Izgradnja fabrika najznačajnijih Fijatovih kooperanata, u kojima će se proizvoditi tzv. veliki delovi i pozicije, privodi se kraju. U slobodnoj carinskoj zoni Grošnica, pogone grade multinacionalne kompanije Džonson kontrol, Sidžit, Promo manjeto kompani i HTL, dok će se u fabričkom krugu kompanije Fijat automobili Srbija smestiti najznačajniji Fijatov dobavljač – kompanija Manjeti Mareli, zatim pogon kompanije Džonson kontrol, kao i zajednička firma Manjeti Marelija i Džonsona.


Najveći deo građevinskih radova već je završen i uskoro će sve biti spremno za instaliranje savremene opreme koja već pristiže. Procenjuje se da će već krajem februara, ili početkom marta, početi probna proizvodnja delova i pozicija za ugradnju u novi Fijatov automobil iz takozvane nulte serije. Inače, početku instaliranju opreme prethodiće čišćenje novosagrađenih pogona. Kako Danas saznaje, već je izabrana firma kojoj će taj posao biti poveren a radnici će biti angažovani posredstvom Nacionalne službe za zapošljavanje. Istovremeno, Fijatovi dobavljači izabrali su menadžerske timove koje čine mahom mašinski i elektro inženjeri, od kojih su neki već na obuci u Italiji, dok se drugi spremaju za taj poduhvat. U Nacionalnoj službi za zapošljavanje saznajemo i to da će proizvodni radnici biti izabrani na Sajmu zapošljavanja u Kragujevcu koji će NSZ organizovati početkom februara. „Na evidenciji kragujevačke filijale NSZ ima dovoljno visokostručnih, ali i kadrova za rad u proizvodnji i sve potrebe FAS-a mogu da budu zadovoljene. Kadrova ima dovoljno i za još dve, ili tri, kooperantske fabrike koje će, kako se najavljuje, u dogledno vreme biti izgrađene u Kragujevcu“, tvrde u toj filijali NSZ.

I predstavnik Vlade Srbije u Upravnom odboru kompanije Fijat automobili Srbija, Aleksandar Ljubić, potvrdio je za Danas da se svi radovi odvijaju po planu.

– Nova fabrika u Kragujevcu je, manje-više, izgrađena, i u njoj se proizvode prototipovi novog modela automobila koji se sklapaju od delova izrađenih u Fijatovim laboratorijama, i koji se intenzivno testiraju na domaćim putevima. Uskoro bi trebalo da startuje proizvodnja nulte serije automobila, u koje će se ugrađivati delovi i pozicije proizvedeni u fabrikama kooperantskih firmi, lociranih ne samo u Kragujevcu, nego i u drugim gradovima Srbije. Određen broj automobila koji će sići sa montažnih traka fabrike u Kragujevcu biće (6. marta) izložen na Sajmu u Ženevi, gde će novi Fijatov model, čiji je radni naziv „L zero“, imati svetsku premijeru – podseća Ljubić.

Prema našim saznanjima svečano otvaranje fabrike u Kragujevcu trebalo bi da se dogodi mesec dana nakon sajma u Ženevi, što bi moglo da znači da će trenutno najsavremenija Fijatova fabrika, i jedna od najmodernijih u Evropi, javnosti biti predstavljena polovinom aprila, kada će početi i serijska proizvodnja novog modela. Do tada će, kako se očekuje, startovati i serijska proizvodnja u fabrikama Fijatovih kooperanata. Uporedo sa završetkom izgradnje nove fabrike automobila i pratećih objekata (novi energetski blok, fabrika za prečišćavanje otpadnih voda, Centar za kontrolu kvaliteta vozila …) gradi se i neophodna infrastruktura, koja treba da obezbedi nesmetanu proizvodnju i isporuku automobila iz FAS-a. Planirano je da izgradnja pet saobraćajnica i tri mosta (na Lepenici, Ždraljuci i Groničkoj reci), bude okončana do kraja marta. Pojedine saobraćajnice povezivaće FAS sa dobavljačima, dok su druge neophodne za transport delova i gotovih automobila.

Krajem prošle godine nastavljena je izgradnja auto puta od Kragujevca prema Koridoru 10, kroz teritoriju opštine Batočina. Do sada je, na području Kragujevca, izgrađeno oko jedanaest kilometara tog puta, dok će do početka aprila biti završeno još tri kilometra. Nadležni obećavaju da će preostalih 15 kilometara auto puta od Kragujevca do Koridora 10, što je, inače, ugovorna obaveza države prema Fijatu, biti završeno do kraja godine. Obeshrabruje, međutim, činjenica da se auto put prema Koridoru 10 ne gradi prema predviđenoj dinamici, dok je gradnja Južne obilaznice oko Kragujevca, koja treba da predstavlja glavnu transportnu vezu Fijatove fabrike sa Koridorom 10 odložena za 2014. godinu. Kragujevčani se ne mire tako lako sa prolongiranjem rokova ukazujući na to da gradnja mostova u Beogradu ne kasni. Naprotiv, završavaju se u predviđenim rokovima, i niko ne pita za cenu. Sa izgradnjom saobraćajnica neophodnih za normalno funkcionisanje Fijatove fabrike, koja bi Srbiji trebalo da obezbedi devizni priliv od oko 1,5 milijardi evra godišnje, uveliko se kasni, ili se, pak, radovi odlažu za naredne godine, što bi moglo da ukaže šta su, zapravo, prioriteti aktuelne vlasti. Ali, to je druga tema, ili možda nije.

Fijatovi motori za Suzuki

Višegodišnja uspešna saradnja Fijata i japanske kompanije Suzuki motor podignuta je na viši nivo potpisivanjem ugovora kojim je predviđena isporuka do 100.000 Fijatovih dizel motora godišnje Suzukijevoj fabrici u Indiji, odnosno kompaniji Maruti Suzuki India Limited. Proizvodnja Fijatovog dizel motora, koji će se firmi Maruti Suzuki isporučivati do kraja 2014, počeće krajem januara. Svi isporučeni motori, saopštavaju iz Fijata, ugrađivaće se u Suzukijeva vozila namenjena kupcima u Indiji.

Pusto Korman polje

Korman polje, nadomak Kragujevca, na kojem je, prošle godine u ovo vreme, trebalo da počne izgradnja fabrika Fijatovih kooperanata i dalje zakorovljeno i pusto. Meštana Kormana i Maršića, koji nisu bili spremni da dozvole početak izgradnje fabrika dok im država ne plati odštetu od 4.000 po aru, danas nigde nema. A umesto na Korman polju pogoni Fijatovih kooperanata već uveliko „niču“ u prigradskom naselju Grošnica, udaljenom nekoliko stotina metara od fabričkog kruga FAS-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari