Ministarstvo ekonomije uplatilo je Javnom preduzeću Vodovod u Kragujevcu deo duga od 1,6 miliona dinara pa Zastavinoj Fabrici automobila voda juče nije isključena. To znači da je proizvodni proces u pogonu Lakirnica mogao da se nastavi. Međutim, Fabrici automobila juče su, zbog neizmirenih dugova za gas, obustavljene isporuke tog energenta, usled čega su zaustavljene montažne trake za sklapanje „punta” u pogonima Karoserija i Montaža.

Kako Danas saznaje, Zastavina Energetika duguje za isporučenu struju i gas više od dve milijarde dinara, pri čemu se 80 odsto tog duga odnosi na Zastavine fabrike. Fabrika prema informacijama iz Energetike duguje 312 miliona dinara. O isključenju vode i gasa Fabrici automobila, kao i o rešavanju problema starih dugova te firme juče je razgovarano u Ministarstvu ekonomije, a ishod razgovora biće poznat danas.

U krugovima bliskim menadžmentu Fijata ogorčeni su zbog novonastale situacije i tvrde da je rečo političkim igrama na granici sabotaže. „Niko ne može da nas ubedi da rukovodstvo Kragujevca nije moglo da naredi direktoru lokalnog Vodovoda da ne isključuje vodu Fabrici automobila na početku proizvodnje ‘punta’, kao što niko ne može da nas uveri da Vlada Srbije nije mogla da naloži Srbijagasu da ne obustavlja isporuku gasa”, kaže izvor Danasa, napominjući da generalni menadžer kompanije Fijat automobili Srbija Đovani de Filipis sutra stiže u Kragujevac.

Naš sagovornik podseća da je Zastavu Fijatu prodala Vlada Srbije, pri čemu je precizirano da Vlada preuzima servisiranje starih dugova.

Kako bilo, šteta u realizaciji poslovnog angažmana sa Fijatom većje pričinjena. Isključenjima vode u dva navrata oštećeno je više desetina školjki „punta”. Štete nastale jučerašnjim zaustavljanjem proizvodnih linija i montažnih traka, usled obustave isporuke gasa, tek će biti sagledane.

– Da podsetimo, Zastava i Vodovod su, inače, 25. marta potpisale sporazum o reprogramu starog duga za vodu od 23 miliona dinara na rok od 18 meseci, pri čemu je fabrika preuzela obavezu plaćanja tekuće potrošnje. Prema tom sporazumu, Zastava je prvu ratu duga u iznosu od 1,6 miliona dinara, trebalo da uplati 27. marta, ali pošto to nije učinjeno, Fabrici automobila je voda ponovo isključena, i to u trenutku kada se u pogonu Lakirnica odvija proces bojenja i lakiranja 40-ak školjki „punta”.

– Procenićemo nastalu štetu i račun ćemo ispostaviti kragujevačkom Vodovodu koji nam je, uprkos čvrstim obećanjima da će im dug biti uplaćen najkasnije u ponedeljak (6. aprila) isključio vodu. Ne razumem takvo ponašanje Vodovoda, i ne znam kome je u interesu ugrožavanje tek započete proizvodnje „punta” – kaže za Danas direktor Fabrike automobila Radomir Petrović, podsećajući da je Fabrici automobila voda isključena i 25. marta, u jeku pripreme proizvodnje „punta”, nakon čega je između Fabrike automobila i Vodovoda potpisan sporazum o reprogramiranju duga.

Generalni direktor Grupe Zastave vozila Zoran Radojevićsmatra da ovakvo ponašanje Vodovoda ugrožava proizvodnju „punta” i nanosi štetu kako kragujevačkoj fabrici tako i Fijatu. Direktor Vodovoda Obren Ćetkovićsmatra, međutim, da šteta nastala zbog isključenja vode Fabrici automobila ne može da bude fakturisana toj firmi. Ovo stoga, tvrdi on, što je ugovorom o reprogramu duga precizirano da odgovornost za eventualnu štetu preuzima ona ugovorna strana koja ne poštuje odredbe sporazuma, a to je, u konkretnom slučaju, Zastava.

Pitanje je, međutim, kome je u ovom trenutku potrebno ovakvo preganjanje između menadžmenta Zastave i Vodovoda, odnosno kragujevačke gradske uprave koja gazduje tim javno komunalnim preduzećem. Spekuliše se, čini se ne bez razloga, i da je rečo pokušaju svojevrsnog redefinisanja odnosa Zastave i gradske uprave. Činjenica je, naime, da Zastava u prethodnih 20-ak godina, zbog loše poslovne situacije, nije izmirivala finansijske obaveze prema gradu i komunalnim preduzećima. Javna je tajna i da pojedini čelnici Zastave nisu ozbiljno shvatili upozorenje elektrodistribucuje i komunalnih firmi da se stari dugovi napokon moraju izmiriti.

S druge strane, čelnici Kragujevca su se setili da Zastava ne ispunjava obaveze prema gradu i komunalnim firmama u trenutku kad su shvatili da glavnu reču realizaciji poslovnog aranžmana sa Fijatom vode direktori Zastave, a ne gradski oci koji su sa Fijatom potpisali ugovor o strateškoj saradnji grada i te italijanske kompanije. Nevolja je, međutim, što su to shvatili u nevreme, i što svojim odnosom prema odlazećem menadžmentu Zastave ugrožavaju početak realizacije ugovora sa Fijatom.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari