Četvoro Beograđana pronašlo je način da probaju i komentarišu hranu po restoranima, a da svoju ljubav i znanje o gastronomiji – i unovče.
Uz poznavanje marketinga i PR, uspeli su da ostvare san mnogih – da budu i plaćeni za mišljenje o ukusu hrane, ali i restoranskoj ponudi, ponašanju konobara i ugostiteljskoj atmosferi.
U pitanju je vebsajt “Ukus Beograda”, koji je posvećen beogradskoj gastro sceni, kreiran kao svojevrstan gastro-vodič kroz prestoničke restorane o recenziji restorana, koji su napravile četiri mlade „izjelice“, kako sebe nazivaju Jelena Ignjatić, Vanja Vidaković, Aleksandra Ivanović i Nikola Radović.
“Upoznali smo se baš preko društvenih mreža”, priča jedna od članica ekipe Aleksandra Ivanović. “Dugo smo onlajn pričali o hrani i ugostiteljstvu, pa je ideja nastala sasvim spontano dok smo razgovarali u jednoj vinoteci i zaključili da se u našoj zemlji niko ne bavi ozbiljno restoranskom kritikom. U početku smo želeli da to bude „samo“ blog, ali, kako svi inače radimo na polju PR i marketinga, kreirajući sopstveni originalan koncept smo shvatili da to može da bude mnogo više od hobija.”
Već prva verzija “Ukusa Beograda” je dobila simpatije čitalaca, ali i pohvale stručnjaka koji se u regionu bave internetom i društvenim mrežama, pa i nagrade iz te struke, objašnjavaju gurmani.
Mada ih u medijima često definišu kao kritičare hrane, ekipa ovu definiciju vešto izbegava.
“Ne težimo pretencioznoj kritici, već deljenju ličnih iskustava i iskrenih utisaka sa svojim čitaocima”, objašnjavaju svoj pristup. “Zato smo se u šali definisali kao degustatori – izjelice od poverenja. Glavna vodilja nam je da se nakon čitanja, posetilac našeg veb sajta oseća baš kao i posetilac restorana, tog dana, za stolom sa nama.”
Svaka kritika sadrži i fotografije jela koje je „Ukus Beograda“ probao
Ekipa “Ukusa Beograda” skoro tri godine publici prenosi doživljaje iz restorana, ali se pored toga trudi i da ih edukuje na polju gastronomije i pomogne Beogradu da se markira kao destinacija vredna posete za sve ljubitelje dobrih zalogaja.
Zaraditi, a ostati dosledan
Iako su imali ideju na koju niko drugi nije došao, jako je bilo teško da se pronađe model zarade koji ne podriva osnovnu ideju sajta – objektivno opisivanje iskustava iz restorana.
“Od samog početka smo dobijali ponude od različitih restorana, ali smo ih ljubazno odbijali, jer smo znali da to kao biznis model dugoročno jednostavno nije održivo”, kažu gastronomski savetodavci.
“Kada bismo restoranima naplaćivali recenzije, ne bismo bili u mogućnosti da sasvim objektivno napišemo kakve stvari zaista jesu, i tako bismo vrlo brzo izgubili poverenje čitalaca i time devalvirali i prvobitnu ideju i uložen trud. Na sreću, kreativnost nam je jača strana, pa smo zajedno razvili moguće principe finansijske saradnje koji se odnose na druge delove našeg sajta.”
Tako su od početka uspeli da čvrsto održe prvo pravilo – recenzija ne može da se naruči ni plati.
Kada daju mišljenje o hrani za poneti, često je probaju i u prirodnom okruženju
“Na ruku nam je išao i trenutak u kome smo počeli sa radom – svetski trend “influenser” marketinga i širenje mogućnosti za zaradu preko društvenih mreža, kao i činjenica da smo kao pojedinci već bili prepoznatljivi u onlajn svetu”, objašnjavaju članovi “Ukusa Beograda”. “Nakon nekoliko upečatljivih saradnji, klijenti su počeli sami da nam prilaze i daju “odrešene ruke” u kreativnom smislu”.
Država i preduzetnici
Rečenica “država je naklonjena preduzetnicima“ im iz ove perspektive zvuči kao nedostižan ideal. Ekipa kaže da im se sama papirologija za preduzetnike čini kao manje gorak zalogaj od, na primer, mesečnih fiskalnih i ostalih finansijskih obaveza i njihove totalne nefleksibilnosti.
“Osim što su visoki, nameti za preduzetnike su i striktni i svako nepoštovanje može lako da ugrozi poslovanje, trud koji ulažete, dalja ulaganja i odnose sa klijentima. Međutim, za veliki broj većih privrednih subjekata važe potpuno drugačija pravila, pa smo i sami u prošlosti bili žrtve „uglednih“ poslodavaca koji zanemaruju uplaćivanje poreza i doprinosa za svoje zaposlene”, kažu sveži preduzetnici.
“Međutim, preduzetništvo je više jedan sklop karaktera nego fiskalna kategorija i pruža vam priliku da svakodnevno učite i prevazilazite prepreke, pratite puls tržišta i uočavate nove prilike za zaradu kroz nove i brzo ostvarive originalne ideje.”
Kanal na YouTube i sajt na engleskomJedan od poslovnih zadataka koji ovi ljubitelji hrane sebi postavljaju jeste da isprate rastuću popularnost video formata i YouTube-a. “Ukus Beograda je ove godine dobio i svoj kanal na ovoj platformi, u okviru kog ćemo imati priliku da zainteresujemo staru i novu publiku novim sadržajima u novoj formi i još jednom testiramo svoje mogućnosti”, kažu sa sajta. “Kako često dajemo i preporuke strancima koji dolaze u Beograd, planiramo i da konačno lansiramo već gotovo spremnu verziju sajta na engleskom jeziku.”
Pre nego što su i pomislili da pokrenu sajt, morali su da urade istraživanje sajtova u Srbiji koji su se bavili srodnom tematikom, kako bi bili sigurni da veb sajt u sličnoj formi već ne postoji. Nakon toga je sledilo “stvaranje koncepta”, od imena i logoa, pa sve do kategorija i podkategorija na samom sajtu, do kojeg su došli uz pomoć tima za tehničku podršku i dve dizajnerke.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.