Panel EBRD: Potencijali Balkana za proizvodnju hrane nedovoljno iskorišćeni 1Foto: FoNet/Aleksandar Levajković

Region Balkana je i dalje veoma konkurentan u proizvodnji hrane od čega ostvaruje suficit, ima veliki udeo u BDP-u i omogućava veliku zaposlenost, ali ti potencijali još nisu u potpunosti iskorišćeni, ocenjeno je na otvaranju konferencije „Consumer Rules Summit“, koju u Beogradu organizuje Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD).

Kao glavne izazove koje ih očekuju, proizvođači vide promene u potražnji potrošača, digitalnu transformaciju, klimatske promene, migraciju radne snage, kao i globalne strateške interese.

Šef EBRD grobiznisa sektora za Srednju i Jugoistočnu Evropu, Miljan Ždrale smatra da te zemje treba da se fokusiraju na proizvodnju organske hrane i proizvode sa oznakom geografskog porekla, jer bi po tom kvalitetu bile prepoznatljive i u Evropi i u svetu, zato što kvantitetom ne mogu konkurisati velikim svetskim proizvođačima poput Ukrajine, Indije ili Brazila.

„Globalno gledano, sektor prolazi kroz velike promene izazvane različitim faktorima – demografskim, nestabilnošću trgovinskih režima, digitalizacijom, klimatskim promenama i povećanom potražnjom potrošača. Mnoga preduzeća širom sveta danas razumeju da su održivost i inovativnost neophodni za njihovo poslovanje i unutar njihovih lanaca snabdevanja“, kazao je on i dodao da je EBRD spreman da to podrži finansiranjem, tehničkom ekspertizom i reformama politika.

Podsetio je i da je od otvaranje kancelarije u Srbiji EBRD uložila u sektor agro-biznisa više od 700 miliona evra u projekte domaćih i stranih kompanija.

U čitav sektor Jugoistočne Evrope, kako je naveo Ždrale, EBRD gidišnje uloži u proseku 150 miliona evra u poljoprivredno-prehrambeni sektor, a od početka 1990-ih godina u više od 160 projekata uloženo je gotovo tri milijarde evra.

Da bi region Jugoistočne Evrope postao još konkurentniji u prozvodnji hrane, neophodno je da se usvoje novi poslovni modeli uslovljeni transformacijom sistema proizvodnje, distribucije i potrošnje, složili su se učesnici panela potpredsednik MK Grupe Aleksandar Kostić, predsednik „Mojih Brendova“ Andrej Jovanović, predsednik Atlantic Grupe Emil Tedeski i predsednik „Tikveša“ Svetozar Janevsk.

Ocenili su i da se na tržištu nudi mnogo povoljnih zajmovima, ali da istovremeno vlada kriza vođa i timova, koji mogu sprovesti projekte.

Potvrdili su da i njih pogađa odliv kvalitetne radne snage, zbog čega menjaju korporativne standarde, poput fleksibilnog radnog vremena ili rada kod kuće, ali ne beže i od dovođenja radnika iz drugih zemalja.

Istakli su i da se prilagođavaju eri digitalizacije i on lajn ponude i prodaje, kako bi odgovori izazovim koje nameću promene u potražnji potrošača i četvrta industrijska revolucija.

„Consumer Rules Summit“ će tokom dva dana okupiti više od 30 predavača i više od 150 učesnika, uključujući predstavnike vodećih kompanija u agrobiznisu, maloprodaji, robi široke potrošnje i distribuciji iz EU, Jugoistočne Evrope, Bliskog Istoka, Afrike i Turske.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari