Nakon prošlonedeljnog otvaranja prve novosagrađene fabrike u kragujevačkom industrijsko – tehnološkom kompleksu „Majnd park“, jasno je da SIMENS ima ozbiljne planove u Kragujevcu, te da će, uz već postojeću izradu vagona i delova za njih, dogodine u Šumadiji da počne i proizvodnju tramvaja za svetsko tržište.
Znano je i da Fijat ostaje u Srbiji i Kragujevcu, i da bi tokom 2020, najverovatnije, u kragujevačkoj fabrici trebalo da startuje proizvodnja novog modela automobila.
Nije nepoznato ni da je Zastavina fabrika oružja ušla u period stabilne prodaje pešadijskog naoružanja i lovačko -sportskog oružja širom sveta. Poznato je, nadalje, i da je jedna od najpoznatijih domaćih firmi za proizvodnju nameštaja, Forma ideale, letos u staroj kragujevačkoj industrijskoj zoni kupila renovirane hale nekadašnje Industrije „Filip Kljajić“, ukupne površine oko tri hektara, i da u njima planira proširenje proizvodnje…
Ali, ono što je i laicima, kad je ova problematika u pitanju, sve nejasnije vezano je za dilemu: mogu li te firme, posebno svetske megakompanije, kakve su SIMNES i Fijat Krajsler grupacija, na primer, na duže staze da posluju u šumadijskom bespuću, odnosno u Kragujevcu kojeg su, odlukama kako posleratnih (posle Drugog svetskog rata), tako aktuelne vlasti zaobišli i zaobilaze svi važni putni pravci. Šumadijska i prva srpska prestonica, uprkos činjenici da je najstariji i jedan od najznačajnijih industrijskih centara na Balkanu, ali i univerzitetski i grad sa kliničkim centrom kojem gravitira više od dva miliona ljudi ostao je i ostaje saobraćajno „slepo crevo“ Srbije. Zaobilaze ga ne samo koridori 10 i 11 koji se naveliko grade, već i onaj Moravski, koji treba da poveže prethodna dva, i čija izgradnja treba da startuje sledeće godine..
Ovoga, izgleda, počinje da biva svesno i aktuelno državno rukovodstvo, pa je predsednik Srbije Aleksandar Vučić onomad javno najavio da će auto-put od Kragujevca do Batočine, odnosno do koridora 10, definitivno ( nakon gotovo četiri decenije od kako je planiran i 15-ak godina od početka gradnje) da bude završen naredne godine. Vučić je, pritom, i predstavnicima SIMENSA javno obećao da će država da izgradi 6,5 kilometara pruge kako bi njihove fabrike za proizvodnju tramvaja i vagona bile povezane sa domaćom železnicom. Valja se, ipak, podsetiti da su i Vučić i ministarka Zorana Mihajlović u više navrata do sada javno obećavali završetak auto-puta od Kragujevca do koridora 10, čija je izgradnja, prema tim najavama, trebalo da bude okončana najkasnije u godini na izmaku.
Ovoga puta međutim, ima indicija da bi auto-put, u stvari put prvoga reda, sa četiri saobraćajne trake, od Kragujevca do koridora 10 dogodine ipak mogao da bude završen. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture upravo je našem listu dostavilo informaciju da je 29. oktobra potpisalo ugovor o projektovanju i izgradnji nezavršene deonice puta od Kragujevca do Batočine sa konzorcijumom koji čine Preduzeće za izgradnju puteva Kragujevac i saobraćajni institut CIP iz Beograda. Ministarstvo je sredinom prošlog meseca raspisalo i javne nabavke za „izbor vršioca tehničke kontrole projekta“, kao i za „izbor vršioca stručnog nadzora nad izvođenjem radova“ na nezavršenoj deonici puta, u dužini od oko pet kilometara, od ulaska u Batočinu do koridora 10. Sudeći, prema oficijelnoj informaciji iz nadležnog ministarstva, auto-put kojim će centar Šumadije, nakon višedecenijskog čekanja, napokon da bude povezan sa međunarodnim koridorom 10, trebalo bi naredne godine zaista da bude završen.
Pojedini mediji ovih dana su, pozivajući se na izjavu Aleksandra Vučića u „Majnd parku“ i još više na, kako navode, tvrdnje gradonačelnika Kragujevca Radomira Nikolića, obaveštavali javnost da se „ozbiljno razmatra i projekat izgradnje Šumadijskog koridora, kojim bi Kragujevac bio povezan sa Moravskim koridorom“.
U odgovoru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja infrastrukture koje je našem listu s tim u vezi dostavljeno, doslovce piše: „Što se tiče nastavka saobraćajnice (auto-puta od Kragujevca do koridora 10 – prim. Z. R.), preko Knića, do Kraljeva/Čačka, Ministarstvo će u budućem periodu razmotriti mogućnost obezbeđivanja sredstava za izradu tehničke dokumentacije“. Sa birokratskog jezika privedeno, za izgradnju tzv. Šumadijskog koridora, tim povodom još uvek nije urađeno ništa, niti se bilo šta „oz
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.