Prošlonedeljno potpisivanje ugovora između novoformirane kompanije Fijat automobili Srbija i firme Zastava auto o ovogodišnjoj proizvodnji najmanje 15.000 punta u Kraguujevcu, kojim je, čini se, i definitivno potvrđeno da Fijat, uprkos globalnoj ekonomskoj i krizi svetske auto industruije, ne odustaje od poslovnog aranžmana u Srbiji, i dalje je tema dana kako u Šumadiji, tako i u najširoj domaćoj javnosti.

O detaljima tog ugovora, ministar ekonomije Mlađan Dinkić danas će, u Beogradu, informisati rukovodstvo Kragujevca, poslovdstvo Grupe Zastava vozila i sindikalce Zastavine Fabrike automobila, čime će, kako se očekuje, biti otklonjene i eventeualne nepoznanice u vezi sa ovogodišnjim Fijatovim poslovnim planovima u Zastavi, a što, inače i uzgred, gotovo izvesno, neće zaustaviti interesne grupe u toj fabrici (pre svega deo poslovodstva Zastave vozila i čelnici Sindikata Fabrike automobila) da i dalje prave snažnu opstrukciju poslu sa Fijatom, ali to je većpriča „o našim naravima“.

Ono što je uoči današnjeg skupa u Ministarstvu ekonomije manje više poznato jeste da će, podsetimo, produkcija „punta“ na automatizovanim i robotizovanim karoserijskim linijama i osavremenjenoj montažnoj traci u Zastavi auto (novoformiranoj firmi koja privređuje u pogonima Fabrike automobila) startovati krajem narednog meseca, dok bi u julu trebalo da počne proizvodnja dizel varijanta tog modela. Ugovorom je predviđena ovogodišnja proizvodnja od najmanje 15..000 „punta“ u Kragujevcu, mada je, prilikom njegovog potpisivanja u Torinu, ostavljana mogućnost i dvostruko veće proizvodnje vozila tog modela u 2009. Ta dvostruko veća proizvodnja moći će, međutim, da bude realizovana ukoliko Rusija ove godine odobri Srbiji bescarinski izvoz do 10.000 automobila. Kako mogućnost bescarinske prodaje automobila iz Srbije u Rusiji još uvek nije izgledna, pošto i Rusi sve više zagovaraju zaštitu sopstvenih proizvođača putničkih vozila, to među akterima poslovnog aranžmana sa Fijatom, kao eventualna (i ne baš adekvatna) zamena za rusko, pominje tržište Belorusije.

Kako bilo, „punto“ će se ove godine, pored domaćeg, prodavati na tržištima okolnih država, odnosno zemljama potpisinicama CEFTA sporazuma, severnoj Africi ( Tunis, Alžir, Maroko i Egipat) i eventualno Rusiji i Belorusiji. Potpisnike ugovora o ovogodišnjoj proizvodnji „punta“ u Kragujevcu ohrabruje najava Vlade Srbije da će država finansiratri kamate prodaje „punta“ na kredit, odnosno lizing na domaćem tržištu. I u Zastavi i u Fijatu su svesni da će najveći konkurent „puntu“ kako na srpskom, tako i na okolnim tržištima biti najnoviji model Dačije i Renoa „sander“. Prednost tog modela je u ceni, to jest jeftinoj proizvodnji na staroj Dačijinoj tehnologiji, koju „punto“, barem u Srbiji, može da eliminiše iz pomoćnajavljene državne kreditne podrške domaćim kupcima.

Krajem minule sedmice iz Torina je stigla i informacija da će proizvodnja prvog novog Fijatovog modela („A“ klase) u kompaniji Fijat automobili Srbija početi tokom naredne godine. Ministar Mlađan Dinkićje start produkcije tog modela najavio za kraj 2010, dok predstavnici Zastave na sastanku u Torinu smatraju da bi proizvodnja prvog novog Fijatovog modela u Kragujevcu mogla da startuje nešto ranije, to jest sredinom naredne godine. Bolji poznavaoci automobilske industrije osnovano, međutim, veruju da će proizvodnja tog modela u Fijatovoj kompaniji u Zastavi startovati „između“ ta dva roka, odnosno u drugoj polovini 2010, do kada u kompaniji Fijat automobili u Srbiji i Kragujevcu i okolini budu stvoreni uslovi za početak te proizvodnje. Fijat, naime, do starta proizvodnje tog modela planira da temeljno rekonstruiše i modernizuje pogone bivše Z automobila Fabrike automobila, i da u njima instalira savremenu proizvodnu opremu, zatim da izgradi novu elektranu i energanu, da izmeni kompletnu tehničko-tehnološku, logističku, komunalnu i ostalu infrastrukturu. Država i grad, s druge strane imaju obavezu da okončaju gradnju autoputa do Koriodora 10, da izgrade severnu i južnu zaobilaznicu oko grada i industrijsku zonu u Korman polju u kojoj će biti locirani pogoni glavnih Fijatovih dobavljača.

Garancije do kraja godine

Fijat i Vlada Srbije će finansijske garancije za početak rada kompanije Fijat automobili Srbiji i start proizvodnje novog modela automobila (Italijani 200 miliona evra, a Vlada 50 miliona evra),umesto do 31. marta, kako je najavljivano, najverovatnije uplatiti do kraja godine, i to u više rata. Akteri poslovnog aranžmana sa Fijatom kažu da nema potrebe da Fijat i Vlada tih 200 plus 50 miliona evra uplaćuju sada, to jest čak godinu i po dana pre početka proizvodnje novog modela u Fijatovoj kompaniji u Kragujevcu .

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari