Za prvih pet meseci ove godine u Srbiju je uvezeno 10.800 novih automobila, cele prošle godine novoregistrovanih vozila u našoj zemlji bilo je 30.731, što je i dalje daleko ispod nivoa iz, na primer 2008. godine, kada je u Srbiji bilo 57.000 novih četvorotočkaša.
Tragom vesti koju je najpre partijskim drugovima, potom i celoj javnosti pre nekoliko dana saopštio predsednik Srbije Aleksandar Vučić da su gužve u saobraćaju posledica sve boljeg standarda naših građana, pokušali smo da pronađemo podatak koliko to vozila godišnje u proseku kupe stanovnici Srbije i kakvog su kvaliteta ti automobili.
„Gužva je zato što se bolje živi, zato što imamo i po 30.000 i 50.000 i 70.000 automobila više svake godine, samo što to niko nikada neće da prizna“, rekao je Vučić na glavnom odboru SNS.
Tržište Srbije kada se radi o automobilima polako se oporavlja, kaže za Danas generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boban Nikolić, ali smo, kako napominje i dalje daleko od nivoa na kom smo bili tokom perioda od 2006. do 2008. godine.
– Te 2008. smo imali novoregistrovanih 57.000 automobila, prošle godine novih je bilo 30.731, a od početka ove godine 10.800, što je u poređenju sa istim periodom prošle godine rast od nekih 9,3 odsto – ističe Nikolić.
To je, kako kaže, umereni, ne preterano veliki rast.
– Prema tom rastu, da bismo dostigli tih 57.000 novih automobila iz 2008. godine biće nam potrebno sigurno 10 godina – napominje Nikolić.
Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije kaže za Danas da procenat automobila po glavi stanovnika raste, ali da to sigurno nije zbog sve boljeg standarda, kao i da saobraćajne gužve nisu posledica povećanja broja automobila.
– Do gužvi u saobraćaju dolazi u velikim gradovima koji nisu na dobar način rešili transverzale, odnosno napravljena su neka nova naselja bez rešenja za saobraćajne tokove, poput Vojvode Stepe, Altine ili Kaluđerice – ističe Atanacković.
On kaže da se poslednjih godina u Srbiju uveze otprilike 20 odsto novih i 80 odsto polovnih automobila.
– Ogroman je uvoz polovnih automobila, ali problem je što mi i dalje uvozimo one koji su stari i po 20 godina, još nema nekih ograničenja. Bilo je govora da će biti zabranjen uvoz starijih od 10 godina, ali to još nije zaživelo. Što se tiče uvoza novih automobila Srbija tu loše stoji. Iako smo veći od Slovenije i Hrvatske, uvozimo mnogo manje novih vozila – napominje Atanacković.
Kod nas se, kako kaže, ide iz krajnosti u krajnost, tako da kupujemo ili ona najskuplja vozila ili ona najjeftinija i najlošija.
Polovnih automobila je tako od početka godine do kraja maja uvezeno više od 62.000. Trend rasta polovnih automobila postoji još od 2015, te godine u Srbiju ih je ušlo 117.000, prošle godine to je bilo na nivou od 130.000 vozila. U ukupnom uvozu prošle godine, uvoz automobila je bio 1,3 odsto, pokazuju podaci RZS, odnosno 325 miliona dolara.
Sudeći prema podacima portala Polovniautomobili.com više od 40 odsto građana ove zemlje vozi automobil koji je u proseku star 15 godina i koji košta između 1.000 i 2.000 evra.
Rezultati ankete koju su sproveli prošle godine, a u kojoj je učestvovalo gotovo 32.000 korisnika ovog portala reklo je da vozi automobil koji je proizveden između 2001. i 2005. godine.
Folksvagen omiljen
Marka automobila koju građani Srbije najčešće biraju kada se odlučuju za kupovinu polovnog automobila jeste Folksvagen (13,4 odsto), Opel bira 10,6 odsto njih, a Reno 9,1 odsto. U prvih 10 najčešće biranih su Fijat, Audi, Pežo, potom BMW i Ford, Sitroen i Mercedes.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.