Od 3.000 radnika koji će do kraja godine napustiti Železnice Srbije uz dobrovoljne otpremnine najveći je broj onih koji rade u izvršnim službama direktno vezanim za funkcionisanje železničkog saobraćaja.
Zaposleni nevoljno odlaze sa posla, a u slučaju da ne bude hitnog primanja nove radne snage biće ugroženo normalno funkcionisanje i bezbednost saobraćaja, saznaje Danas.
– Dosad se za dobrovoljni odlazak iz preduzeća prijavilo oko 2.600 zaposlenih. Očekujemo da neće biti problema da se ta cifra poveća na 3.000, koliko ih je Međunarodni monetarni fond proglasio za višak, te će 26. decembra svima njima prestati radno angažovanje u Železnicama Srbije. Na pregovorima koje smo imali sa premijerom Srbije Aleksandrom Vučićem, početkom novembra, uspeli smo da se izborimo da otpremnine budu povećane sa 150 na 240 evra po godini radnog staža. Odmah da naglasim da nismo zadovoljni iznosom otpremnina ali je to više od onoga što je u početku nuđeno i maksimalno što smo mogli da ostvarimo u ovom trenutku – kaže za Danas Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije.
On dodaje da Međunarodni monetarni fond insistira na tome da već u prvoj polovini 2017. godine Železnice Srbije napusti još 2.000 radnika, ali da to za sindikalce nikako nije prihvatljivo.
– Već sada imamo situaciju u kojoj Železnicama nedostaje po 100 mašinovođa i otpravnika vozova, a manjka radne snage ima i u drugim delatnostima u izvršnoj službi. Zbog toga ćemo se svim sindikalnim sredstvima boriti da do odlaska uz dostojanstvene otpremnine dođe tek krajem sledeće godine – naglašava naš sagovornik.
Ranđelović tvrdi da otpuštanja na železnici mogu da ugroze normalno funkcionisanje i bezbednost saobraćaja, ali da će železničari sa svoje strane učiniti sve da do toga ne dođe.
– Mi ćemo se starati da sve funkcioniše kako treba međutim to podrazumeva i da država mora da ima sluha za realnost. Stoga mi apelujemo da se donese hitna odluka o prijemu novih radnika u izvršne službe gde već sada ima manjkova. Železnice Srbije raspolažu zastarelom tehnikom i broj ljudi koji je predviđen novom sistematizacijom nije adekvatan. Stoga je potrebno primiti nove mlade kadrove. Dovoljno je reći da je prosek starosti u Železnicama Srbije 50 godina, što najbolje ilustruje koliko je potrebno podmlađivanje kadra – ističe Ranđelović.
Saša Stanojević, predsednik sindikata Infrastrukture Železnica Srbije „Sloga“ kaže za Danas da je osnovni problem u tome što preduzeće uz otpremnine napuštaju zaposleni u izvršnim službama, kao i katastrofalno loše urađena nova sistematizacija radnih mesta.
– Prema informacijama koje imamo, čak 1.700 zaposlenih u izvršnim službama, a to su mašinovođe, otpravnici vozova, skretničari i drugi direktno uključeni u saobraćajne aktivnosti, napuštaju Železnice. Umesto da odlaze ljudi iz administracije otpuštaju se zaposleni u izvršnim službama gde postoji manjak radne snage. To definitivno može ugroziti normalno funkcionisanje i bezbednost saobraćaja o čemu smo kao sindikat obavestili nadležne u preduzeću, ali bez efekta. Takođe, urađena je i potpuno pogrešna sistematizacija radnih mesta po kojoj su predviđeni rezovi u izvršnim službama, odnosno oni koji ostaju na poslu su obavezani da rade više i duže što je potpuno pogubno. Sve je to urađeno kako bi se opravdalo otpuštanje ljudi, dok se tvrdoglavo odbija da se prime novi, što je nasušna potreba. Odgovorno tvrdim da u izvršnim službama Železnica Srbije nema viškova i da je svako otpuštanje nepravedno i štetno – zaključuje naš sagovornik.
U Železnicama Srbije juče nisu želeli da zvanično komentarišu dobrovoljni odlazak iz preduzeća uz otpremnine, jer taj proces vodi Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.