Od nekada tri ključna proizvodna programa kragujevačkih zavoda Crvena zastava (automobili, kamioni i oružje), opstala su dva – automobili i oružje.
Proizvodnja automobila o(p)stala je zahvaljujući Fijatu koji se 2008. faktički vratio u Kragujevac, dok proizvodnja oružja egzistira zahvaljujći, pre svega, žestokoj borbi sindikata i radnika da sačuvaju tu delatnost, mada je bilo ozbiljnih nastojanja da se izrada oružja u Zastavi, ako ne ukine u potpunosti, a ono barem svede na simboličan nivo. Nasuprot tome, proizvodnja kamiona, uprkos nastojanjima poslovodstava i radnika kragujevačke fabrike, te memorandumima potpisanim sa italijanskim Ivekom, zatim kineskim vodećim kompanija Jak motors i Huang hai, kao i kontaktima sa rukskim GAZ-om, neće moći da opstane. U prilog tim pesimističnim procenama svedoči i ročište u kragujevačkom Privrednom sudu, zakazano za 19. septembar, na kojem će se razmatrat inicijativa Ministarstva finansija za otvaranje stečaja u Zastavi kamionima koja je u predstečajnom postupku, i iz koje je otišlo i poslednjih desetak administrativnih radnika. U prvoj polovini 2016, iz fabričkih pogona su, uz neku od opcija iz ponuđenog socijalnog programa, otišli i proizvodni radnici koji već tri meseca, zajedno sa svojim kolegama koji su ranije na isti način napustili svoja radna mesta, organizuju proteste u centru Kragujevca, zahtevajući da im se isplate zaostale zarade i poveže radni staž za period od 2010. do početka 2016. godine.
Doskorašnji direktor Zastave kamiona Milan Rihterović, koji je posle odlaska i posledjne grupe zaposlenih, u statusu odgovornog lica u toj firmi, kaže da je račun Kamiona u blokadi već tri godine, i to „na iznos duga od čak 3,3 milijarde dinara“, te da je, za razliku od pre dve godine, stečaj fabrike „gotovo izvestan“, mada ne isključuje ni mogućnost da se proizvodnja kamiona, u nekom obliku, nastavi. Ističe, takođe, da je preostala imovima Kamiona procenjena na devet miliona evra, ali dodaje i da je imovina, vredna pet miliona evra, pod hipotekama banaka, dok je ostatak „predmet potraživanja dobavljača, bivših radnika i drugih poverilaca“. Među poznavaocima ove problematike malo je onih koji dele optimizam bivših Zastavinih direktora da će u Kragujevcu ponovo biti pokrenuta proizvodnja kamiona, kako onih teških koja je ugašena u FAP-u, tako i onih lakih i srednjih. Proizvodnja vojnih terenaca u TERVU, koja je prema informacijama iz te novoformirane fabrike uspešno starovala, limitirana je skromnim vojnim budžetem i još skromnijom potrebama Vojske Srbije.
Proizvodnja kamiona, desetkovana početkom 90-tih prošloga veka, obustavljena je krajem 2015, i to posle gotovo dvoipodecenijskog tavorenja. U periodu od 2008, pa do kraja te 2015. bilo je više pokušaja da se Zastava kamioni, jedina fabrika za proizvodnju lakih i srednjih kamiona od Torina do Bliskog istoka, spasi od propasti. Najpre je u seprembru 2008, prilikom potpisivanja ugovora Vlade Srbije sa Fijatom o formiranju zajedničke automobilske kompanije u Kragujevcu, sa italijanskim Ivekom, inače strateškim partnerom Zastave kamiona do maja 1992, verifikovan memorandum o razumevanju, koji je podrazumevao povratak te kompanije u Kragujevac. Realizaciju tog obećavajućeg poslovnog aranžmana sprečila je svetska ekonomska kriza koja je, kad je metalski kompleks u pitanju, najviše pogodila industriju kamiona. U takvim okolnostima, Iveko je najpre odložio, a onda i odustao od povratka u Zastavu.
Potom su poslovodstva Grupe zastava vozila i fabrike kamiona, posredstvom državnog vrha, stupile u kontakt sa Kinezima i 2014. i 2015. potpisani su memorandumi o saradnji sa voodećim kineskim kompanijama za proizvodnju teretnih i terenskih vozila – privatnom Huang hai i državnom JAK motors. Oba memoranduma podrazumevala su izgradnju zajedničke fabrike za proizvodnju kineskih kamiona u Kragujevcu. Ali, ni ti aranžmani nisu rezultirali oživlavanjem proizvodnje kamiona u centru Šumadije. Naprotiv, Kinezi su nestali bez traga i glasa, a jedna italijanska kompanija je, u leto 2016., podnela predlog za otvaranje stečajnog postupka u Zastavi kamionima, koju je tada od stečaja spasilo Ministarstvo odbrane, zvaničnim dopisom sudu da je ta fabrika predviđena za vojnu proizvodnju… Ministarvo odbrane je, u međuvremnu, u Zastavi kamionima preuzelo pogone i opremu za svoje potrebe i lane, u Kamionima, formiralo novu fabriku za proizvodnju (ne)borbenih vojnih vozila Zastava terenska vozila, ili Zastava TERVO. Postojanje Zastave kamiona, fabrike bez proizvodnje i radnika, tako je izgubilo svaki smisao, te je Mnistarstvo finansija, letos, podnelo ptedlog za pokretanje stečaja.
Malverzacije sa imovinom
U organizacionom odboru protesta bivših radnika Zastave kamiona tvrde da su došli do dokumenata, među kojima je i zaključak Vlade Srbije od 29. septembra 2016. o formiranju Zastave TERVO, iz koga se vidi da je bilo malverzacija sa imovinom Kamiona, te da ima nepravilnosti i u doskorašnjem poslovnom odnosu TERVA prema Zastavi kamionima, zbog čega su, kako navode, pozvali nadležne državne organe da reaguju. Nov protest, na kome će, kako najavljuju, izneti nove dokaze o zloupotrebama u raspolagamnju imovinom te fabrike, zakazan je za danas. Predsednik organizacionog odbora protesta Milojko Popović smatra i da su nejasnoće vezane za preostalu imovinu Zastave kamiona razlog što je prošlog ponedeljka, u kraguijevačkom Privrednom sudu, odloženo prvo ročište na kojem je trebalo da bude razmatran predlog za pokretanje stečaja. S druge strane, predsednik Privrednog suda, Branislav Jovović, naglašava da će tek u stečajnom postupku moći da se utvrdi stvarna vrednost imovine Kamiona, kao i to da li je eventualno bilo nepravilnosti i nezakonitosti u raspolagamnju tom imovinom.
Optimistična procena
– Izgledni stečaj ne mora da označi i kraj, osam decenija duge, proizvodnje lakih i srednjih kamiona u Srbiji. Mislim da je proizvodnju te vrste kamiona moguće organizovati u novoformiranoj fabrici Zastava terenska vozila (Zastava TERVO), koja je u pogonima Zastave kamiona nedavno započela proizvodnju neborbenih vojnih vozila, te oklopnih kupola za borbena vojna vozila. O obnavljanju proizvodnje i komercijalnih teretnih vozila u Zastavi, pregovara se sa nadležnim državnim organima, pošto je Zastava TERVO u ingerenciji Ministarstva odbrane na čiju inicijativu je ta fabrika lane i formirana – procenjuje doskorašnji direktor Zastave kamiona Milan Rihterović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.