Niže cene energenata moraju da izazovu sniženje svih drugih cena i usluga jer tako nalažu osnovni ekonomski postulati, te su shodno njima privrednici u obavezi da snize cene svojih proizvoda i usluga, smatraju predstavnici potrošačkih udruženja u Srbiji.
Podsećanja radi, nadležni su obelodanili da privrednike od 1. maja očekuju niže cene energenata, pa će tako struja pojeftiniti za 25, a gas za 15 odsto.
Iako je ekonomska logika veoma jednostavna, a to je da kada raste cena energenata rastu i cene svih drugih proizvoda i usluga dok kad je taj proces obrnut i sve druge cene padaju, privreda u Srbiji je gotovo nikada ne sledi, već pod raznim izgovorima odbija da snizi svoje cene.
Po svemu sudeći tako će biti i ovog puta nakon što za manje od deset dana pojeftine struja i gas za privredu.
Već sada preduzetnici iznose različite razloge zbog čega je nemoguće da njihovi proizvodi i usluge pojeftine.
Tako se, između ostalog, navodi da je stopa inflacije još uvek veoma visoka, da je struja u okruženju za privredu i dalje jeftinija nego kod nas kao i da se u međuvremenu povećala minimalna zarada koja, bar u teoriji, utiče i na povećanje svih drugih ličnih dohodaka.
Potrošačka udruženja pak ističu da su preduzetnici po tom pitanju cinični, odnosno da imaju dvostruke aršine kojima se rukovode u svom poslovanju.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović ističe za Danas da će se nakon što struja i gas pojeftine za privredu definitivno stvoriti uslovi da pojeftine i cene njenih usluga i proizvoda.
– Međutim, kao što je dobro poznato u Srbiji se to nikada ne dešava. Naime, privreda nije spremna da smanji svoje cene ni za pet odsto, a ne za neki procenat koji bi bio realan. To je faktičko stanje. Ono što je važno naglasiti je da se sniženjem cena struje i gasa od 1. maja stvaraju uslovi da dođe i do sniženja cena pojedinih proizvoda i usluga. Jednostavno, tako nešto nalaže ekonomska logika. Ona se, ipak, u Srbiji ne primenjuje pa se opravdano može postaviti pitanje da li je srpske privrednike bar malo stid zbog njihovog neprihvatljivog rezona – navodi Papović.
Prema njegovim rečima, država ne treba da se meša u tu stvar i da na bilo koji način interveniše zbog takvog ponašanja privrede već bi sami preduzetnici trebalo da shvate da je normalno da snize cene uvek kada se za to stvore uslovi.
– Na taj način bi se pokazala odgovornost i dobra volja prema potrošačima. Ako je bar jedan privrednik u Srbiji spreman da od 1.maja pojeftini svoje proizvode i usluge ja ću sa zadovoljstvom pozvati potrošače da što više pazare upravo kod njega – naglašava naš sagovornik.
Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić takođe kaže za Danas da bi od 1. maja određeni broj proizvoda i usluga trebalo da pojeftini, ali da, ipak, ne veruje da će do toga doći.
– Sasvim je jasno da cena energenata utiče na cene proizvoda i usluga. Kada cene energenata rastu onda rastu i cene i usluge privrede. Međutim, ako je proces obrnut onda cene i usluge privrede treba da pojeftine. Videćemo kako će se ponašati privreda nakon što od 1.maja pojeftini struja i gas za njene potrebe ali nisam optimista da će sniženja cena određenih proizvoda i usluga biti iako bi tako nešto trebalo da nastupi. Naime, problem je u tome što privrednici u Srbiji u svom poslovnom rezonovanju ne primenjuju osnovne ekonomske parametre i zato pojeftinjenja izostaju. Trgovci imaju izuzetno visoke marže i odbijaju da ih snize. Osnovni razlog zbog čega ne dolazi do pojeftinjenja kada bi trebalo je nedostatak prave konkurencije, odnosno većeg broja učesnika na tržištu, što bi uslovilo niže cene u trenucima kada se stvore uslovi za to – objašnjava Vesna Perinčić.
Ekonomski analitičar Branko Pavlović kaže za Danas da se privrednici u Srbiji odlučuju da ne smanje svoje cene kada bi trebalo kako bi nadoknadili štetu koju su pethodno pretrpeli jer preduzetnici u okruženju imaju nižu cenu električne energije pa im nisu konkurentni, ali da postoji i težnja da se na taj način poveća profit.
– U Srbiji to može da funkciniše tako zbog toga što tržište nije uređeno na odgovarajući način. Drugim rečima nedostatak konkurencije omogućava učesnicima na tržištu da ne spuštaju cene kada bi morali to da čine. Prava reč je nedostatak prave konkurencije jer da ona zaista postoji sledila bi ekonomsku logiku i spuštala cene kako bi povećala svoju prodaju i onda se stvari koje sada komentarišemo jednostavno ne bi dešavale – ističe naš sagovornik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.