Sudeći prema dogovoru menadžmenta kompanije Fijat automobili Srbija sa poslovodstvom Grupe Zastava vozila i nadležnima u Ministarstvu ekonomije, proizvodnja „punta“ u Zastavi auto, startovaće krajem marta, eventualno početkom aprila. Uskoro se očekuje i potpisivanje novog ugovora o sklapanju „punta“ na karoserijskim linijama i montažnoj traci Zastave. Za sada je poznato da će u Zastavi tokom ove godine biti proizvedeno znatno više od prvobitno predviđenog kontingenta od 7.000 automobila. U Fijatu tvrde da intenzivno analiziraju tržišta, počev od onih u okolnim balkanskim zemljama, preko Rusije i Ukrajine, do Maroka i Egipta, te da će u zavisnosti od procene situacije, u Kragujevcu tokom 2009. biti proizvedeno između 30.000 i 50.000 „punta“,
Sagovornici Danasa u Fijatu smatraju da tržišta zemalja potpisnica CEFTA sporazuma nisu zanemarljiva kad je plasman „punta“ u pitanju, ali da bi „pun pogodak“ predstavljalo otvaranje tržišta Rusije i Ukrajine. Ukoliko bi Srbija postigla dogovor o bescarinskom izvozu u te dve zemlje, onda bi se ovogodišnja proizvodnja „punta“ u Kragujevcu merila desetinama hiljada vozila, tvrde u Fijatu.
Ovde valja napomenuti da je novi ugovor o ovogodišnjoj produkciji „punta“ u Zastavi poseban posao, nevezan za ugovor Fijata i Vlade Srbije o formiranju zajedničke automobilske kompanije u Zastavi, kojim je, podsetimo, predviđena proizvodnja od 200.000 plus 100.000 novih automobila („A“ i „B“ klase) godišnje. Proizvodnja „punta“ u Zastavi je na neki način „međukorak za upošljavanje većpostojećih kapaciteta u Zastavi auto do kraja ove, ili početka 2010“, kad bi u kompaniji Fijat automobili Srbija trebalo da startuje produkcija prvog Fijatovog modela „A“ klase.
Jedan od čelnika Kragujevca izjavio je posle sastanka sa predstavnicima Fijata da će ta kompanija 15. aprila preuzeti imovinu i prvih 1.000 radnika Fabrike automobila, te da će time kompanija Fijat automobili Srbija zaživeti i formalno-pravno. Citirani kragujevački funkcioner je, najverovatnije, mislio da će firma Fijat automobili Srbija, sredinom aprila, odnosno nakon preuzimanja imovine i prvih 1.000 radnika Fabrike automobila, i faktički postati nova automobilska kompanija u Srbiji. Kompanija Fijat automobili Srbija, naime, formalno-pravno postoji još od sredine oktobra prošle godine, kad je formirana i uredno upisana u registar privrednijih subjekata u Srbiji. Uslovi za rad te kompanije trebalo bi da se steknu do kraja marta, kada Fijat ima obavezu da uplati 200 miliona evra kao garanciju za preuzete obaveze, što je i uslov za preuzimanje imovine i radnika. U Fijatu kažu da, iako postoje skeptici, ne očekuju probleme u vezi sa tom finansijskom transakcijom, ali ističu da je mnogo ozbiljniji posao instaliranje nove proizvodne opreme i priprema za početak proizvodnje prvog novog modela automobila. Iako još nije pomeren rok da prvi novi model iz pogona u Kragujevcu izađe krajem ove godine, zbog ekonomske krize moguće je da će ta produkcija startovati i u prvim mesecima 2010, ističu u Fijatu. To je verovatno i realniji rok, jer je instaliranje proizvodne opreme, izgradnja neophodne tehničko-tehnološke, komunalne i ostale infrastrukture, ozbiljan posao za koji je osim novca, potrebno i dosta vremena.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.