Telekomunikacione operatere očekuje razvoj 5G mreže u Srbiji što će iziskivati velike investicije.
Nedavno su najveće telekomunikacione kompanije u Evropi pozvale Evropsku komisiju da natera velike tehnološke internet kompanije da investiraju u telekomunikacionu infrastrukturu s obzirom da od interneta ostvaruju mnogo veće prihode od telekoma. Da li bi u Srbiji možda država trebalo da subvencioniše infrastrukturu, postavio je pitanje Miloš Đurković, partner Amrop Srbija na panelu „Osnaživanje digitalne ekonomije“ na Kopaonik biznis forumu.
Učesnici panela, šefovi telekomunikacionih operatera ocenili su da nije potrebna subvencija države u izgradnji infrastrukture, ali i da telekomi tek treba da pronađu model kako da monetizuju 5G mrežu.
Vladimir Lučić, direktor Telekoma Srbija podsetio je da država finansira uvođenje optike u ruralna područja, ali da je telekomima važnije to što imaju stabilne uslove poslovanja i rast standarda građana zbog čega rastu i njihovi prihodi.
„Najveći telekomi došli su u poziciju da mole kompanije kao što je Amazon da im subvencionišu infrastrutkuru. Iako su to kompanije i sa 300 miliona korisnika nisu znali toliko o svojim korisnicima kao što znaju internet kompanije. Telekomima je potebna nova strategija“, poručio je Lučić.
Dejan Turk, direktor A1 ocenio je da 5G nije revolucija nego evolucija.
„Potražnja za podacima brzo raste. Malo kasnimo u Srbiji sa 5g pošto naše kompanije u okruženju već imaju 5G servise. Nadam se da će biti održana aukcija do kraja godine. Operateri su spremni, mada su sada teškoće oko dobijanja opreme i zato nam je bitno da znamo kada će biti dodela licencikako bi mogli da se pripremimo“, rekao je Turk uz napomenu da ako cena za licencu bude prihvatljiva operateri će moći više da ulože u 5G usluge i infrastrutkuru.
On je primetio da ljudi već kupuju 5G servise iako imaju 4G telefone ukazujući da je potrebna i edukacija građana.
Što se tiče odnosa telekomunikacionih operatera koji obezbeđuju internet i internet kompanija koje zarađuju od njega, Turk je podsetio da se sadašnji model zasniva na tome da telekomi plaćaju kompanijama koje prave sadržaj da koriste njihovu infrastrukturu.
„Možda bi oni trebalo da plaćaju telekomima“, zapitao se Turk.
Majk Majkl, direktor Yetell-a, dondavno Telenora, pak smatra da Srbija ne kasni mnogo sa 5G mrežom i da operateri tek treba da nađu način da monetizuju tako velike investicije.
„Sa lansiranjem 5G ove godine čeka nas sledeći investicioni ciklus. Potrošači stalno povećavaju potrošnju podataka i kompanije moraju to da prate. Najveće pitanje je kako napraviti profit na 5G. Monetizacija 5G je globalno pitanje. Prihvatanje 5G mreže biće mnogo brže nego kod 4G. Imaćemo 100 puta brži intenret uz 1.000 puta veći kapacitet“, poručio je Majkl dodajući da je investicioni plan njegove kompanije 100 miliona evra u naredne tri godine. Problem je kako naplatiti tolika ulaganja, jer se korisnicima može malo više naplatiti brži internet.
Rosanda Skorić Milatović, generalna direktorka SAS Adriatic ukazala je na pojavu u SAD da se telekomi udružuju sa internet kompanijama da obezbede neke servise.
„AT&T se udružuje sa Majkrosoftom, IBM sa Telefonikom. Telekomi su u opadajućoj fazi i moraju svoj put da nađu kroz sadržaj, ali i upravljanje reklamama, gde je globalni budžet 700 milijardi evra“, rekla je ona.
Zoran Vasiljev, direktor grupe Centili primetio je da nema udruživanja telekomunikacionih operatera.
„Recimo nema mi logike da naša tri operatera kupuju od Dizni plusa tri licence za emitovanje u Srbiji. To je izazov je za industriju, jer bez te saradnje pobeđuju Netfliks, HBO plus itd.“, primetio je Vasiljev.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.