Nakon tradicionalnog tronedeljnog kolektivnog godišnjeg odmora („feragosta“), u kompaniji Fijat Krajsler automobili danas će, kao i u svim ostalim Fijatovim fabrikama širom sveta, biti nastavljena proizvodnja.
Danas će proizvodnja ponovo biti pokrenuta i u pogonima glavnih kooperanata FCA Srbija (Manjeti mareli, DŽonson kontrol, Sidžit, PMC i HTL), lociranim u industrijskoj zoni u kragujevačkom naselju Grošnica.
Rad kreće u dve smene, nakon što je Fijat zbog smanjene potražnje za modelom „500L“ otpustio više stotina radnika. Otuda će, umesto doskorašnjih oko 650, sa proizvodnih linija i montažnih traka ubuduće silaziti oko 400 automobila dnevno.
Očekuje se da će ove godine u kragujevačkoj fabrici biti proizvedeno nekih 70-ak hiljada „fijata 500L“, čime će biti iskorišćena tek jedna četvrtina projektovanih kapaciteta kompanije FCA Srbija. Odluka o ukidanju jedne od tri proizvodne smene i otpuštanju radnika doneta je zbog pada plasmana, pre svega na američkom tržištu.
Suvlasnici kragujevačke fabrike, Fijat Krajsler grupacija i Vlada Srbije, još uvek, mesec i po dana po okončanju izjašnjavanja radnika o dobrovoljnom odlasku, nisu zvanično saopštili koliko je kragujevačkih automobildžija, tokom prošlog meseca, uz otpremnine koje su se, u zavisnosti od godina staža, kretale od 4.800 do 12.000 evra, napustilo svoja radna mesta.
Na osnovu informacije da je u FCA Srbija ostalo onoliko zaposlenih koliko je bilo predviđeno ugovorom sa Vladom Srbije o formiranju zajedničke kompanije (2.433), a da je to prošlog meseca u toj firmi bilo angažovano oko 3.200 trudbenika, naš list procenjuje da je iz fabrike automobila otišlo između 700 i 750 radnika. Iz kooperantskih firmi je, opet prema nezvaničnim podacima, otišlo 300 do 400 radnika. Ukupno, nešto više od 1.000 ljudi.
Premijer Aleksandar Vučić je nedavno rukovodstvu Sindikata FCA Srbija obećao da će u Kragujevac uskoro da dođe jedna inostrana kompanija za proizvodnju auto-delova koja treba da zaposli oko 1.500 radnika, odnosno onoliko koliko ih je, prema prvim najavama, trebalo da ostane bez posla u fabrici automobila i njenim kooperantskim firmama. Sindikalci su premijeru rekli da bi „voleli da bude nemačka (kompanija)“, a šta je on na to rekao njima, ne zna se.
Bolji poznavaoci domaće političke i privredne scene, međutim, gotovo da su ubeđeni da u Kragujevac, barem u dogledno vreme, neće da stigne nijedan ozbiljniji proizvođač auto-delova, a da su Vučićeva obećanja s tim u vezi tek zamajavanje lokalnih sindikalaca i šumadijske javnosti, suočene sa sve izvesnijom mogućnošću da Kragujevac, kao u vreme od početka 90-ih pa do dolaska Fijata u julu 2012, ponovo postane svojevrsna dolina gladi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.