Za Moravski kridor, od 112,3 kilometra koji je trebalo da košta 900 miliona evra do sada je iz budžeta Srbije već isplaćeno 54 odsto više od toga, a konačna cena mogla bi na kraju da bude i dva i po puta veća od ugovorene vrednosti radova sa američko-turskim konzorcijumom Behtel-Enka, preneo je danas u novom broju nedeljnik Radar.
Poreske obveznike auto-put od Preljine do Pojata do kraja juna već je koštao skoro 1,4 milijarde evra.
Pri tome radovi ni izbliza nisu završeni, iako je u decembru 2019. predsednik Aleksandar Vučić obećao da će sve biti gotovo do kraja 2023. Sada je, i iz izjava zvaničnika, jasno da Moravski koridor neće biti kompletiran pre polovine 2025. U međuvremenu, mnogo brže od izgrađenih kilometara, raste cena „prvog digitalnog auto-puta“ u Srbiji.
Samo u prvoj polovini ove godine iz budžeta je za tu saobraćajnicu isplaćeno više od 200 miliona evra, lane 380 miliona evra, godinu dana ranije 320 miliona, a u 2021. još 270 miliona evra. Sve zajedno, od 2019. ovaj auto-put je državnu kasu olakšao za 162,2 milijarde dinara.
Svaki kilometar Moravskog koridora, umesto dogovorenih osam, već je koštao 12,3 miliona evra (1,44 milijarde dinara), a procenjuje se da bi do kraja cena mogla da dogura do 20 miliona evra. I to bez troška kamata na kredite, kojima se radovi finansiraju. Sa njima bi mogla da dostigne između 25 i 30 miliona po kilometru. Ako i ne bude najbolji, biće to svakako najskuplji put u Srbiji. Bar do sada.
Osim višestruko uvećane cene, značajno će biti probijeni i ugovoreni rokovi. A do sada je važilo nepisano pravilo da svaki mesec kašnjenja znači i veće troškove. Potpisivanju ugovora sa konzorcijumom Behtel-Enka, 5. decembra 2019, prisustvovao je i Vučić, koji je tada rekao da će ceo Moravski koridor biti izgrađen „za manje od četiri godine“ i da će „već pre kraja (te) godine za taj projekat iz budžeta biti isplaćeno 150 miliona evra“.
Za razliku od prvog, drugo obećanje je ispunjeno i 2019. iz državne kase je za projekat, ugovoren samo tri i po nedelje pre kraja godine, ekspresno isplaćeno 17,8 milijardi dinara ili tačno 150 miliona evra.
Iako je Vučić Behtel pohvalio za „izvanrednu efikasnost“, ispostavilo se da se, bar u Srbiji, ne pridržava ugovorenih rokova. Tadašnja resorna ministarka Zorana Mihajlović je sa Behtelom u oktobru 2018. potpisala Memorandum o razumevanju i saradnji, a mediji su objavili da je tim dokumentom bilo predviđeno da „maksimalna vrednost te investicije bude 800 miliona evra“. Ispostaviće se da će konačna cena biti, možda i tri puta veća od te sume.
Država se za ovu saobraćajnicu već zadužila za 1,6 milijardi evra, ali ni to neće biti dovoljno.
Ovoga puta novac nije bio glavni razlog što je do sada završeno tek nešto više od četvrtine posla, 16,8 kilometara od Pojata do Makrešana i 11 kilometara od Makrešana do Koševa. U oktobru 2023, dva meseca pre nego što je ceo auto-put trebalo da bude završen, Srbija je morala da uzme novi kredit od 700 miliona evra od JP Morgan Chase Bank N. A, Credit Agricole Corporate and Investment bank, Banco Santander S. A. i ING Bank.
Pre toga za isti put već je pozajmila 931,7 milina evra, ukupno 1,63 milijarde evra, pa je jasno da sa preostalih 200 miliona evra starih, još nepotrošenih zajmova neće moći da se plate svi preostali radovi i da će država za njih morati dodatno da se zadužuje, piše nedeljnik Radar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.