Italijanska vlada oštro se protivi odluci italijanskog proizvođača automobila Fijat da novi model proizvodi u Srbiji umesto u Italiji. Italijanski premijer Silvio Berluskoni rekao je juče da bi voleo da kompanije ne prave izbore „na uštrb italijanskih radnika“, reagujući na najavu italijanskog proizvođača automobila Fijata da će proizvodnju dva modela automobila izmestiti u Kragujevac. Italijanski premijer je dodao: „Nadam se da se to neće raditi na uštrb proizvođe u Italiji i italijanskih radnika“.
Vlada Italije upozorila je juče Fijat da ne deluje „unilateralno“. „Pozvali smo Markiona da ne deluje unilateralno, već da održi razgovore sa sindikatima“, ukazao je italijanski ministar rada Mauricio Sakoni.
Predsednik Fijata Serđo Markione je najavio da će ta kompanija proizvodnju novih modela „fijat ideja“ i „lanča muza“ iz fabrike u Torinu prebaciti u Srbiju zato što je u Italiji imala problema sa sindikatima, a u Kragujevcu može da obezbedi nesmetanu i sigurnu proizvodnju. „Mi moramo da budemo u mogućnosti da proizvodimo automobile, a da nam se ne dogodi da aktivnost bude zaustavljena“, rekao je Markione.
Italijanski ministri ocenjuju da „to liči na letnju doskočicu ili prisilu“, ali se najavljuje vrlo čvrst otpor Fijatovoj ideji da se ta mogućnost konkretizuje. U intervjuu koji je juče objavila Stampa, potpredsednik Privredne komore za izvoz Adolfo Urso ocenio je Fijatove namere da proizvodi novi model automobila u Srbiji kao „neprilične“ i pozvao na obnavljanje pregora. Ministar pravde Roberto Kalderoli i član populističke Severne lige, ocenio je da niko ne može da koristi državnu pomoć, ubire profit i da zatim „ode, a da ne plati račun“. Odluka Fijata nazivana je i „sramnom“.
Najveći italijanski sindikat CGIL (Generalna italijanska konfederacija rada) je odluku Fijata da proizvodi u Srbiji ocenio kao deo strategije te kompanije da primora italijanske radnike da prihvate svaki uslov koji im se postavi. Fijat muku muči ne samo sa sindikatima fabrike u Torinu već i fabrike severno od Napulja. Oko 63 odsto radnika u tom pogonu u junu je prihvatilo plan koji podrazumeva kažnjavanje zloupotrebe bolovanja, skraćenje pauze za ručak i zabranu štrajka tokom dana kada je velika potražnja za automobilima, u zamenu za ulaganje od 700 miliona evra, koje bi donelo i uvođenje treće smene. Međutim, radnici se teško na to privikavaju jer je reč o Fijatovoj fabrici koja je najmanje produktivna i u kojoj radnici neobično često odsustvuju sa posla, pogotovo u vreme fudbalskih utakmica, a neretko se dešava da u isto vreme rade drugi posao. Jedan od ukupno pet sindikata odbio je da potpiše plan. Zaposleni ga vide kao uvođenje američkih standarda. U poslednje dve godine, fabrika koja zapošljava 5.200 radnika radila je sa 32 odsto kapaciteta. Procenjuje se da zbog političkih pritisaka italijanska kompanija mora da sačuva ta radna mesta iako rad te fabrike nema puno ekonomskog smisla. Ministri su juče pozvali Fijat na nove razgovore sa sindikatima kako proizvodnja ne bi morala da bude izmeštena.
Investicija nije ugrožena
Investicija Fijata u Srbiju neće biti ugrožena zbog protivljenja italijanskih ministara da se proizvodnja dva nova modela automobila premesti iz Italije u fabriku u Kragujevcu, ocenili su juče u Ministarstvu ekonomije Srbije. Savetnik u tom ministartvu Aleksadnar Ljubić kazao je agenciji Beta da izgradnja fabrike i tehnologija koja će biti primenjena ne zavisi od vrste modela koji će se praviti u pogonima u Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.