U Budimpešti sam sa ponosom predvodila delegaciju Srbije, zemlju koja ima najveći broj projekata u okviru inicijative „Pojas i put“ i saradnje zemalja centralne i Istočne Evrope sa Kinom u okviru projekta „16 + 1“, izjavila je premijerka Srbije Ana Brnabić na svečanosti povodom početka radova na modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta.
Ovaj projekat je važan jer je prvi prekogranični projekat u okviru incijative „16+1“, prvi tripartitni ugovor koji se sprovodi između Kine, Mađarske i Srbije, a treći najvažniji razlog je što je ovo prvi projekat između Kine i Evropske unije preko Srbije, rekla je Brnabić.
Kako je istakla, izgradnja brze pruge Beograd – Budimpešta važan je projekat i zbog toga što pokazuje kako se „pametno i strateški razvija zemlja“, jer se, pored putnih koridora, paralelno radi i železnički, koji je strateški bitan za razvoj zemlje.
Prema oceni Brnabić, železinčki koridor je važan koliko i putni 10 i 11, jer će pomoći Srbiji da se učvrsti kao središte ovog dela Evrope.
Brnabić je rekla ne očekuje da EU pravi bilo kakve probleme oko procesa modernizacije pruge Beograd – Budimpešta, jer je Srbija u projektu ispunila sve striktne odredbe Evropske komisije.
Ona je dodala da je o tome jutros razgovarala u Budimpešti sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom i da joj je i on preneo da ne očekuje nikakve probleme, jer je sve rađeno u skladu sa zakonom.
Ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je da u ugovoru za izgradnju pruge stoji da sve treba biti u skladu sa evropskim standardima i da je zbog toga na tenderu izabrana jedna engleska firma kao „notifikaciono telo“ da sve nadgleda.
Mihajlović nije mogla da kaže kada će pruga sa srpske strane biti završena, objašnjavajući da je o rokovima „nezahvalno“ govoriti, ali da bi to moglo biti „privedeno kraju“ za tri-četiri godine.
Ona je objasnila da danas počinje rad na modernizaciji i izgradnji drugog koloseka na 34,5 kilometra pruge od stanice Beograd centar do Stare Pazove, a da su u toku radovi na deonici Stara Pazova – Novi Sad.
Ona je precizirala da ugovor za deonicu od Novog Sada do granice sa Mađarskom još nije potpisan zato što Ministarstvo „nije bilo zadovoljno analizom cena“ i da bi to trebalo biti završeno u narednih mesec dana.
Mihajlović je dodala da je mađarska strana tek juče raspisala tender za radove na deonici od granice do Budimpešte i da će se najmanje šest meseci čekati na izbor projektanta i izvođača, a da bi radovi mogli da počnu krajem sledeće ili početkom 2019. godine.
Direktor Infrastrukture Železnica Srbije Miroljub Jevtić rekao je da će, prema ugovoru deonica od Beograda do Stare Pazove biti završena za tri godine i da će, od ukupne dužine 34,5 kilometra, na 15 kilometara biti sa četiri koloseka, od Batajnice do Stare Pazove.
Na dva koloseka putnički vozovi će moći da idu brzinom od 200 kilometara na sat, a na preostala dva teretni 120 kilometara na sat, naveo je on.
Novina je i što pruga više neće imati putne prelaze, jer će oni biti denivelisani, a imaće i zaštitne ograde kao na autoputevima, rekao je Jevtić.
Predsednik Kineske železničke kompanije Jang Džong Min rekao je da kineska strana garantuje da će poštovati sve zakonske propise Srbije i postupati u potpunoj saglasnosti sa procedurama izgradnje, kao i da će poštovati uslove iz ugovora i koristiti i domaća preduzeća i materijal.
Zamenik direktora Nacionalne komisije za razvoj i reforme Vang Sjao Tao ocenio je da su Srbija i Kina već postali prijatelji koji blisko sarađuju i „braća koja uvek stoje rame uz rame“ i da zato želi da projekat bude završen kvalitetno i prema planu.
Želimo da ova pruga bude put saradnje i razvoja i novi put kinesko-srpskog prijateljstva, poručio je on.
Dužina pruge od Beograda do Budimpešte je 350 kilometara, od čega je kroz Srbiju 184 kilometra, i projektovana brzina je 200 kilometara na sat, a modernizacija se finansira iz
kredita kineske Eksim banke.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.