Obaveza kompanija privatnog sektora da primi i čuva elektronske fakture koje izdaju kompaniji ustanove iz javnog sektora, kao i e-fakture koje izdaju firme iz privatnog sektora, primenjivaće se od sutra, objavilo je Ministarstvo finansija.
Kako je precizirano, te obaveze ispunjavaju se korišćenjem sistema elektronskih faktura na adresi https://efaktura.mfin.gov.rs/.
Od trenutka registracije se primenjuju sva prava i obaveze propisane Zakonom o elektronskom fakturisanju, što između ostalog podrazumeva da sve poslate i primljene elektronske fakture imaju svojstvo verodostojnih isprava.
Ukazano je i da, u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, primalac e-fakture proverava poslatu e-fakturu pristupom sistemu elektronskih faktura i prihvata je ili odbija u roku od 15 dana od dana prijema te fakture, a ako primalac e-fakture koji je subjekt privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije izdatu elektronsku fakturu, neposredno ili preko informacionog posrednika, primalac će, po isteku navedenog roka, biti ponovo obavešten da je e-faktura izdata.
Takodje, ukoliko ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu u roku od pet dana od dana dobijanja ponovnog obaveštenja da je elektronska faktura izdata, e-faktura, po isteku ovog roka, smatra se odbijenom.
Iz Ministarstva finansija su podsetili i da su od 1. maja ove godine, korisnici javnih sredstava, kojih je u sistemu 10.609, u obavezi da primaju i čuvaju elektronsku fakturu i da izdaju tu fakturu drugom subjektu javnog sektora.
Takođe, tada je nastupila obaveza subjekata privatnog sektora, kojih je trenutno 46.181 u sistemu, da izdaju e-fakturu subjektu javnog sektora.
Кroz sistem je do sada prošlo 993.882 elektronskih faktura.
Takođe, od 1. januara 2023. godine biće obavezno izdavanje i čuvanje elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora.
Inače, od navedenih datuma se primenjuje i obaveza da se elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednost.
Кorišćenje sistema e-faktura je besplatno, a kako je istaknuto, benefiti koje taj sistem donosi su brojni.
Primena Zakona o e-fakturama dovodi do ubrzanja procesa rada i poslovanja i obezbeđuje veću pravnu sigurnost svim poslovnim subjektima kada je reč o dostavljanju i primanju faktura, kao i njihovo bolje čuvanje, navedeno je u saopštenju.
Osim toga, novi sistem razmene faktura omogućava bržu naplatu između privrednih subjekata, uz pozitivan uticaj na smanjenje pojedinih troškova koja sada snose preduzeća.
Omogućava se i ušteda u vremenu potrebnom za rad sa fakturama, jer nestaje potreba za izdavanjem, primanjem i čuvanjem faktura u papirnom obliku.
Ušteda u vremenu se ostvaruje i zato što pretraga elektronskih faktura zahteva manje vremena od pretraživanja papirnih arhiva.
Uvođenje sistema elektronskog fakturisanja je deo strukturnih reformi koje će značajno uticati na poboljšanje poslovnog ambijenta u Srbiji.
Strukturna reforma, kojoj pripada Zakon o elektronskom fakturisanju, podrazumeva i novi model fiskalizacije, koji je ključna poluga države u borbi protiv sive ekonomije.
Primena novog modela e-fiskalizacije u Srbiji je obavezna od 1. maja ove godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.