Pandemija donosi trajne promene u poslovanju 1Foto: BETAPHOTO/ EXECUTIVE GROUP AMCHAM SERBIA

Posle godinu dana pandemije kovida 19 postaje jasno da će virus ostati sa nama i da se ceo svet, pa i Srbija tek uvežbava da živi sa koronom.

Ovo važi kako za ljude, tako i za kompanije koje su prethodne godine prošle kroz ozbiljnu transformaciju i prilagođavanje.

Ako se i postavljalo pitanje da li izabrati zdravlje ili ekonomiju, sada je već jasno da ekonomija jednako zdravlje.

Na onlajn razgovoru koji je organizovao fakultet FEFA pod nazivom „Biznis=zdravlje“ privrednici i stručnjaci za javno zdravlje govorili su o izazovima kojima su njihove organizacije morale da odgovore.

Prema rečima Zorana Petrovića, predsednika Američke privredne komore i predsednika Izvršnog odbora Rajfajzen banke, najveći izazov bio je zaštita ljudi koji rade u filijalama, a zatim u kratkom roku prebacivanje zaposlenih u centrali na rad od kuće.

„Odmah smo osnovali kriznu grupu koja je donosila i sprovodila mere. Veoma brzo smo uspeli da 80 odsto zaposlenih u centrali da prebacimo na rad od kuće. Mnogi izbegavaju to da kažu, ali mi smo jako dobri u budženju, u improvizaciji. Jako je važno da se to nekako zadrži i kada ste deo korporacije. Ta sposobnost ljudi da brzo prevaziđu birokratske prepeke je omogućila efikasno prilagođavanje. Naš narod je naučio da se suočava sa problemima, da se nosi sa krizama“, ocenio je Petrović.

Epidemiološke mere i prelazak na rad od kuće iziskivali su troškove, ali Petrović ističe da su uštede bile veće, što pokazuje i racio prihoda i troškova prošle godine koji je bio veći nego ranijih godina.

Proizvodna kompanija suočavala se sa nešto drugačijim izazovima od bankara. Stanka Pejanović, potpredsednica kompanije Hisense International, koji proizvodi aparate Gorenje i članica UO NALED-a i članica UO SAM-a, objašnjava šta se sve moralo uraditi u kompaniji koja u Srbiji zapošljava 2.000, a u Evropi 11.000 ljudi.

„Neke funkcije kao što je prodaja mogle su da se rade od kuće, ali proizvodnja ne. Mi smo još u januaru, kada je epidemija bila u Kini, dobili detaljna uputstva o ponašanju u nadolazećoj krizi. Tu je bilo propisano sve od toga kako izgleda proizvodna linija do toga kako se održavaju sastanci. Došlo je do potpuno nove organizacije kompanije i kada je u Evropi proglašena pandemija sve je bilo pripremljeno. Poseban izazov je bio što naša industrija ima cikluse, pa se javljaju pikovi u kojima ljudi kupuju aparate. Takav pik je bio u drugoj polovini prošle godine zbog čega je proizvodnja bila pod pritiskom. Posebno je bio pritisak da ne dođe do zaraze na proizvodnoj liniji u tim uslovima. Pri svemu tome imamo brutalne ugovore sa distributerima. Zbog toga su bili promenjeni ciljevi i glavni cilj je bio održavanje proizvodnje“, rekla je Pejanović dodajući da su u takvim uslovima od avgusta prošle godine zaposlili oko 1.000 ljudi na određeno.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari