Iako se tek poslednjih dana progovorilo o pljačkama stranih brodova u srpskim lukama, to je problem koji je prisutan već duže vreme, a najčešći su incidenti u smederevskoj luci.

– Već godinama se dešava da su naši brodovi na meti srpskih i rumunskih pirata, koji na baržama kradu sve, od žitarica, đubriva, nafte, pa do metalnih poklopaca i carinskih plombi sa samih barži. Šteta nije samo materijalna, već posle pljačke brodovi nisu tehnički ispravni, zbog čega nisu u mogućnosti da nastave put ka zemljama Evropske unije – ističe za Danas Sergej Kostjev, direktor predstavništva Ukrajinske dunavske plovidbe u Srbiji (UDP).

Naš sagovornik objašnjava da je piratima sasvim dovoljno i 30 minuta za napad i krađu na međunarodnoj barži, taman koliko je potrebno kapetanu i posadi broda da prijave policiji ukotvljenje u luci Smederevo.

– Svaki dolazak broda sa baržom u luku potrebno je prijaviti policijskoj upravi.

Ta zakonska procedura traje pola sata, što je piratima dovoljno vremena da obave svoj posao. Tom prilikom krade se i carinska plomba, koja je neophodan deo na baržama tokom prevoza robe, i ukoliko se pri carinskoj kontroli utvrdi da nedostaje, međunarodni brod ide pod carinski prekršaj i snosi posledice – kaže Kostjev.

Međutim, kako naši izvori tvrde, pljačkanje međunarodnih brodova nije učestalo samo u smederevskoj luci, gde tvrde da vlada pravi kriminal, već se piraterija dešava i u drugim gradovima Srbije, kao što su Novi Sad i Pančevo, dok najmanje problema sa kradljivcima inostrani brodovi imaju u Luci Beograd.

Kada je reč o najpogodnijem dobu dana za pljačkanje, i tu su se neke stvari promenile, pa su tako u poslednje vreme krađe sve učestalije danju. Pirati su organizovani u grupama koje su podeljene prema vrsti robe koju kradu, pa su tako neke zadužene za đubrivo, žitarice i naftu, dok drugi rade na uklanjanju metalnih delova sa brodova.

Prema rečima Kostjeva, Policijska uprava Smederevo olako je shvatila problem koji ukrajinski, ali i brodovi drugih inostranih prevoznika u poslednjih mesec dana sve češće imaju sa pljačkašima iz Srbije. On kaže da je na insistiranje brodara održan jedan sastanak sa vrhom smederevske policije, ali je odgovor koji su dobili od njih ocenio kao neozbiljan.

– Kako je rečeno, Policijska uprava ne poseduje čamac za kontrolu barže, koji bi patrolirao Dunavom i tako imao uvid u sve što se dešava u luci. Ponudili smo im svoj brod za kontrolu, ali su odbili uz objašnjenje da bi u trenutku kada kroče na njihov čamac bili na teritoriji druge zemlje, gde nemaju ovlašćenja. Mi smo podneli krivičnu prijavu protiv počinilaca, ali još uvek čekamo reakciju nadležnih- ističe Kostjev i dodaje da je u rešavanje slučaja čestih pljački potrebno da se uključi država, jer su trenutno na gubitku i ukajinsko brodarstvo i Srbija.

Za razliku od policije, Lučka kapetanija, gde su stacionirane inspekcije Ministarstva saobraćaja, poseduje glisere, ali ne i informaciju da se na barži nešto dešava.

– Policija nije obavestila Lučku kapetaniju u Smederevu o učestalim pljačkama međunarodnih brodova u toj luci, kao ni o incidentu koji se dogodio u periodu od 7. do 9. septembra, kao i 10. septembra, kada su sa barži skinuti metalni poklopci sa balastnih otvora i drugi metalni delovi. Prijavu je dostavila 18. septembra Agencija „Agent plus“, nakon čega je dat nalog Lučkoj kapetaniji Smederevo da proveri navode koji su u njoj izneti – ističu u Ministarstvu saobraćaja, ali dodaju i da zbog toga „nisu bili u mogućnosti da na vreme izvrše kontrolu, niti inspekcijski nadzor nad oštećenim plovilima”.

Naime, “inspektor bezbednosti plovidbe iz Lučke kapetanije Smederevo je 21.septembra, po saznanju da je došlo do krađe, izvršio obilazak sidrišta, a kako su oštećene barže u sastavu broda „Mihail Popov“ već isplovile iz akvatorije luke Smederevo, konstatovao je da je stanje na sidrištu redovno, ispravno i uobičajeno”, kažu u odgovoru Danasu u Ministarstvu saobraćaja.

– Po nalogu Sektora za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, inspektor bezbednosti plovidbe iz Lučke kapetanije Smederevo prikupio je relevantne podatke o sledu događaja nastalih na brodovima UDP u proteklom periodu i u nekoliko navrata se konsultovao sa nadležnim organima MUP-a i tužilaštva kako bi se sagledao ovaj i niz drugih slučajeva koji se dešavaju na plovnim rekama- kažu u Ministarstvu.

Rezultat tih sastanaka je da su utvrđene procedure koje će biti prosleđene svim brodarstvima i plovodbenim agentima.

Na pitanja da li su nadležni obavešteni o višegodišnjoj pirateriji na Dunavu kod Smedereva i u drugim gradovima Srbije, kao i da li su do sada preduzete zakonske mere kako bi se zaštitili međunarodni rečni prevoznici,odgovore od Policijske uprave u Smederevu nismo dobili.

Bežanje u šumu

Dešavalo se da pljačkaši sa ukradenom robom pobegnu u šumu kako bi zavarali trag i onemogućili policiji da ih pronađe. Kako je rečeno u policijskoj upravi Smederevo, za pokretanje sudskog postupka potreban je opipljiv dokaz, zbog čega je neshvatljivo da neko sa ukradenim metalnim delom sa broda, koji je izuzetno težak, neprimetno pobegne i sakrije se u šumu, kaže Sergej Kostjev.

Ugrožena posada

Tokom pljačkanja barži u luci Smederevo, meta pirata su i članovi posade, čiji životi su ugroženi, jer kradljivci u akciju često kreću naoružani, objašnjavaju naši izvori. U pohod na robu grupe napadača nose hladno oružje, kao što su noževi i bejzbol palice i na taj način prete i ugrožavaju živote brodara.

Dogovori

– Ponekad postoje dogovori članova posade sa licima koja se bave nedozvoljenom trgovinom gorivom, metalima i drugim vrstama tereta, u takvim slučajevima se izbegava prijavljivanje ovakvih radnji Lučkoj kapetaniji ili se prijavljuju samo policiji, da ne bi došlo do uviđaja – kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture .

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari