S obzirom da su veleprodajne cene po kojima pumpadžije u Srbiji nabavljaju naftne derivate, a čiju je visinu Vlada Srbije ograničila, veće nego maksimalno dozvoljeni iznosi maloprodajnih cena oni u ovom trenutku posluju sa gubitkom a ukoliko bi nastavili na isti način da funkcionišu i u narednom periodu imaće zalihe goriva za još samo dva meseca, tvrdi za Danas Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica.
Navodi pumpadžija da trpe gubitak zbog razlike u ceni zabrinuli su vozače da će u slučaju da uredba bude produžena trgovci u maloprodaji jednostavno prestati da distribuiraju gorivo na svojim pumpama što bi dovelo do nestašica i verovatne pojave prodaje benzina “na crno”.
Rakić pak kaže da vlasnici pumpi neće to uraditi jer bi došli u problem sa tržišnom inspekcijom te da su prinuđeni da kupuju gorivo po veleprodajnim cenama koje su daleko veće od maksimalno ograničenih maloprodajnih. Naime, Vlada je propisala da evro dizel ne sme da košta više od 179 dinara po litru a u veleprodaji je 190 dinara. Prodaja evro premijuma BMB 95 je ograničena na 171 dinar po litru dok ga veletrgovci naftnim derivatima prodaju za 182 dinara.
– Iz ovih cifara se jasno može videti da poslujemo sa gubitkom. Međutim, bez obzira na to prinuđeni smo da i u ovom trenutku kupujemo gorivo. Ako bismo prekinuli sa tim tržišna inspekcija bi nas zatvorila i bili bismo optuženi da smo spekulanti. Stoga moramo da radimo na svoju štetu. Zalihe goriva koje pumpe poseduju su dovoljne za dva meseca i ako se ovakva veleprodajna cenovna politika nastavi posle isteka tog perioda više neće biti u mogućnosti da vrše svoju funkciju, odnosno da prodaju benzin – objašnjava naš sagovornik.
Prema njegovim rečima jedino rešenje da se izađe iz ove situacije a dok traje kriza na tržištu naftnih derivata nastala usled ratnih dejstava u Ukrajini je da država omogući vlasnicima benzinskih pumpi da zarađuju i tako održe svoj posao.
– Jedini način da mi zarađujemo je da profit dobijamo iz razlike nastale usled odnosa veleprodajne i maloprodajne cene.To znači da se u vanrednim uslovima kada se ograničava maksimalna maloprodajna cena goriva odredi i nivo marže koja će omogućiti normalno poslovanje ali i ograniči veleprodajna cena goriva kao bi vlasnici pumpi mogli da je nabave za potrebe svoje maloprodaje – objašnjava Rakić.
Ministarka rudarstva i energentike Srbije Zorana Mihajlović je govoreći na Kopaonik biznis forumu istakla da će se sigurno menjati Uredba o ograničenju visine cena naftnih derivata.
– Zadržaće se određena ograničenja, ali ćemo pokušati da napravimo bolji balans između veleprodajne i maloprodaje cene. Jer to je osnovni razlog zašto se na nekim manjim pumpama ne prodaju naftni derivati, ima ih dovoljno, ali je problem bio u ceni – rekla je ministarka Mihajlović.
Koordinator Mreže za poslovnu podršku Dragoljub Rajić kaže za Danas da je kada je reč o toj uredbi potrebno da se država odrekne dela prihoda od akciza za gorivo kako bi vlasnici benzinskih pumpi mogli nesmetano da rade.
– To su već uradile pojedine zemlje u okruženju i bilo bi racionalno da taj primer slede i nadležni u Srbiji. Na taj način bi se pomoglo vlasnicima benzinskih pumpi ali bi se omogučilo srpskim privrednicima da budu konkurentni u trci sa svojim kolegama iz zemalja gde je akciza za gorivo smanjena. Poljoprivrednici bi ako bi akciza bila smanjena mogli da proizvedu više hrane kako za izvoz tako i za potrebe domaćeg stanovništva. Sve to je i u interesu države tako da se ne bi moglo reči da bi smanjenje akciza predstavljalo gubitak za budžet koji se na neki drugi način ne bi mogao nadomestiti – zaključuje naš sagovornik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.