Iako je Zoran Drobnjak, vršilac dužnosti direktora javnog preduzeća Putevi Srbije, izjavio da će tražiti dozvolu od predsednika Srbije Aleksandra Vučića da putarina poskupi naredne godine za 10 odsto, prema tvrdnjama viših instanci od toga ipak neće biti ništa.
Podatak da poskupljenja putarina neće biti je nešto što svakako raduje vozače ali je zanimljivo da je javnost o tome upoznata nakon kontradiktornih izjava nadležnih na tu temu. Prvo je Drobnjak izjavio da će o potrebi, kako je rekao planiranog povećanja putarina, razgovarati sa predsednikom Aleksandrom Vučićem dodavši da će do korekcije cena doći na svim auto-putevima u zemlji. Dan kasnije je na tu izjavu reagovala Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, koja je istakla da se o povećanju putarina od sledeće godine „ne razmišlja“. Takođe je dodala „da su visine putarina posao Ministarstva finansija i Vlade Srbije, a da direktor Puteva Srbije zna šta je njegov posao i da se nada da će ga raditi“.
Nakon reakcije ministarke Mihajlović stekao se utisak da je Drobnjak izjavu o povećanju putarina dao bez konsultacija sa nadležnima u Vladi. Sa druge strane, može se primetiti i činovnički pristup resornog Ministarstva saobraćaja kada je reč o ovom slučaju jer je ministarka Mihajlović striktno naglasila da je reč o poslu Ministarstva finansija i Vlade iz čega bi se moglo zaključiti da tu nema mesta i za struku. Ne dovodeći u pitanje podatak da povećanje putarina u datom trenutku nije neophodno, istovremeno se ne može negirati da poslovodstvo Puteva Srbije, bar formalno, ne spada u stručnu javnost koja bi o tome mogla da iznese svoje mišljenje pa čak i da predloži da do toga dođe.
Povodom svega toga, pozvali smo juče direktora Puteva Srbije Zorana Drobnjaka međutim on nije mogao da priča za Danas jer je bio van zemlje na putu ka aerodromu. Međutim, na naše pitanje da li će direktor Drobnjak razgovarati sa predsednikom Vučićem o poskupljenju putarina iz Puteva Srbije nam je odgovoreno da „o eventualnom poskupljenju putarina u narednoj godini odlučuje Vlada Srbije i Ministarstvo građevinarstva“.
Odgovor je stvorio novu konfuziju o tome ko je nadležan za određivanje iznosa putarina s obzirom da je ministarka naznačila da je to posao Ministarstva finansija a u Putevima Srbije pak kažu da o tome odlučuje ministarstvo kome je na čelu Zorana Mihajlović. S obzirom da direktor Drobnjak nije bio u mogućnosti da govori za Danas ostali smo uskraćeni i za informaciju kakve veze predsednik Srbije Aleksandar Vučić ima sa putarinama kada on nema nikakve ingerencije vezane za tu oblast.
Ekonomista Milan R. Kovačević kaže za Danas da oprečne informacije koje su se mogle čuti o tome da li će putarina poskupeti ilustruju da u vezi toga kod nadležnih u Srbiji ne postoji jasna strategija.
– Činjenica da je direktor Puteva Srbije izjavio da će sa predsednikom države pričati na tu temu iako prvi čovek Srbije nema nikakve ingerencije vezano za putarine pokazuje želju za udvoričkim ponašanjem prema onima u čijim rukama je politička moć. Nakon toga, ministarka Mihajlović opominje Drobnjaka da se bavi stvarima koji nisu njegov posao. Umesto da se na mesto rukovodećih kadrova u Putevima Srbije postavljaju stručni ljudi čije mišljenje o visini putarina bi se poštovalo, očito je da nadležni od rukovodilaca javnih preduzeća očekuju samo poslušnost – navodi naš sagovornik.
Kada je reč o tome da li bi putarine trebalo da poskupe ili ne Kovačević ističe da se proračun pravi na osnovu više parametara.
– S obzirom da Srbija kasni sa izgradnjom Koridora 10 to je prvi parametar za odluku. Dakle, da li zbog toga treba ili ne treba povisiti putarine kako bi ta deonica bila konkurentna sa sličnima u okruženju. Isto tako trebalo bi voditi računa o tome kolike su putarine u regionu kao i o tome da li bi povećanje putarina obezbedilo dovoljna sredstva za održavanje auto-puteva u Srbiji – naglašava Kovačević.
Inače, prema zvaničnom cenovniku visina putarina u Srbiji u ovom trenutku iznosi od 0,5 do 40 evra u zavisnosti od pređene deonice i kategorije vozila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.