Prema najavama iz Ministarstva saobraćaja, ovog meseca biće završen remont pruge Šabac – Loznica na deonicama od Petlovače do Lešnice i od Loznice do Gornje Koviljače.
Ukupna dužina rekonstruisane pruge je 24 kilometra, u čiju obnovu je utrošeno 355 miliona dinara. Tako bi se posle 13 godina ponovo stvorili uslovi za železnički putnički saobraćaj između ova dva grada, a možda i iz Rume, odnosno Beograda.
Podsećanja radi još 1908. godine bila je u funkciji pruga uskog koloseka od Šapca do Banje Koviljače, a saobraćao je tzv. šetni voz. Nakon Prvog svetskog rata, 1934. godine, izgrađen je iz ratnih reparacija most na Savi kod Šapca koji je spojio ovaj deo Srbije sa Sremom, odnosno sa drugim delovima Jugoslavije. Ovaj most srušili su Nemci prilikom povlačenja, kasnije je obnovljen i sve do 1976. godine, kada je podignut drumski most nizvodno, to je bio jedini prelaz preko Save.
Osamdesetih godina, sve do ratnih dešavanja, pruga od Malog Zvornika do Šapca i dalje do Rume bila je najopterećenija u tadašnjoj Jugoslaviji. Najviše se prevozila glinica za Rusiju, a ukupno oko dva miliona tona razne robe. Takođe, veliki tereti bili su usmereni na „Viskozu“ i „Zorku“. Nakon prekida putničkog saobraćaja vozovi su išli samo od Šapca do Rume, i nažalost, samo u vreme blokade saobraćao je voz do Beograda. Iako su uložena velika sredstva u rekonstrukciju pruge, ostala je i obaveza da se veći deo šabačkog železničkog mosta zaštiti i ofarba jer je nagrizen rđom. Gotovo dve decenije nije bilo radova na mostu, samo je skinut asfaltni sloj. S obzirom na to da je železnički saobraćaj znatno jeftiniji od drumskog, očekuje se da znatan deo robe bude preusmeren iz Bosne i Hercegovine odnosno iz lozničkog kraja na ovu prugu.
Jadarit novi važni teret
Najznačajnija privredna investicija očekuje se da bude eksploatacija jadarita, koji sadrži i te kako potreban i tražen litijum za baterije. Do sada je u ispitivanjima kanadska korporacija Rio Tinto uložila više od sto miliona dolara, a po svemu sudeći radi se od jednom od najvećih nalazišta u svetu, tako da će obnovljena pruga mnogo značiti za budući transport ovog retkog minerala i proizvoda od njega.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.