Probijanje rokova Aktor košta dva miliona evra 1

Grčka firma Aktor koja nije ispoštovala svoje ugovorne obaveze na izgradnji Koridora 10 najverovatnije će biti kažnjena plaćanjem penala u iznosu od oko dva miliona evra, saznaje Danas.

Nadležni u Srbiji su veoma nezadovoljni zbog kašnjenja radova te grčke firme, ne žele da joj daju dodatne rokove za završetak posla ali još uvek nije obelodanjeno na koji način će Aktor biti sankcionisan zbog toga što posao nije završen. U Koridorima Srbije tvrde da će sankcija sigurno biti ali da li će Grci biti kažnjeni „samo“ sa plaćanjem penala zbog kašnjenja ili će sa njima biti raskinut ugovor o izgradnji predviđenih deonica na tom važnom saobraćajnom koridoru, još uvek nije poznato. Čak i u slučaju da izbegnu raskid ugovora kašnjenje u izgradnji deonice oko Dimitrovgrada Aktor će koštati „papreno“ jer će državi Srbiji kao investitoru na izgradnji Koridora 10 morati da isplati oko 210 miliona dinara (odnosno 10 odsto sume vrednosti ugovora koji su Koridori Srbije potpisali sa tom grčkom firmom.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije, kaže za Danas da prvo treba utvrditi ko je zaista kriv što je do kašnjenja radova na obilaznici oko Dimitrovgrada uopšte loše.

– U principu za kašnjenje u radovima krivica pada ili na investitora u konkretnom slučaju na državu ili na izvođača radova. Investitor je kriv ako na vreme nije obezbedio završetak projektne dokumentacije i eksproprijaciju zemljišta. U tom slučaju država Srbija bi Grcima trebalo da plati odštetu kroz penale. Ako je pak sve to na vreme obezbeđeno, odgovornost leži samo na grčkom izvođaču radova kojeg bi u tom slučaju trebalo sankcionisati – objašnjava naš sagovornik. Prema njegovim rečima, uobičajeni iznos penala je do 10 odsto sume od ukupne vrednosti potpisanog ugovora.

– Prema tome Aktor bi trebalo da bude kažnjen u tom iznosu, odnosno da plati penale i tako nadoknadi štetu zbog toga što radovi nisu izvedeni na vreme. Ako konačni rezultati istrage pokažu da je Aktor kriv za kašnjenje država, nikako ne bi trebalo ponovo da ulazi u avanturu sa tim preduzećem. Drugim rečima, Koridori 10 bi trebalo nakon izricanja sankcije momentalno raskinu ugovor o izgradnji sa Aktorom i povere ga nekoj drugoj firmi – navodi Rodić.
Mahmud Bušatlija, ekspert za strana ulaganja, kaže za Danas da se u konkretnom slučaju ne radi o tome šta sada može da se uradi već šta je dosad trebalo da bude urađeno. – Pod brojem jedan trebalo je u sačinjenom ugovoru o izgradnji te deonice eksplicitno naglasiti kolike penale Aktor plaća u slučaju kašnjenja ili neizvršavanja svojih obaveza. Onda bi lako bilo naplatiti penale. S obzirom da to nije precizirano ako država odredi novčani iznos koji Aktor mora da plati kao naknadu za kašnjenje ta grčka firma može da ne prihvati tu odluku, čime bi ceo slučaj dobio epilog na sudu gde sve treba dokazivati – navodi Bušatlija. Naš sagovornik dodaje da je pored toga bilo potrebno na dnevnoj bazi obezbediti i stručno nadgledanje radova. – Ako imate svakodnevno nadgledanje radova, vi veoma lako možete da uočite da će do probijanja rokova doći te možete izvođača radova da upozorite i predupredite kašnjenje. Ako i pored upozorenja rok bude probijen, oni koji obavljaju stručni nadzor napišu upozorenje izvođaču i daju mu rok da ispravi greške ili se preduzimaju sankcije. U takvim slučajevima je veoma lako raskinuti ugovore sa nesavesnim izvođačima. Nažalost u poslednjih petnaestak godina ta praksa za kojom potreba postoji je ukinuta, nestručni ljudi predvode naš građevinski sektor i epilog svega toga su ovakvi krupni propusti kao što je slučaj sa izgradnjom obilaznice oko Dimitrovgrada – ističe Bušatlija.

Podsećanja radi, Aktor je bio u obavezi da ugovorene radove završi do 21. marta, ali nije uspeo u tome. Grci su tražili dodatni rok do kraja godine za završetak posla međutim nadležni na to nisu priznali i odlučili su se da ih sankcionišu.

Treći izvođač radova

Ugovor sa Aktorom Koridori Srbije su potpisan 12. maja prošle godine. Reč je o trećem izvođaču radova na deonici koja ima nešto više od sedam kilometara. Prvo je na ovoj trasi bila angažovana austrijska Alpina, koja je bankrotirala, a zamenila ga je bugarska firma Trejs, kojoj je ugovor otkazan zbog nepoštovanja rokova.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari