Povećanje transportne efikasnosti, pojačanje bezbednosti u saobraćaju, podržavanje i olakšavanje dostizanja održivog ekonomskog i socijalnog razvoja na nivou opština, ali i cele Srbije…
… benefiti su od izgradnje Koridora 10, istaknuto je na panel diskusiji koja je organizovana u Ugovornoj Okružnoj Privrednoj komori Pirot povodom predstavljanja Izveštaja o uticaju izgradnje Koridora 10 na lokalni ekonomski i društveni razvoj.
– Ideja analize je bila da sagledamo uticaj Koridora 10, pre svega dva novoizgrađena kraka, ali smo takođe analizirali uticaj celog koridora na opštine koje su u blizini ili su na samom koridoru. Ideja je bila da sagledamo čitav niz ekonomskih i socijalnih i saobraćajnih indikatora na konkretne opštine. Analizirali smo više od 150 indikatora, počev od uticaja na prihode i profite lokalnih kompanija, do privlačenja domaćih i stranih investicija, frekvenciju saobraćaja, broj saobraćajnih nezgoda… Radili smo jednu vrlo zahtevnu studiju koja ima više od 300 strana – kaže Dragan Lončar, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu i vlasnik Konsultantske firme Peterhof.
Lončar dodaje da su analizirali trend od 2008. do 2017. godine.
– Želim da naglasim je da neki efekti nisu u punoj meri izraženi jer se koridor još radi. Prema nekim studijama iz inostranstva koje smo analizirali, treba da se uradi analiza posle četiri do deset godina posle završetka izgradnje ove saobraćajnice. Tek tada će biti vidljivi svi ovi efekti od izgradnje koridora 10 – naglašava Lončar.
Na pitanje kakvi su efekti na Grad Pirot i opštine Dimitrovgrad i Bela Palanka kroz koje prolazi koridor 10, Lončar kaže da se jasno vidi da na samu najavu izgradnje Koridora 10 počinju da se ostvaruju neki efekti i pre njegovog završetka.
– Zato što ljudi počinju da se na vreme pozicioniraju uz samu trasu na Koridoru. Vidimo da je za period od 2009. do 2017. godine za oko 60 posto povećan procenat investiranja i da je porastao nivo zaposlenosti. Interesantno je da postoje i neki negativni trendovi, poput rasta nivoa zagađenja. Raste i broj saobraćajnih nesreća u apsolutnom iznosu, ali ta stopa postaje sve manja, jer se povećava frekvencija saobraćaja – objašnjava ovaj stručnjak.
Prema njegovim rečima, analiziran je čitav niz indikatora i od 2009, a posebno od 2013. do 2017. godine, vidi se jasan pozitivan trend, uz napomenu da će puni efekti biti vidljivi tek 2015: – Uzeli smo finansijske izveštaje svih kompanija u opštinama i gledali kako se ukupan prihod svih kompanija iz APR-a menja iz godine u godinu. Vidite trend rasta ukupnog prihoda i profita i vrednost rasta imovine, odnosno investicija i trend rasta zaposlenosti u opštinama. Merili smo uticaj na velike kompanije ali i na mala i srednja preduzeća, odnosno otvaranje novih malih i srednjih preduzeća duž koridora i koje imaju pristup ovom auto putu. Povećan je broj kompanija i broja zaposlenosti. Hoću reći da uticaj nije vidljiv samo za velike kompanije već i za mala i srednja preduzeća.
Panel su organizovali lokalna samouprava Pirota, Slobodna zona Pirot i Ugovorna okružna Privredna komora Pirot, a učestvovali su predstavnici Javnog preduzeća Koridori Srbije, predstavnici opština Dimitrovgrad i Bela Palanka i privrednih organizacija Pirotskog upravnog okruga, Slobodne zone Pirot, UO Privredne komore Pirot i konsultantski tim koji je bio angažovan na izradi Izveštaja o uticaju izgradnje Koridora 10 na lokalni ekonomski i društveni razvoj.
Efekti su vidljivi
U saopštenju Slobodne zone Pirot navodi se da je glavni cilj studije procena socioekonomskog uticaja novoizgrađenog dela Koridora 10 na opštine koje su imaju pristup Koridoru, a rezultati su ukazali na to da najveće koristi od izgradnje autoputa ubiru sektor transporta (mišljenje 57 posto ispitanika), trgovine (26 posto) i turizma (25 posto).
„Sveopšti uticaj izgradnje Koridora 10, kada je u pitanju transportna efikasnost, u 2017. godini procenjen je na 60 miliona eura u poređenju sa mrežom koja je postojala 2012, a indikatori govore u prilog tome da je u opštinama koje imaju pristup autoputu socioekonomski razvoj znatno unapređen u odnosu na period pre izgradnje Koridora 10 i u poređenju sa opštinama bez pristupa autoputu“, saopštava Slobodna zona Pirot.
Novi investitori i nova radna mesta
– Radili smo analizu u 14 opština u ova dva kraka i te parametre upoređivali sa parametrima iz 14 opština koje su potpuno udaljene od Koridora. Na nivou Srbije analizirali smo 50 opština duž cele trase Koridora u odnosu na 50 opština koje su udaljene najmanje 60 kilometara. Kada gledate po godinama, sa svakom novom trasom, sa svakim novim kilometrom vidite jasne razlike za opštine koje su na Koridoru u odnosu na one koje nisu. Najveća vrednost u ekonomskom smislu za opštine na jugu i jugoistoku Srbije je u privlačenju novih investicija, povećanju visine prihoda kompanija, boljoj pristupačnosti kupaca proizvod i smanjenju troškova nabavke. Sa socijalne strane, jasan je efekat na zaposlenost i na obrazovni segment – kaže Lončar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.