA) i nadležni za privredu u kragujevačkoj gradskoj upravi danas će, u Beču, razgovarati sa menadžerima austrijskih proizvođača autodelova i komponenti koji su zainteresovani da postanu deo prateće industrije nove Fijatove kompanije u Kragujevcu. Podsetimo, nedavno je i zvanično najavljen dolazak najveće austrijske kompanije Magna Štajer u Srbiju. Magna Štajer je, inače, do aprila ove godine, odnosno do potpisivanja memoranduma o razumevanju sa Fijatom, bila zainteresovana za privatizaciju Zastavinih fabrika automobila i kamiona. Dolazak u Kragujevac do sada je, pored Manjeti Marelija, zvanično najavilo još desetak Fijatovih kooperanata iz Italije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari