U Zastavi ni juče nikome nije bilo jasno šta se tačno krije iza izjave predsednika Srbije Borisa Tadića da će puna primena ugovora Fijata i Vlade Srbije o formiranju zajedničke kompanije biti odložena za deset meseci. Spekuliše se čak da je državnom vrhu Srbije iz Fijata stigao nekakav dokument, sa čijom su sadržinom upoznati samo predsednik države Boris Tadić, premijer Mirko Cvetkovići ministar ekonomije Mlađan Dinkić, i kojim je zatraženo odlaganje do 31. marta uplate 200 miliona evra bankarske garancije neophodne za početak rada kompanije Fijat automobili Srbija. U opticaju su i tumačenja da su Italijani najavili desetomesečno prolongiranje starta proizvodnje novog Fijatovog modela („A“ klase), predviđenog za kraj ove, ili početak naredne godine.

Čelnici kragujevačke gradske uprave koji su uključeni u implementaciju ugovora sa Italijanima juče su za naš list potvrdili da eventualno odlaganje početka proizvodnje novog Fijatovog modela u Kragujevcu ne predstavlja iznenađenje. Naši sagovornici tvrde da proizvodnja novog Fijatovog modela ne bi mogla da startuje krajem ove ili početkom naredne godine, čak i da je instaliranje proizvodne opreme u kompaniji Fijat automobili Srbija većpočelo. S tim u vezi napominju da Fijat planira da modernizuje sve pogone Fabrike automobila, zatim da izgradi novu elektranu i energanu, da kompletno izmeni tehničko-tehnološku, logističku, komunalnu i ostalu infrastrukturu. Rečje o velikim poslovima koji tokom ove godine ne mogu da budu završeni, pa je druga polovina 2010. godine realan rok. Sve ostalo su želje bez pokrića.

„Eventualni zahtev za pomeranje roka uplate bankarske garancije za kompaniju Fijat automobili Srbija ne predstavlja nerešiv problem. Naprotiv, taj problem bi mogao da bude rešen potpisivanjem svojevrsnog aneksa ugovora o formiranju automobilske kompanije u Kragujevcu kojim bi i Fijatu, a i Vladi Srbije bilo omogućeno da bankarske garancije (Fijat 200 miliona evra, Vlada oko 50 miliona evra) uplate na rate“, kažu naši saradnici koji tvrde da ugovor sa Fijatom nije doveden u pitanje.

I zvaničnici Fijata obavestili su predstavnike Ministarstva ekonomije da ne odustaju od poslova u Srbija, te da će do kraja januara usvojiti ovogodišnji biznis plan za kompaniju Fijat automobili Srbija. Moguće odlaganje primene dela ugovora koje se, prema nezvaničnim informacijama, odnosi na eventualno prolongiranje dela investicionih ulaganja, neće se, poručuju iz Fijata, suštinski odraziti na formiranje i rad nove automobilske kompanije u Zastavi. U Fijatu kažu i da intenzivno tragaju za tržištima na kojima će se prodavati „punto“, čija proizvodnja u Zastavi treba da staruje krajem marta ili početkom aprila. – Cilj nam je da proizvedemo i prodamo nekoliko desetina hiljada, a ne nekoliko hiljada „punta“. Na tome intenzivno radimo u poslednje vreme – kažu za naš list u Fijatu. U toj kompaniji, inače, nisu mogli da objasne zašto je predsednik Tadićnajavio desetomesečno odlaganje ugovora sa Vladom Srbije.

Činjenica je, međutim, da je plasiranjem poluinformacija, bez podrobnijih objašnjenja o čemu je zapravo reč, naneta šteta i da je stvorena konfuzija u javnosti, u kojoj se, najbolje, čini se, snalaze oni koji su protiv dolaska Fijata u Srbiju. Oni se uveliko oglašavaju i iznova pokreću besmislene inicijative o obnavljanju proizvodnje „juga“, ili o reaktiviranju ugovora sa Dženeral motorsom, na osnovu kojeg je, inače, Opel na domaćem tržištu, bez naplate carinskih dažbina prodao oko 5.300 „astra klasik“.

Proizvodnja „punta“ startuje na vreme

Beograd – Savetnik u Agenciji za privatizaciju Srbije Aleksandar Ljubić izjavio je juče da se svi elementi ugovora Srbije i Fijata realizuju u predviđenim rokovima i da odlaganje početka proizvodnje „punta“ neće biti. – Ugovor Srbije i Fijata u potpunosti će biti realizovan i svaki element tog ugovora se izvršava. To znači da će proizvodnja „punta“ u Kragujevcu početi u martu ove godine, najverovatnije i nekoliko dana pre roka. Treba, takođe, podsetiti da je ugovorom Vlade Srbije i italijanskog Fijata o zajedničkom ulaganju u proizvodnju automobila za ovu godinu bilo predviđeno renoviranje fabrike i priprema za instaliranje nove opreme. Nikada, ni u jednom trenutku, nije bilo rečeno da će novi model početi da se proizvodi u toku ove godine – naglasio je Ljubići dodao da će delegacija Ministarstva ekonomije sledeće sedmice boraviti u Torinu gde će sa predstavnicima Fijata razgovarati o biznis planu o čemu će javnost u Srbiji biti obaveštena. Beta

 

Italijani ne odustaju od ulaganja

Beograd – Veroljub Stevanović, gradonačelnik Kragujevca i poslanik, negirao je juče tvrdnje pojedinih poslanika da je Fijat odustao od ulaganja u Zastavu. On je rekao da postoji mogućnost da će početak proizvodnje „punta“ biti prolongiran zbog politike te kompanije. „Fijatovi stručnjaci anketiraju Zastavine radnike, a na infrastrukturi će se raditi prema planu. Neophodno je uraditi i biznis plan iz koga će se videti obim ulaganja“, rekao je Stevanović. M. R. M.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari