Nišlija Boban Antić tokom 30 godina radio je za neke od najvećih državnih i stranih industrijskih firmi kao dizajner. Sedeo je po 12 sati za računarom ili mašinom. I pravio najrazličitija rešenja – pametnu ambalažu, karoserije za mašine, inovativne delove za poljoprivrednu mehanizaciju.
Onda je odlučio da samostalno patentira novi proizvod, kojim će se prebaciti u preduzetničke vode i iskoristiti nove tehnike sakupljanja sredstava. Novi sistem pronalaženja novca na internetu.
“Od 2000. godine sam rešio da promenim način rada od pružanja usluga u dizajnu, što sam radio prethodnih 20 godina, i da počnem sam da stvaram, odnosno da pravim pametna rešenja koja će firmama koje se bave proizvodnjom olakšati rad”, priča Antić. “Otvorio sam firmu i počeo kao preduzetnik, noćima sam radio na različitim rešenjima za druge poslodavce”.
Boban se bavio dizajniranjem i izradom prototipova različitih robota koji mogu u procesu rada da zamene čoveka, zatim konstruisanjem mašina u fabrikama…
“Bio sam više samostalan i konačno sam počeo nešto inovativno da radim”, dodaje on. “Ipak, previše sam vremena proveo za stolicom, a želeo sam da dodjem do proizvoda koji rešava neki konkretni problem, ne samo da pomažem u kreiranju delova mašina”.
Tako je ovaj Nišlija počeo da pravi svoj patent, stolicu koja bi mu rešila problem sedenja. Saznao je za “kraud fanding”, koji čine nekoliko internet portala za sakupljanje novca za biznis preko interneta.
“Uvek mi je za sopstvena rešenja bio problem finansiranje”, priča Boban. “Odlična stvar na internetu je što postoje sajtovi koji omogućavaju da se povežemo sa ljudima koji su spremni da investiraju u dobru ideju. Više nam ne treba firma koja će da plati za proizvod koji samo njoj treba, već više ljudi daje manje priloge, a da posle od toga imaju neku korist. Većina je spremna samo da da manji novčani doprinos da neko i sprovede dobru ideju”.
Bobanov patent, stolica koja leči i drži kičmu u prirodnom položaju, zapravo je mikroračunar, a već je na sajtovima za “kraud fanding” počeo da sakuplja novac da svoj patent i proizvode.
“Za prosečnu uspešnu kampanju za proizvode iz industrijskog dizajna treba uložiti oko 50.000 evra, a za ceo projekat da se prijavi patent u svetu košta 120.000 evra”, kaže Boban. “Ipak, upoznao sam kolegu iz Australije koji je za izradu košnica u kojima se med mehanički ističe u teglu dobio na internetu 13 miliona evra, dok je drugi patentirao slušalice koje testiraju sluh i prilagođavaju zvuk”.
On dodaje da je na internetu jako bitan i viralni potencijal proizvoda, odnosno da on ima široku primenu za publiku koja je visoko tehnološki opismenjena, ali ima i preduzetnički potencijal. Već pregovara sa nekoliko investitora, a svoju formulu za pronalazak, ipak čuva u tajnosti, da je oda samo onome ko uloži novac. Do sada je napravio nekoliko prototipova, koje je finansirao sam ili su mu pomogli prijatelji. Zato i ne želi da odaje njen izgled.
Finasiranje preko internetaPodaci koji obuhvataju period od 2011. godine do danas pokazuju da je u Srbiji preko grupnog finansiranja, odnosno “kraudfandinga” uplaćeno 653.134 dolara, navodi se u istraživanju organizacije i portala “Kraudfanding.rs”.
“Broj ljudi koji podržavaju ovu vrstu kampanja narastao je 400 posto od 2012. godine”, navodi se u istraživanju. “Poređenja radi, u Velikoj Britaniji se svakog sata uplati više od 6.000 dolara. Osim usporenog ekonomskog razvoja, socijalnog kapitala i državne regulacije jedan od razloga zašto se kod nas ne dosežu značajnije sume jeste niska prepoznatljivost grupnog finansiranja i poverenje građana.“
- Ukoliko i vi imate ili znate uspešnu i originalnu poslovnu priču za rubriku „Ideja za biznis“ možete pisati redakciji sajta Danasa na adresu [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.