Turska je formirala savet četiri nacije sa Mađarskom, Bugarskom i Srbijom kako bi olakšala povezivanje iračkog multimodalnog projekta Razvojnog puta vrednog 17 milijardi dolara sa Evropom, prenosi portal eKapija.
Ovo je, kako navodi portal „Zawya“, koji prati vesti sa Bliskog Istoka i Afrike, potvrdio irački ministar saobraćaja Razak Muhibis u izjavi za Iračku novinsku agenciju.
Ovaj savet dopunjuje postojeće partnerstvo konstituisano za projekat koji uključuje Irak, Tursku, Katar i UAE, rekao je Muhibis dodajući da Irak ostaje otvoren za svaku zemlju koja želi da se pridruži inicijativi.
„Razvojni put“ će se protezati od luke Al-Fao, u izgradnji u južnom Iraku, do granice sa Turskom, obezbeđujući tranzitni put ka Evropi.
Muhibis je rekao da je završeno pet vezova u luci Al Fao, dok su povezani infrastrukturni projekti završeni 75 odsto.
On je naveo i da su početni projekti za železnički segment završeni, dok su finalni projekti u toku. Početni projekat autoputa je završen 84 odsto, a studije izvodljivosti i ispitivanje tla su završeni na više od 1.000 kilometara.
Ministri saobraćaja iz Iraka, Turske, Katara i UAE sastali su se prošle nedelje u Bagdadu kako bi koordinirali upravljanje i dugoročni plan rada kako bi se unapredio projekat razvojnog puta. Prethodno su četiri zemlje tokom posete predsednika Turske Redžepa Tajipa Erdogana Bagdadu potpisale memorandum o razumevanju za saradnju u projektu iračkog „Razvojnog puta“.
Ovaj projekat podrazumeva izgradnju 1.00 kilometara železničke i putne infrastrukture kako bi se Turska povezala sa iračkom lukom El Fao. Planirano je da izgradnja ovog koridora kojeg nazivaju i „novi put svile“, jer ga mnogi vide kao konkurenta kineskoj inicijativi „Pojas i put“, bude gotova sledeće godine.
Na koridoru koji je viđen kao najkraća transportna veza između Azije, Bliskog istoka i Evrope trebalo bi da budu izgrađeni i industrijski kompleksi i logistička čvorišta, a nije isključeno ni povezivanje sa naftovodima i gasovodima na ruti.
Irački premijer Mohamed Šia al-Sudani je letos u intervjuu za agenciju Anadolu izjavio da će projekat „Razvojni put“ povezati istočni svet sa Evropom preko Iraka i Turske.
– Vekovima, i ne preterujem kada kažem još od praistorije, Mesopotamija je bila trgovački koridor, ravnica koju su favorizovali trgovački karavani jer su prelazili njenim putevima i bavili se trgovinom sa gradovima i urbanim centrima – rekao je al-Sudani i dodao da je „Razvojni put“ obnavljanje ove istorijske uloge kroz povezivanje luke Al-Fao sa turskom granicom.
Gde je u tome svemu Srbija?
Pojedini analitičari projekat „Razvojni put“ vide kao reinkarnaciju Bagdadske železnice iz 19. veka.
Ta pruga koja je bila duga 1.600 km i išla je od Carigrada do Bagdada i izgrađena je kako bi spojila Berlin sa persijskim zalivom. Gradnju pruge koju je započela Turska 1888. godine finansiralo je Nemačko carstvo, odnosno njene banke i preduzeća, a završili su je Sirija i Irak 1940. godine. Danas veći deo pruge nije u upotrebi.
O Bagdadskoj železnici i važnosti Srbije za tu rutu je u tekstu o tri nemačke geopolitičke ideje pisao magistar međunarodnih odnosa i vojni analitičar Boško Jovanović.
– Jedna od tih geopolitička ideja je bila Berlin-Beograd-Istanbul-Bagdad. Ona se javila kao potreba Carske Nemačke da se domogne energetskih resursa na Bliskom istoku. Da bi se shvatilo otkud tu Beograd, on je tu zato što i Srbija je najznajčanija zemlja u Evropi. Ona toliko značajna da svi hoće da je kontrolišu. Ona je ključna sa istoka na zapadu ili sa zapada na istoku, kako hoćete. Ako hoćete sa severa na jug i sa juga na sever Srbija ne može da se zaobiđe u jednom slučaju. Da li može da se bilo ko poredi sa nama po geopolitičkom značaju. Naravno da ne. Srce Evroazije je Srbija, Ako ne verujete zapitajte se zašto su hteli toliko puta da nas porobe? – naveo je Jovanović, a preneo Kurir u martu prošle godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.