Veliku medijsku prašinu podigla je informacija da bi kineski proizvođač automobila Grejt vol motors trebalo, navodno, da kupi Grupaciju Fijat-Krajsler automobili motors, ili pojedine njene brendove, što je u delu domaće javnosti predstavljeno kao, maltene, gotova stvar.
Pojedini domaći mediji, posebno oni bliski aktuelnoj vlasti, otišli su korak dalje pa su proizvodnju jednog od najznačajnijih Krajslerovih brendova – „džip“, koji slovi za svojevrsnu ikonu američke automobilske industrije, već preselili u Kragujevac, odnosno u fabriku Fijat-Krajsler automobili Srbija. Naime, sudeći prema informaciji Rojtersa Kinezi su zainteresovani za celokupnu Grupaciju Fijat-Krajsler automobili, ili, pak, za pojedine delove, dok magazin Automative njuz izveštava, pozivajući se na izvore iz kineske kompanije, da je GWA i najviše zainteresovan za kupovinu brenda „džip“, pošto ta kompanija želi da postane vodeći svetski proizvođač luksuznih terenaca (SUV), ili luksuznih kombinacija gradskih i terenskih vozila, pa bi joj preuzimanje tog brenda omogućilo brže ispunjenje tog cilja. Na osnovu te informacije, u delu domaće javnosti, iskonstruisana je bombastična priča o početku proizvodnje džipa u kragujevačkoj fabrici automobila.
Priču o izmeštanju proizvodnje džipa u Kragujevac dodatno je „podgrejala“ činjenica da su kapaciteti u Fijatovoj fabrici tek delimično uposleni, a Grupacija FCA ne najavljuje skorašnji početak proizvodnje još nekog modela automobila. Ali, za one dobro upućene u prilike u svetskoj automobilskoj industriji, ovo su najobičnije besmislice. Da u ovom, navodno izvesnom, scenariju mnogo toga ne štima, može se zaključiti i po tome što se top menadžment Grupacije Fijat-Krajsler automobili, predvođen izvršnim direktorom Serđom Markioneom, još nije izjasnio o eventualnoj prodaji kompanije, ili pojedinih njenih delova i brendova Kinezima. To ćutanje bi mogla da se okarakteriše i kao ignorisanje navodnih, ili stvarnih, namera kineske kompanije da se upusti u ovaj poduhvat. Umesto toga, mogli su se čuti jedino pojedini analitičari, koji tvrde da je nakon neuspešnih pokušaja da Grupaciju FCA proda Folksvagenu, ili DŽeneral motorsu, Markione odlučio da kompaniju ponudi Kinezima.
U ovom trenutku, međutim, jedino se sa sigurnošću može reći da Markione, već godinama unazad, nastoji da od Fijata, kupovinom ili spajanjem sa drugim velikim proizvođačima, načini jednu od najvećih svetskih automobilskih kompanija, u čemu je preuzimanjem Krajslera delimično i uspeo. Činjenica je, takođe, da je bilo i pokušaja da se FCA grupacija spoji sa Folksvagenom, DŽeneral motorsom, kao i nekim drugim svetskim kompanijama, ali da ti pokušaji nisu urodili plodom. S druge strane, Folksvagen je bio zainteresovan za pojedine Fijatove brendove, za „alfu“ pre svega, za čije su preuzimanje Nemci bili spremni da ponude više milijardi dolara, ali menadžment Fijat-Krajslera nije prihvatio tu ponudu. Odbijena je i ponuda Arapa, takođe „teška“ više milijardi dolara, za preuzimanje Fijatovog brenda „ferari“. Sve to, naravno, ne znači da su Italijani „gadljivi“ na strani kapital, koji bi omogućio brži razvoj Fijata. Naprotiv. Ilustracije radi, svojevremeno je u Fijat veliki novac uložio libijski predsednik Muamer el Gadafi, koji je na osnovu tog uloga postao član Upravnog odbora italijanske kompanije, dok je jedan od njegovih sinova pokušavao da postane prvotimac Juventusa.
A kako, zapravo, stvari stoje to su nedavno objasnili predstavnici kompanije GWM, koji su najpre potvrdili da su „istraživali poslovne mogućnosti u vezi sa Fijat-Krajslerom“, a potom su saopštili da nije uspostavljen kontakt sa izvršnim direktorom Fijat-Krajslera, niti je potpisan ikakav dokument sa tom italijansko-američkom grupacijom… Ništa, dakle, od najavljene proizvodnje džipa u Kragujevcu, što znači da će kragujevački radnici, po svemu sudeći, morati da sačekaju da im menadžment Fijat-Krajslera dodeli proizvodnju nekog skromnijeg modela.
Čekajući finansijsku injekciju
Sve ukazuje na to da je Grupaciji Fijat-Krajsler potrebna dodatna finansijska injekcija za razvijanje programa proizvodnje samoupravljajućih i automobila na električni pogon. To, međutim, tvrde upućeni, nikako ne znači da je menadžment ove grupacije spreman na „rasprodaju“ vodećih brendova, ili cele kompanije. Utoliko pre što FCA grupacija, inače sedmi po veličini proizvođač automobila u svetu, beleži dobre poslovne rezultate u svim svojim fabrikama, kako u Evropi, tako i u Severnoj i Južnoj Americi. Razlog više da se ne ulazi u poslovne avanture sa nedovoljno poznatim i pouzdanim kineskim kompanijama, poput Grejt vol motorsa koja je, uzgred, svojevremeno bila zainteresovana i za kupovinu kragujevačke Zastave.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.