Ugovor o osnivanju zajedničke kompanije pod nazivom Fijat- Srbija, najverovatnije će, prema nezvaničnim informacijama, biti potpisan u petak, 17. oktobra, u Vladi Srbije.

Ugovor je inače trebalo da bude potpisan danas, ali do odlaganja je, kako Danas saznaje, došlo zbog određenih tehničkih formalnosti, među kojima je i uplata Banke Inteza dela upisanog osnovačkog kapitala novog preduzeća od 700.000 evra, od kojih 67 odsto čini ulog Fijata. Ukupan osnivački kapital zajedničke kompanije iznosi 300 miliona evra, i u celosti će biti uplaćen na dan zaključenja transakcije, a kompanija Fijat-Srbija postaće novi privredni subjekt odmah posle verifikacije ugovora o formiranju zajedničke kompanije. Neposredno posle toga biće izabran upravni odbor kompanije Fijat-Srbija, koji će imenovati svog bord direktora, na čijem će čelu, kako se očekuje, biti Đovani de Filipis, bivši rukovodilac firme Fijat-Indija.

Potposnici ugovora o zajedničkom ulaganju najavljuju investicije od oko milijardu evra, pri čemu će Fijat, u modernizaciju Fabrike automobila i pokretanje proizvodnje dva nova modela automobila uložiti oko 800 miliona evra, dok će država Srbija u rekonstrukciju i izgradnju putne, železničke, komunalne i ostale infrastrukture investirati oko 300 miliona evra.

Ugovorom o zajedničkom ulaganju države Srbije i Fijata u Zastavu predviđeno je da automobilska kompanija u Kragujevcu (Fijat-Srbija) do kraja 2009.postane jedini proizvođačnovog Fijatovog modela („A“ klase) za tržište Evropke unije. Taj model će se proizvoditi u seriji od 200.000 automobila godišnje. Fijat će, navodi se nadalje u ugovoru, „uložiti komercijalno realne napore za započnjanje proizvodnje drugog modela („B“ klase) od oko 100.000 jedinica (automobila) godišnje. Proizvodnja tog modela „B“ klase u automobilskoj kompaniji u Kragujevcu treba da staryuje krajem 2019, ili početkom 2011. godine.

U delu domaće javnosti pokrenuto je pitanje svrsishodnosti povlastica i beneficija koje su država Srbija i grad Kragujevac dali Fijatu ne bi li ga privoleli da dođe u Zastavu. Tačno je, naime, da je država Srbija-Fijatu, omogućila bescarinski uvoz repromaterijala i komponenti (onih koje se neće proizvoditi u Kragujevcu i Šumadiji), te da je grad Kragujevac oslobodio Italijane plaćanja lokalnih poreza, komunalnih taksi i nadoknade za korišćenje građevinskog zemljišta u narednih deset godina . Treba, međutim, podsetiti da lokalne dažbine kojih je Fijat oslobođen, a koje inače ni Zastava nije plaćala u prethodnih 18 godina, čine tek oko 0,4 odsto ovogodišnjeg gradskog budžeta. Istovremeno, Italijanima će bez nadoknade biti ustupljeno zemljište u Kormanskom polju, i to one lokacije koje je Zastava otkupila još sredinom 80-tih prošloga veka, i koje većdecenijama zarastaju u korov. Da li je, imajući to u vidu, i kao planove Fijata, napravljen napravljen loš poslovni aranžman. Čini se, da nije. Utoliko pre što se procenjuje da Će izvoz Fijatovih automobila i auto-delova i komponenti iz Kragujevca i Šumadije obezbeđivati Srbiji devizni priliv od oko milijardu evra godišnje, te da će dolazak italijanskiih kompanija pokrenuti domaći metalski kompleks.

 

Odloženo izjašnjavanje radnika

Za juče najavljeni početak izjašnjavanja radnika Zastavine Fabrike automobila o dobrovoljnom odlasku u prevremenu penziju, odložen je na zahtev Sindikata. Predsednik Sindikata Fabrike automobila Zoran Mihajlovićkaže da je izjašnjavanje odloženo zbog zabrinutosti za status radnika koji će ostati u fabrici. U Fabrici automobila trenutno radi 3.700 radnika, a oko 1.000 zaposlenih, ispunjava uslov za odlazak u prevremenu penziju. „Zadovoljni smo socijalnim programom kojim je predviđen odlazak 1.000 radnika u prevremenu penziju, ali smo od Vlade zatražili dodatna pojašnjenja u vezi sa budućim statusom ostalih radnika. Kako odgovor još nismo dobili, zatražili smo odlaganje početka izjašnjavanja radnika“, kaže Mihajlović. Socijalnim programom je, inače, predviđeno da sradnicima koji se odluče za prevremenu penziju, uz državni dokup staža, isplate otpremnine od po 3.250 evra, i da do sticanja uslova za penzijaju dobijaju mesežne prinadležnosti u visini od 69 odsto od prosečne republičke plate. Za ostale radnike Fabrike automobila koji žele dobrovoljno da napuste firmu predviđene su otpremnine od po 200 evra po godini radnog staža, od kojih Fijat obezbeđuje 200 evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari