Udruženje Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije i Računovodstvena komora Srbije zatražili su danas odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju zbog rešavanja tehničkih i sistemskih problema u njihovoj primeni.
„Tražimo odlaganje Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju zbog rešavanja tehničkih i sistemskih problema u cilju unapređenja privrednog ambijenta za privrednike sa domaćim kapitalom“, rekla je zastupnica udruženja Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije Milena Amon na konferenciji za medije ispred zgrade Ministarstva finansija.
Dodala je da se od države očekuje da obezbedi funkcionalan sistem za poslovanje privrede.
Predsednica Računovodstvene komore Srbije Snežana Mitrović rekla je da je uloženo dosta napora da se ukaže na probleme koji proističu iz primene ta dva zakona.
„U januaru na sastanku u Ministarstvu u finansija ukazali smo na moguće manjkavosti koje proističu iz Zakona o fiskalizaciji, a uvažen je samo manji deo predloga. Primenom ova dva zakona država želi da postigne pravičnu poresku politiku i pravičan poreski obuhvat, ali ti propisi moraju biti bez sistemskih grešaka“, rekla je Mitrović.
Zakon o elektronskom fakturisanju, prema njenim rečima, već stvara probleme u primeni u javnom sektoru jer sistem elektronskih faktura nije organizovan u Poreskoj upravi gde je trebao biti povezan sa bazom podataka sistema ulaznih računa koji se formiraju po osnovu fiskalnih računa koje dostavljaju poreski obveznici upotrebom elektronskih fiskalnih uređaja.
Zbog toga je, kako je rekla, u ovom trenutku sistem elektronskih faktra velika sistemska greška.
Mitrović je rekla da privreda i računovođe traže da se obustavi primena Zakona o elektronskom fakturisanju, da se sistem elektronskih faktura formira u Poreskoj upravi i povežu baze podataka.
Dodala je da treba dopuniti i Prvailnnik o sadržaju fiskalnog računa kako bi se u njemu nalazio uplatni račun prodavca da bi taj fiskalni račun imao formu gotovinskog računa i za javni sektor.
Ona je rekla da je pre nekoliko dana objavljena dopuna Pravilnika o porezu na dodatu vrednost (PDV) koja dodatno komplikuje, već kompleksnu evidenciju PDV-a.
„Tražimo da se sve to uredi sistemski i izmeni pravilnik o PDV-u, ukine obrazac POPDV koji je donelo ministarstvo 2018. godine i koji je unazadio PDV evidenciju i otežao rad računovođa i poreskih obveznika“, rekla je Mitrović.
Problem je, kako je rekla i što je Pravilnik o sadržaju fiskalnih računa propisao da se unosi specifikacija za sredstva naplate u prometu na malo, bilo da je reč o gotovini, čeku, kartici ili instant plaćanju, ali iz neobjašnjivih razloga izuzeti su delatnost ugostiteljstva i pekarstva.
Kada se, prema njenim rečima, na primer u kafiću račun plati čekom, evidentira se kao gotovina, pa na kraju dana ugostiteljsko preduzeće koje ima, na primer promet od 300 miliona dinara, mora da digitronom razvrstava pazar po vrsti plaćanja.
„Primoravaju se računovođe da u eri digitalizacije digitronom sabiraju pazare i razdvajaju sredstva plaćanja“, rekla je Mitrović.
Dodala je da traže da se doradi i sistem ulaznih računa kod Poreske uprave i omogući korisnicima da mogu napraviti presek u toku dana da bi moglo da se proveri da li je bilo prekida interneta i da li su svi fiskalni računi primljeni u sistem ulaznih faktura kod Poreske uprave.
„Tražimo sistemsku reformu koja će značiti da se do kraja godine isprave sve greške, da se sistemski unaprede baze podataka, odnosno evidencije potrebne za računovodstvo i izmene zakoni koji nisu u interesu pravne sigurnosti poreskih obveznika i računovođa“, rekla je Mitrović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.