Nelojalna konkurencija, odlazak kvalifikovane radne snage i nerealni troškovi proizvodnje su problemi koji opterećuju poslovanje proizvođača obuće u Novom Pazaru.
To je i bio razlog da Gradsko odeljenje za privredu organizuje sastanak sa predstavnicima Privredne komore Srbije, odeljenje u Kraljevu i proizvođačima obuće.
Na sastanku je definisano desetak problema za koje treba da se nađu rešenja kako bi ova grana privrede ublažila ili prevazišla probleme, ali i kako bi izbegla rizik od vraćanja u nelegalne poslovne tokove i izmeštanja proizvodnje iz savremeno opremljenih hala u improvizovane podrume i garaže. Konkretna pomoć ovdašnjim proizvođačima obuće biće organizovanje nastupa u inostranstvu. Za rešavanje ostalih problema pomoć će se tražiti od državnih institucija.
Proizvodnja obuće u ovom gradu ima dugu tradiciju. Više od pola veka ovde se proizvodi kvalitetna obuća. Početkom devedesetih godina poklopili su se propadanje nekadašnjeg giganta Fabrike obuće „Ras“ i procvat ove delatnosti u privatnom sektoru. Tih godina u Novom Pazaru bilo je 240 velikih i malih proizvođača obuće, a okosnica su bili stručni kadrovi iz bivše novopazarske Fabrike obuće. Kada je počela ekspanzija sirovina je stizala iz Italije, Turske, Malezije i Argentine i godišnje je stizalo 800.000 kvadratnih metara, a onda su se novopazarski proizvođači su se okrenuli domaćoj kvalitetnijoj sirovini iz Rume i Zrenjanina. Početak dvehiljaditih godina doneo je i prve robne marke obuće sa ovog područja i sajamske nagrade, ali tada počinje da se beleži pad u proizvodnji, da se smanjuje broj proizvođača i zaposlenih. Sredinom devedesetih u 240 fabrika i radionica 5.000 zaposlenih proizvodilo je godišnje 3.100.000 pari obuće čija je vrednost bila iznad 2,6 miliona tadašnjih maraka.
Danas u ovom gradu ima 30 proizvođača obuće sa oko 200 zaposlenih koji na godišnjem nivou tržištu isporuče 50.000 pari obuće. Računicom se dolazi do podatka da je proizvodnja, u odnosu na vreme ekspanzije, manja za devet puta, a proizvodni kapacitete se koriste sa samo 1,6 odsto. „Obućari“ imaju i svoj klaster radi lakšeg zajedničkog nastupa na domaćem i inostranom tržištu. Većina izvoza ide na tržišta zemalja u regionu (Crna Gora i BiH), ali se novopazarska obuća nalazi i na tržištima u Rusiji, Holandiji, Švajcarskoj i Kanadi. Konkurencija obući proizvedenoj ovde je ona koja stiže iz Kine, ali i sa tržišta Kosova.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.