Nedostatak toaleta u trafikama veliki je problem za zaposlene u tim objektima. Ovim pitanjem ne bavi se niko od nadležnih organa. Lična higijena radnika zavisi isključivo od volje poslodavaca.
Posao prodavca u trafici je na listi najmanje plaćenih, smatra se i za jedan od najmanje cenjenih, a uslovi rada u ovim objektima dodatno otežavaju vreme koje zaposleni u njima provode.
Za osnovne higijenske potrebe kao što je brisanje ruku nakon rada sa novcem i slaganja novina moraju da koriste vlažne maramice jer vodu, sem flaširane nemaju, dok je odlazak u toalet još komplikovaniji proces jer većina ovih prodajnih objekata u svom sklopu nema toalet pa odlaze do nekog ugostiteljskog objekta u blizini, pri čemu moraju da nađu nekog ko će „pripaziti na trafiku“ u njihovom odsustvu. Vreme za topli obrok koriste kad nema mušterija.
Jedan prodavac na trafici u samom centru grada žalio nam se da često ne stigne ništa da jede jer je veliki promet ljudi, iako hranu ponese od kuće. Odlazak u toalet iziskuje još veću pripremu.
– Nema uslova da se zatvori kiosk kad moram da izađem. To bi bio mnogo dugo proces, morao bih da ubacim sve ovo unutra da bi se obezbedilo, da se ne krade. Nađe se neki komšija da mi pripazi radnju, ima tu ljudi od poverenja pa ja trknem do restorana preko puta – objašnjava on.
Ipak postoje i oni svetli primeri gde su poslodavci vodili računa o potrebama svojih zaposlenih pa su postavili trafike koje su veće od prosečnih, opremljene i mokrim čvorom, objašnjava radnica iz jedne upravo takve.
– Ja imam ovde toalet u okviru trafike, ove manje nemaju ali sve imaju neke uslužne objekte pored. Mogu i da izađem kad god mi treba, kod nas je sve to regulisano – ističe ona i dodaje da je radila u nekoliko ovakvih objekata ali da je ovde najzadovoljnija uslovima.
Gradske službe o ovom problemu kažu da su poslodavci i vlasnici ovakvih objekata ti koji treba da treba da svojim zaposlenima obezbede dostojne uslove za rad, izbegavajući da odgovore na pitanje da li ima inicijativa na nivou Grada da se u blizini trafika postave privremeni toaleti.
– Komunalne inspekcije gradskih opština su nadležne za održavanje komunalnog reda i higijene oko svih objekata – kažu iz Sekretarijata za komunalne i stambene poslove Grada.
Briga o komunalnom redu prepuštena je svakoj opštini ponaosob a s obzirom da nema objedinjenog plana Grada za uređenje oblasti oko trafika i eventualno postavljanje pokretnih toaleta i rešenja koja Opštine nude za ovaj problem prilično se razlikuju.
Iz opštine Stari grad kažu da su oni otvoreni za ovakvu mogućnost ukoliko im se neko sa takvom idejom obrati.
– Kada je reč o postavljanju mobilnih toaleta, zainteresovani mogu da podnesu zahtev Opštini za postavljanje toaleta na javnu površinu, a opština bi za takav zahtev morala da traži saglasnost Sekretarijata za saobraćaj Gradske uprave grada Beograda i Zavoda za zaštitu spomenika, od čije odluke bi zavisilo izdavanje saglasnosti, navodi se u njihovom dopisu.
Sa Opštine Savski venac odgovaraju da ovakva ideja nije dobrodošla, ali zato i nude alternativu.
– Postavljanjem pokretnih toaleta došlo bi do urušavanja ambijentalne celine i pojave neprijatnih mirisa, na šta bi pritužbe imali prvenstveno građani. Kao jedna od mogućih varijanti bi bila izrada toaleta u okviru samog objekta, koji bi bio priključen na gradsku kanalizaciju – objašnjavaju oni i dodaju da je prvenstveno vlasnik privremenih uslužnih i trgovinskih objekata dužan da vodi računa o higijenskim uslovima za zaposlene a da im se do sada niko nije obraćao po pitanju mogućeg poboljšanja komunalnih uslova okruženja u kome se trafike nalaze.
Sa opštine Novi Beograd poručuju da je u nadležnosti njihovog komunalnog inspektora samo da kontroliše da li je objekat i prostor oko njega čist i održavan.
– GO Novi Beograd ne postavlja pokretne toalete u ovakvim slučajevima, jer prema Odluci o komunalnom redu javni toalet možemo da postavimo samo u slučajevima održavanja manifestacija – ističu oni i dodaju da se za sve uslove rada pita inspekcija rada pri resornom Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja.
Od pomenutog Ministarstva nismo mogli da dobijemo komentar o položaju radnika na trafikama kao ni odgovor na pitanje da li u planu imaju neke mere za poboljšanje tog položaja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.